Followers

Friday, 17 April 2015

1
Komen

MINI NOVEL : ENCIK LEMON 1

ASSALAMUALAIKUM SEMUA... INI MINI NOVEL BARU SAYA, ENCIK LEMON. INSYA ALLAH AKAN DITERBITKAN HUJUNG TAHUN INI. JOM BACA BAB PERTAMA DULU....SEMOGA TERHIBUR....SEKIAN TERIMA KASIH...



Sudah lama Aufa menunggu bakal suaminya. Ini kali pertama mereka berjumpa selepas majlis pertunangan tempoh hari. Itu pun hanya kelibat sahaja Aufa nampak. Dia menunggu dengan kesabaran yang semakin menipis.

“Sorry, I lambat sikit.” Sapa seseorang dari belakang Aufa.

Aufa tahu itu bakal suaminya, Zafril Adam. Baik aku maki hamun dia. Syok sikit. Memang salah dia kan? Aufa berpaling tetapi lidahnya kelu melihat seraut wajah yang kacak dan bergaya dengan kameja kuning. Nampak macam artis.

“Aufa?” Zafril melambai-lambai tangannya di depan Aufa. Apa kena dengan minah ni? Tahulah aku lambat tapi janganlah sampai tak bercakap pula.

“Ya. Saya Aufa. Awak lambat 30 minit 30 saat.” Aufa kembali menatap jam tangannya. Nasib baik sempat cover semula.

“I ingat meeting I tu habis awal, tapi ada sahaja bos nak cakap. Sorry. Nanti I belanja you makan.” Zafril tersenyum manis.

Tersentap hati Aufa melihat senyuman itu. “Tak apa, saya dah makan.” Tolaknya. Awatlah mulut ni. Rezeki datang tapi ditolak pula. Lain kali jangan buat lagi tau.

“Kalau macam tu, jom! Butik ni, kawan I punya. Butiknya banyak pilihan. I dah buat pilihan pun. Sekarang you pilih je pilihan I nanti tau.” Zafril mula serius. Wajah serius.

Perlu ke buat muka serius macam tu? Cakap benda kecil je. Tak payahlah kedut 14. I tak nak you cepat tua tau. Bisik hati Aufa dan mengikut langkah kaki Zafril masuk ke butik ARIANA.

“Ini pilihan i…”

“What?” Tiba-tiba Aufa rasa mahu speaking English. Why yellow? All yellow? Mengeluh Aufa melihatnya.

“Kenapa ni?” Tegur Zafril apabila mendengar keluhan Aufa. Tak cantik ke aku pilih? Rasanya ini yang terbaik.

“Kenapa warna kuning? Tak ada warna merah ke? Biru bendera Malaysia tu ke?” luah rasa Aufa. Dia memandang Zafril. Baru dia perasan yang kameja Zafril kuning. Telefon pintar pun kuning. Entah-entah otak pun kuning juga ni. Pening aku dibuatnya.

“Kenapa you tak cakap je biru UMNO, kang senang,” geram Zafril. Menghina warna kegemarannya adalah satu perkara yang dia tidak boleh terima. Bukan dia bersikap kebudak-budakan. Manusia ada hak mahu menyukai warna apa yang dia suka. Mana boleh hina-hina.

“Kalau biru UMNO, politik pulak. Saya tak nak ada kontroversi pula.” Aufa tersengih tetapi hanya seketika. Dia kembali serius. “Saya nak warna biru ni.”

“Kuning!”

“Biru!”

“Kuning!”

“Biru!”

“Maaf, encik Zafril dan cik Aufa. Jangan bergaduh-gaduh.” Tegur Puan Ariana, pemilik butik ARIANA.

Mereka berdua diam seketika. “Kak Ariana, you tahu kan I suka warna kuning. I dah pasang angan-angan yang I nak perkahwinan I tema warna kuning.”

“I tahu, Encik Zafril.”

“Kalau awak nak sangat kuning, ambil la. Majlis di rumah saya, saya nak awak pakai warna biru.” Kata Aufa. Ish, rasa macam budak-budak bergaduh sebab perkara kecil seperti ini. Tak matang betul.

“I nak you pakai kuning. Bagi I, perempuan pakai warna kuning, seksi!” jujur Zafril.

Mata Aufa mengecil. Awat seksi di kaitkan dengan warna kuning. Tak kena, memang tak kena. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk memilih dua pasang baju pengantin. Warna kuning dan biru. Habis cerita.

“I hantar you balik.”

“Okey…” Aufa mengikut langkah Zafril menuju ke keretanya. Lagi sekali dia terkejut. Citarasa Zafril memang pelik. Volkswagen Beetle menjadi pilihan mamat ni. Yellow again!

“Klasik!” kata Aufa.

“No! Ini bukan klasik, Aufa Nadhirah Amani….” Zafril menyebut nama penuh bakal isterinya itu.

“Kalau bukan klasik, apa dia wahai Encik Zafril Adam Bin Muhammad Adam?” geram Aufa. Main-main pula dia.

“Ini namanya moden. Kereta ini terbaik. Cantik dan seksi. Seksi kan kuning.” Zafril tersenyum, kemudian dia kembali serius.

“Tang mana keseksian kereta? Tak nampak pun?” tanya Aufa.

Zafril ketawa. Aku pun tak tahu tapi aku rasa seksi la kuning ni. Akhirnya dia membiarkan sahaja persoalan itu.

“Jom pergi makan!” Ajak Zafril. Dia dah tak masuk kerja. Ingatkan lama mahu buat pilihan tetapi sekejap sahaja.

“Makan?” Aufa rasa gembira sangat. Ingatkan tolakkannya sebentar tadi memang kira tak dapat dah. Dia senyum manis. “Nak!”

“Saya selalu makan kat kedai ni sebab kat sini je ada menyediakan ais lemon. Sedapnya!” Penuh teruja Zafril bercerita.

Nak bagi tahu aku yang ais lemon tu air kegemaran dia la tu. Ingat aku tak tahu teknik kau. Bisik hati Aufa.

“Awak memang suka warna kuning?”

“Ya!”

“Nampaknya saya kena panggil awak, Mr.Yellow la…” cadang Aufa sesuka hati.

“No! No! Aufa Nadhirah Amani!” bantah Zafril. Kalau Mr.Yellow, aku bayangkan muka aku warna kuning. Oh, no! aku tak suka. Kalau Mr.Lemon, comel sikit.

“So apa, encik Zafril Adam?” Suka benar sebut nama panjang aku tu. Geram Aufa.

“Mr. Lemon. Comelkan? Warna lemon sangat cantik. Kekuningannya sangat memikat hati. Rasanya yang manis. Ah! Nikmat rasanya.” Penuh teruja Zafril menceritanya.

Aufa perasan perubahan wajah Zafril. Apabila dia berceritakan mengenai warna kuning dan sesuatu tentang warna kuning mesti ceria. Mesti tersenyum manis semanis lemon yang dikatakan. Jika soal selain warna kuning, kedut empat belas la. Serius tak ingat dunia.

“Kenapa awak diam? Tak comel ke?” soal Zafril dengan nada yang serius. Entah mengapa dia rasa sedih jika Aufa tidak menyukai warna kuning.

“Arwah mak saya kata, warna kuning ni warna kesukaan makhluk-makhluk halus. Saya rasa itu betul. Kalau awak perasan, kenapa bomoh-bomoh guna kain warna kuning ketika memanggil makhluk tu? Kenapa dia tak guna sahaja kain warna pink ke? Merah ke? Ungu gelap ke? Ini sebab makhluk tu lebih menyukai warna kuning.” Panjang lebar penerangan Aufa.

Betul tu. Sebelum arwah mak pergi, ada satu kenangan lalu mengusik hati. Ketika itu dia nak sangat membeli baju berwarna kuning dan mak kata macam tu.

Zafril membuat muka. “Jadi, awak nak kata rumah saya tu banyak hantu la?” geramnya. Warna kesukaannya di katakan begitu. Manalah dia tak angin satu badan.

“Arwah mak saya yang kata. Ikut suka awak la nak terima atau tak. Saya ada je beli baju warna kuning. Tak ada masalah pun.” Aufa perasan air muka Zafril berubah. Nasib baik dia cover. Kasihan pula melihat muka tak puas hati tu. Takat warna sahaja, tak kan nak gaduh sampai tak jadi kahwin. Mati aku kalau tu yang terjadi. Kasihan ayah nanti. Terkejut. Naya! Naya! Kena jaga juga hati bakal suami ni.

Zafril bertenang kembali. “Nanti bila kita ada anak, saya nak dia pakai warna kuning juga.”

“Eh! Sampai urusan anak pun awak nak kuning juga. Kalau anak kita demam kuning, awak suka la!” geram Aufa. Geram pula. Tak habis-habis dengan kuning dia.

“Tak la saya doa anak saya tu demam kuning. Agak-agak la awak ni!”

“Saya dah cuba nak agak-agak tapi tak berjaya. Awak buat saya makin geram ada la…”

“Awak geram pada saya? Ehem… Ehem…” Zafril tersenyum. Rasa malu pula.

“Eh!” Membulat mata Aufa. Ke situ pula mamat ni. Ada time miang juga ye. “Dah la tu. Kita nak makan apa ni?”

“Makan lemon!”

“Lemon pun lemon la. Janji makanan.” Aufa mengalah. Tak larat nak gaduh mengenai isu yang sama. Warna kuning.

“Ala, gurau aje. Mana kenyang makan lemon. Meh, aku belanja kau nasi minyak,”

“Ada jual nasi minyak ke? Macam tak ada je?” Aufa melihat menu yang ditampal ke dinding. Banyak.

“Nasi minyak kita kahwin la!” Zafril mengenakan Aufa.

Lagi sekali Aufa rasa geram tetapi hanya seketika sahaja. Akhirnya dia mengukir senyuman lalu mencubit lengan lelaki itu. Padam muka kau!

“Aduh!”

“Cepatlah! Saya lapar ni. Nanti kalau saya mati kelaparan, awak la puncanya!” Aufa memandang wajah Zafril. Sakit sangat ke aku cubit. Dia melihat Zafril menyingkatkan lengan bajunya. Ada kesan merah. Kesan aku cubit la tu. Ish, aku ni! Sesedap hati sahaja mencubit anak teruna orang.

“Yelah!” Zafril mengalah. Dah kena sengat ketam, sakit ooo…

Selepas makan, Zafril menghantar Aufa pulang. Ayah Aufa sudah lama menanti di halaman rumah. Encik Sulaiman memerhati kereta Zafril. Mudah sahaja mahu mengetahui itu kereta siapa. Asalkan warna kuning, itulah bakal menantunya.

“Assalamualaikum ayah…” Aufa memberi salam. Diraih tangan Encik Sulaiman untuk bersalaman.

“Waalaikumusalam…”

“Apa khabar, pak cik?” ramah Zafril. Ada senyuman manis yang meniti di bibirnya.

Boleh pulak hilang kedut 14 dia. Kalau tak, serius memanjang. Tahulah aku tak suka kuning. Tak kan sebab warna kuning kau nak gaduh dengan aku.

“Khabar baik, Zafril. Macam mana dengan pilihan baju pengantin? Mesti kuning kan?” soal Encik Sulaiman.

Hampir pecah ketawa Aufa mendengar pertanyaan ayahnya. Tahu-tahu je bakal menantu suka warna kuning. Hahaha Aufa ketawa dalam hati.

Zafril sempat menjeling Aufa yang tersengih. Nak ketawakan aku la tu. Siap kau nanti! “Ha’ah pak cik. Kuning la nampak gayanya…” Zafril tersenyum malu depan Encik Sulaiman.

“Tak apa la… Mari makan malam rumah pak cik. Aufa masak…” ajak Encik Sulaiman.

“Apa?” Aufa terkejut. Nak masak? Nak masak? Masak apa ye? Ala… Ala… Aufa dah kalut.

“Apa apa, Aufa?” Encik Sulaiman perasan riak terkejut anak perempuannya. Bukannya tak reti masak, yang nak terkejut sangat tu kenapa?

“Tak la. Zafril ada hal tadi dia kata. Ini pun dia nak tegur ayah je. Nanti kata sombong pula kalau tak tegur. Kan, awak?” terkenyit-kenyit mata Aufa.

Zafril buat tak faham.

Ish, mamat ni! Tak kan tak faham. Maknanya aku suruh kau balik la! Balik! Tak payah makan sini! Isi hatinya berkata.

“Ha’ah pak cik. Lupa pula hal tadi bila jumpa pak cik.” Ramah Zafril.

“Ye ke? Kalau macam tu tak apa. Lain kali.”

“Saya pergi dulu.”

“Ya…” Zafril bersalaman dengan Encik Sulaiman. “Aufa tolong tutup pagar tu ye?” Dia memerhati dari jauh sahaja Aufa dan Zafril berjalan menuju ke kereta.

“Awak hutang saya! Saya akan tuntut bila kita dah kahwin nanti! Siaplah awak!” geram Zafril lalu terus pergi.



Alamak, mampus aku! Hutang-hutang ni yang tak suka…

Sunday, 12 April 2015

7
Komen

KEKASIH TIDAK IKTIRAF 10



Bab 10


Auni tersengih-sengih melihat Noah Qushairy mengambil trofil untuk anugerah jabatan paling berdisiplin. Ada juga anugerah macam tu. Auni rasa teruja. Dia menepuk tangan sekuat hatinya. Dia gembira dengan pencapaian majikannya. Rasa macam anak sendiri mendapat anugerah cemerlang. Alamak! Over sangat aku ni.


“Tahniah!” ucapnya apabila Noah Qushairy sudah menghampirinya. Aku diwajidkan duduk di sebelahnya. Semeja dengannya. Kalau tak, mulut tu asyik nak bising sahaja.


Noah Qushairy membuat muka. Dia mahu Auni yang naik ke pentas itu. Motif? Sengaja nak buat Auni rasa gemuruh ke? Gementar ke? Alih-alih, aku yang kena ambil. Tak dapat nak buli si Auni ni.


“Terima kasih…” balasnya.


“Tuan muda paling terbaik!” puji Auni sambil tersenyum lebar.


Hati Noah Qushairy berdebar pula melihat senyuman Auni. Hati, kau sabar ye? Kalau kau nak sangat si Auni tu, wahai Hati, kau kena berani luahkan perasaan. Kau berani tak?


Automatik hatinya berhenti berdebar. Noah Qushairy mula rasa pelik dengan dirinya. Penakut betul la…


“Kenapa ni, Tuan Muda?” Auni berbisik di telingaNoah Qushairy kerana majlis masih diteruskan dengan persembahan nyanyian bukan artis.


Hati Noah Qushairy kembali berdebar. Letih pula dia dengan sikap hatinya. Hati, sila berhati-hati jika mahu berdebar. Aku hempuk juga kang! Dia menepuk dadanya.


“Kenapa ni, Tuan Muda?” Soal Auni sekali lagi.


“Aku tersedak!” kata Noah Qushairy.


“Tersedak?” Auni mula berfikir. Tersedak? Tengah minum air? Tak ada pula. Tersedak udara ke? Tak logik. Tak logik. Dia merenung wajah Noah Qushairy.


“Kenapa? Bak air kau ni!” Selamba Noah Qushairy minum air milik Auni. Dia meneguknya dengan rakus. Sedapya dapat minum air bekas Auni. Pujinya dalam hati.


“Tuan muda, air tu….” Auni tergamam dengan tindakan Noah Qushairy yang begitu pantas. Tambahan pula minuman tersebut bukan miliknya.


“Aku tahu tu air kau. Kenapa?”


“Saya tak kisah bos nak minum air saya tapi tu air Pepero…” Auni berkata perlahan.


Terus Noah Qushairy. Rasa nak muntah pun ada… Ya Allah! Pelik sungguh rasa air ni… Tanpa sedar dia mengutuk pula rasa air tersebut. Sedangkan sebentar tadi dia memuji minuman tersebut sedap.


Auni ketawa kecil. Lucu betul wajah Noah Qushairy.


Ketika itu Datin Maz memerhati mereka berdua. Menyampah dia melihat orang muda mengedik seperti itu. Lantas dia mahu ke tandas. Langkah demi langkah di atur dengan penuh berhati-hati. Manalah tahu langgar orang lagi.


Buk!


Dia terjatuh sendiri akibat terpijak kainnya yang labuh.


“Puan… Puan tak apa-apa?” Pantas Hasya menegur Datin Maz.


Datin Maz tersentak. Dia memandang tepat ke dalam mata Hasya. Mengapa hatinya rasa tenang.


“Puan…” panggil Hasya. Aku ni memang cari nahas. Tadi mak cik nidah marah kau, kau boleh pula nak tolong dia. Tak apa. Aku buat semua ini ikhlas.


“Apa puan-puan? Panggil aku datin.” Datin Maz terus berlalu ke dalam bilik air.


Kang aku dah kata… Hasya hanya mampu menggaru kepala sahaja. Lantaklah. Malam ni malam terakhir aku kerja. Esok ayah dah nak balik. Yahoo! Tapi… Tak kan ayah nak terus kerja? Wajah Hasya kembali muram.


“Hasya…” sapa Qayl Haseef. Dari jauh dia memerhati Hasya. Esok mungkin gadis ini tiada di sini lagi. Dapatkah dia bertemu lagi?


“Kau lagi? Tak ada kerja ke? Asyik jumpa aku je.” Geram Hasya.


“Tak la. Aku tengok buah hati aku ni baik sangat. Suka tolong orang. Jadi, aku harap kau tolong aku juga…” Qayl Haseef tersenyum bahagia.


“Tolong apa?” Dahi Hasya berkerut.


“Tolong jaga hati aku. Tolong terima hati aku masuk dalam hati kau…” Qayl Haseef sempat kenyitkan matanya. Inilah cara memikat wanita. Mesti Hasya cair kali ini.


Hasya buat muka geli. “Tak nak la! Tak Hingin!” Hasya berlalu pergi.


Qayl Haseef rasa kecewa. Yakin sangat dengan kata-kata cintanya sehingga berlipat ganda kecewanya. Tiba-tiba dia terdengar seseorang menepuk tangan. Lantas dia berpaling.


“Terbaik!” Datin Maz berkata. Dia melihat Qayl Haseef begitu mesra dengan pengawal keselamatan itu. Perasaan tak sedap itu mula muncul.


Qayl Haseef merenung wajah Datin Maz.


“Dah tak ada perempuan elok sikit ke kau nak mengorat? Mana pergi kekasih kau yang bertudung labuh tu?” Sinis Datin Maz. Dia tahu sikit-sikit mengenai kekasih anak angkat suaminya itu. Bukannya dia suka sangat lelaki itu.


Qayl Haseef diam.


“Kalau kau nak sangat kahwin dengan dia, aku boleh tolong. Sebab… Makin cepat kau berambus dari rumah papa kau, lagi bagus!” Datin Maz tidak suka Qayl Haseef keluar masuk ke banglo yang sudah tertulis namanya. Syarat yang Dato Qayyim kenakan, mesti menerima Qayl Haseef seadanya. Itu tidak mungkin la. Aku tak kan terima dia. Dia bukan anak aku pun.


“Betul ke mak cik nak tolong ni?” Qayl Haseef teruja. Dia tahu yang dia juga tidak menyukai Datin Maz yang entah dari mana muncul dalam hidup Dato Qayyim. Biarlah. Aku pun tak sabar nak keluar dari banglo sunyi itu.


“Tolong tengok!” Datin Maz ketawa terbahak-bahak. Dia rasa lucu sangat. Qayl Haseef boleh percaya dengan apa yang dikatakan. Memang tidak dijangka.


Qayl Haseef garu kepala. Sengal Noah dah berjangkit pada mak cik aku ke? Kuat betul virus sengal Noah ni. Boleh merebak pada orang yang berhampirannya.


Lagi satu, perangai dia macam Hasya. Ya! Macam Hasya sikit-sikit. Cuma Hasya lagi comel dari dia.


“Aku akan cakap pada papa kau. Mesti dia suka. Siapa nama ayah Hasya tu?” soal Datin Maz.


“Tak pastilah. Takat jumpa-jumpa masa kecil dulu ada.”


“Oh, nanti bagitau aku. Senang nak pujuk papa kau.”


“Mak cik terbaik!”


“Terbaik untuk menghalau kau dari rumah tu…”


“Halau pun halau lah!” Qayl Haseef tidak kisah itu. Dia teringat akan persaingannya yang hebat itu. Mampukah aku memiliki Hasya. Selagi dia tak kahwin dengan lelaki tu, aku masih boleh memikat dia. Tunggu la Hasya.


“Okey. Set!” Datin Maz berlalu.






“Okey Pepero, aku balik dulu…” Auni melambaikan tangan pada Pepero yang juga sedang menuju ke kereta masing-masing. Dia menghampiri Myvi kesayangannya. Apa ni? Kenapa ni? Kenapa terjadi saat ini?


“Pancit…” Wajah Auni murah. Dia terlalu penat untuk menukar tayar kereta. Tambahan pula, mana ada tayar simpanan dalam keretanya. Dia tidak sempat mahu membelinya. Bulan ini lari bajet.


“Auni, tak balik lagi?” sapa Noah Qushairy. Dia memang sengaja letakkan keretanya di sebelah kereta Auni. Sweet kan begitu. Korang apa tahu…


“Tak lagi tuan muda. Ni, tayar pancit.” Wajah sedih Auni terpamer. Nasib baik esok tak kerja. Tak la dia rasa berat sangat nak uruskan keretanya ini. Sempat lah sebelum isnin. Cuma kena cari tayar baru sahaja


“Mari aku hantar kau…” ajak Noah Qushairy. Dia yakin antara dia dan Auni akan berlaku kenangan yang indah malam ini. Tak sabar rasanya.


“Eh, tak boleh, Tuan Muda…” Kata Auni. Dia mahu membebel lebih panjang lebar tetapi melihat Noah Qushairy selamba melangkah ke kereta mewahnya itu dan menghidupkan enjin. Dia tak nak dengar ke apa yang aku nak cakap ni?


“Kau nak ke atau tak?” Noah Qushairy mengawal riak wajahnya. Hampir tergelak dibuatnya melihat wajah kelat Auni. “Kalau tak nak, berjagalah bersama Hasya malam ni ye…”


“Ala Tuan Muda ni. Sengaja tau…” Geram Auni. Dia segera masuk ke dalam perut kereta mewah milik Noah Qushairy.


Noah Qushairy pula menyembunyikan senyuman kemenangan daripada pandangan mata Auni. Hatinya akan gembira tiap kali Auni mengikut kata-katanya. Sangat indah perasaan itu.


Akhirnya mereka berdua tiba di suatu tempat. Bukan rumah sewa milik Auni tetapi sebuah restoran. Pantas Auni memandang wajah majikannya ini. Tak sedar ke dah pukul berapa? Orang nak tidur, tak reti bahasa ke?


“Buat apa kat sini?” soal Auni.


“Tukar tayar kereta kau yang pancit tu…” balas Noah Qushairy.


Auni membuat muka lagi. Dia tahu yang Noah Qushairy mahu mengenakannya. “Sengal!”


“Auni, kita datang sini untuk makan. Aku tak selera betul makan makanan yang disediakan. Siapalah yang bagi cadangan makan makanan macam tu.”


“Tapi saya makan sedap je. Selera betul saya makan.”


“Kau kalau bab makan, memang sedap la… selera la… aku tak macam kau…” geram Noah Qushairy.


“Ala, kalau tuan muda nak makan, makan la. Saya nak balik.”


“Aku tak izinkan kau balik. Malam ni aku nak kau layan aku macam masa kau keja dengan arwah papa aku.” Arah Noah Qushairy.


“Lecehlah!” Auni akur.


Noah Qushairy memesan beberapa jenis lauk. Apabila lauk yang dipesan itu tiba, dia menghalang dua orang pelayan lelaki itu dari terus meletakkan di atas mejanya. Dia sudah menempah dua meja. Satu untuk dia makan, satu lagi digunakan untuk meletakkan makanan.


Selepas pelayan semua pergi, barulah Noah Qushairy memulakan arahannya.


“Aku nak air…” arah Noah Qushairy


Kalut Auni mengambil air di meja berhampiran dan membawa ke meja Noah Qushairy dengan muka masam. Penat tak hilang lagi dah kena buat keja tak bergaji ni. Geram sungguh.


“Macam ni ke layan tuan Muda. Senyuman mana? Mana? Kau senyum la sikit.” Bebel Noah Qushairy.


Auni senyum sikit sahaja.


“Kau reti senyum atau tak? Atau kau nak aku ajar kau senyum guna mulut aku ni?” Noah Qushairy mula berkiasan.


“Guna mulut tuan Muda? Macam mana tu?” berkerut dahi Auni.


“Perempuan, kalau kena cium, mesti dia tersenyum.” Noah Qushairy berkata dengan nada yang nakal.


“Ish! Kalau tuan muda cium saya, saya rasa tuan tak kan dapat senyuman saya.” Auni menahan geram. Sejak bila tuan muda aku ni miang keladi ni.


“Jadi dapat apa?” Noah Qushairy sendiri tidak dapat menjangka yang dia akan dapat apa selain ciuman yang mengasikkan. Ala, bila kau nak jadi bini aku ni… ish!


“Dapat penampar!” geram Auni. “Makan la cepat! Saya dah mengantuk ni! Kang saya tidur kat sini, orang kata saya gila pula.” Bebelnya.


“Kau tidur kat sini.” Noah Qushairy tepuk-tepuk dadanya yang bidang itu.


“Keras macam tulang. Lagi empuk bantal kat rumah saya tu.” Tolak kasar Auni.


Noah Qushairy mula rasa tercabar. Bukankah semua perempuan suka dada yang bidang ni? Auni ni perempuan kategori apa?


“Dahlah! Mari duduk sini.” Ajaknya .


“Tak nak duduk sebelah tuan Muda. Minyak wangi tuan muda busuk.” Balas Auni. Sengaja dia berkata begitu. Sebenarnya minyak wangi Noah Qushairy sangat menggodanya. Wangi sangat. Kalau tak mengelak tadi, dah lama aku hanyut ni. Cepat-cepat mengelak ye, Auni.


“Busuk!” Makin pelik Noah Qushairy rasa. Selama ini, Auni tak pernah pun komen mengenai minyak wanginya. Kenapa kali ni busuk pula? Tak kan pembawakan budak plus orang mengandung. Ada tu, isteri yang mengandung tak suka bau minyak wangi suaminya walaupun sebelum ni isteri suka sahaja. Ish! Mana boleh Auni mengandung kalau aku tak pernah sentuh dia.


Lama Noah Qushairy terdiam. Risau pula Auni rasa.


“Kau mengandung ke?” Tiba-tiba sahaja Noah Qushairy bertanya begitu.


“Tuan muda, agak-agak la. Saya kahwin pun belum, tak kan dah mengandung. Saya ni ada iman lagi Tuan muda. Tak kan nak berzina.”


“Aku tanya je.”


Noah Qushairy terus makan. Sikit pun tak jemput Auni. Tapi Auni memang sudah kenyang. Banyak dia makan tadi. Dia bangun dan menuju ke kaunter.


“Semuanya RM202, tuan.” Kata penjaga kaunter pembayaran.


“Cik adik ni yang akan bayar.” Noah Qushairy terus berlalu.


“Apa ni, Tuan Muda!” cuak muka Auni. Kau mencekik sorang-sorang. Lepas tu tak ajak aku makan sekali. Sekarang ni nak aku bayar. Mati hidup semula pun, aku tak kan bayar.


“Tuan muda!”


“Apa dia!”


“Ni!” Auni menunjukkan resitnya. “Siapa yang nak bayar ni?”


Noah Qushairy memandang wajah Auni. Tahu takut. Dari tadi aku yang kena. Sekarang kau pula yang kena. Sengaja dia renung lama-lama Auni.


“Terima kasih sebab tolong ambilkan resit ni.”


“Maksud, tuan muda?”


“Kalau tak bayar, tak kan la dapat resit. Fikirlah sikit.”


“Bila bos bayar?” soal Auni. Rasa mahu menjerit sahaja.


“Masa kau pergi tandas tadi.”





“Sengal! Sengal! Sengal!”

Tuesday, 13 January 2015

12
Komen

KEKASIH TIDAK IKTIRAF 9


ASSALAMUALAIKUM... maaf dah lama tak update... ini pun bercelaru sikit taip...tapi apa-apa semoga terhibur. mungkin lepas ni saya lambat update sebab dah mula bekerja sebagai cikgu... alhamdulillah baru sahaja dapat posting... wish i Good Luck tau... harap-harap bila dah jadi pendidik ni saya tak lupa pada bidang penulisan... harap-harap sangat... sebab saya dah hampir melupakannya... doakan saya ye.... okey jom baca kisah mereka ni...kali ini tak ada gambar sangat sebab tak sempat nak cari dan edit......maaf ye...selamat membacanya...



Hasya terpaksa tinggal di wad tersebut untuk beberapa hari lagi. Kehidupan yang dilalui sungguh bosan. Masuk hari ke tiga dia di situ, dia mula membuat rancangan mahu lari dari hospital.

Aku dah naik jemu tengok muka mamat Mesir tu. Tiap-tiap hari datang sini. Ish! Hasya rasa tertekan. Memang Qayl Haseef kacak tetapi ada lelaki lagi kacak dari dia. Ah! Rindunya aku pada dia. Rasa macam nak tumbuk-tumbuk muka dia.

Hasya tersenyum manis.

“Hai, sayang…” Qayl Haseef munculkan diri. Dia memang dah angau pada Hasya. Tak pernah rasa macam ni. Hari ini, lepas jumpa Hasya, dia akan berjumpa dengan Adawiyah untuk berbincang mengenai perhubungannya.

“Uweekk!” Hasya buat bunyi muntah. Kalau abang aku panggil macam tu, perut aku boleh tahan lagi. Tapi kalau mamat mesir ni yang panggil, rasa nak termuntah semua yang ada dalam perut aku ini.

“Hasya ni…” Qayl Haseef tersenyum. “Aku bawakan bubur ikan bilis lagi. Kau makan la. Aku nak pergi sembahyang zuhur. Nanti jumpa lagi.”

Qayl Haseef terus berlalu. Sedih hatinya apabila mendengar bunyi yang tak senonoh itu. Dia tahu yang Hasya sengaja buat bunyi tu untuk sakitkan hatinya. Tak apa Hasya. Cinta sejati memang kena banyak bersabar. Dia bersemangat semula.

“Baguslah kau blah!” Puas hati Hasya apabila Qayl Haseef berlalu pergi. Baru tenang hatinya. Tanpa dia sedari, hatinya berdebar tiap kali lelaki itu memanggilnya sayang. Ah! Benci sungguh dengan debaran ini. Hal ini menyebabkan dia makin menyampah pada Qayl Haseef.

Hasya membuka bekas makanan tersebut. Dia akui yang bubur ini memang sedap. Tak makan nasi pun tak apa, bubur ada pun dah cukup.

“Hasya!” Seseorang membuka pintu dari luar.

“Kau!” Hasya tersenyum lebar. Lelaki yang di rindui itu sudah munculkan diri. Dah lama aku tak jumpa dia.

“Kau okey tak? Kalau Taiko tak cakap yang kaki kau patah, mesti aku tak tahu.” Lelaki itu tersenyum.

Ya Allah, senyuman ini yang aku rindu. Bisik hati Hasya.

“Ya. Semalam baru sempat aku call Taiko. Tak sabar nak main tumbuk-tumbuk dengan kau. Bush! Bush!” Hasya sudah buat gaya penumbuk.

Lelaki itu tersenyum lagi.

Hasya rasa cair hatinya.

“Ini untuk orang sakit…” Lelaki itu hulurkan 100 kuntum bunga rose.

“Kau gila ke?” Hasya terkejut tetapi dia suka. Dia suka gila dengan bunga rose. Rose merah. Romantik gila la. Ah! Rindunya.

“Gila ni yang kau rindu kan? Kan?” Lelaki itu menduga Hasya.

“Aku sayang kau!” Hasya gembira. Rasa sakitnya seperti hilang.

“Aku cinta kau!” balas lelaki itu.



Hasya tersenyum. Begitulah lelaki itu. Sering melafazkan kata cinta padanya.

“Aku tak cinta kau…” Hasya pun ketawa kecil. Anggap itu satu gurauan.

“Kau ni nakal la!” Lelaki itu geram lalu menarik hidung mancung milik Hasya. Tak sempat gadis itu mahu mengelak.

“Sakitlah!”

“Oh, main tumbuk-tumbuk tak sakit. Ini tarik hidung sikit dah sakit.” Geram lelaki itu.

Hasya ketawa lagi. Gembira benar dia.

Tiba-tiba Qayl Haseef muncul. Ketara wajahnya terkejut melihat lelaki di hadapannya. Terkejut sebab lelaki depannya ini lagi bergaya dan kacak daripadanya. Dan ada bunga rose.

“Qayl, mari aku kenalkan. Ini kawan istimewa aku, Ajwad Akhtar. Aku panggil dia AA je. AA, kenalkan inilah mamat mesir yang aku ceritakan tu.” Hasya tersenyum lagi.

Sinar kegembiraan Hasya jelas terpamer dalam pandangan mata Qayl Haseef. Dia tidak pernah nampak Hasya seperti ini. Berbeza sangat. Inilah lelaki yang sepatutnya aku cemburukan.

“Aku Qayl…” Qayl Haseef kenalkan namanya memandangkan Hasya tidak pula menyebut namanya. “Kau dah makan ke bubur aku buat tu?” soalnya. Matanya boleh sakit jika lama-lama di sini.

“Aku dah habis makan. Terima kasih.”

“Sama-sama, lepas ni aku tak datang lagi sini. Jadi…” Qayl Haseef mencapai tangan Hasya. Hasya sedikit terkejut tetapi dia hanya biarkan untuk seketika.

Qayl Haseef keluarkan satu pen. Dia tuliskan sesuatu di tangan Hasya.

“Ini nombor telefon aku. Kau call nanti tau.” Kata Qayl Haseef. Kenapa tangan Hasya lembut je? Macam orang tak pernah masuk dapur je?

Sedapnya kau conteng tangan aku. Ingat tangan aku ni kertas. Bisik hati Qayl Haseef. Kenapa aku kena call kau? Buat habis topup aku je.

“Nanti boleh juga aku ajak kau keluar makan ye?” sambung Qayl Haseef lagi.

Aku tengok muka kau terus selera makan aku mati tau. Balas Hasya dalam hatinya.

“Lagi satu, kau tak payah lagi datang kerja. Aku boleh sara hidup kau. Jangan risau ye sayangku.” Qayl Haseef berkata lagi. Kenapa Hasya hanya diam? Dia benci aku ke? Rasa nak nangis pula. Mentang-mentang dah ada buah hati sebenar, lupa pada aku. Kuatkan hati Qayl… Kuat…

Kau siapa nak sara aku? Suami aku je layak buat macam tu untuk aku. Menyampah aku tengok Qayl ni. Kata-kata itu hanya kedengaran dalam hati.

“Okey la Hasya, aku pergi dulu. Jaga diri. Nanti aku cari kau lagi.” Sempat Qayl Haseef bersalaman dengan Ajwad Akhtar.

“Siapa lelaki tu?” soal Ajwad Akhtar. Sesedap hati pegang tangan kekasih aku. Kau akan masuk dalam senarai musuh aku.

“Pedulikanlah dia. Tak penting. Yang penting sekarang…” Belum sempat Hasya berkata lagi, Ajwad Akhtar sudah memotongnya.

“Yang penting sekarang… Kaki kau ni? Bila nak sembuh. Aku tak sabar nak belasah kau.” Ajwad Akhtar menarik pipi Hasya dengan manja.

“AA, jangan tarik pipi aku macam tu la. Nanti aku jadi gedik, baru kau tahu. Buruknya muka aku gedik.” Amaran Hasya. Dia mula rasa dimanjai. Tak boleh layan sangat.

“Tak apa. Aku cintakan gedik kau. Mana? Gedik kat mana? Gedik kat mana?” Ajwad Akhtar menyanyikan lagu Taufik Batriasah ‘Awak kat mana’ dengan wajah yang sangat comel.

Hati Hasya berdebar-debar. Alahai hati…

“Gedik kat sini! Gedik kat sini!” Hasya ketawa gembira.

Selepas beberapa hari, Hasya sudah boleh pulang tetapi kakinya masih bersimen. Dia datang ke tempat kerja juga tetapi duduk sahaja. Pak Cik Rayyan tidak bagi pergi meronda.

“Esok ayah Hasya dah nak balik kan?” Tegur Pak Cik Rayyan. Dia agak sibuk sedikit hari ini sebab ada majlis ulang tahun syarikat.

“Ya, pak cik.” Hasya tersenyum. Hari-harinya sangat bahagia sebab Ajwad Akhtar selalu menjemputnya pulang. Kalau bagi tahu ayah fasal AA, mesti ayah gembira kan? Anak perempuannya akan berkahwin. Hasya sudah beranggan.

“Assalamualaikum pak cik…” Sapa Qayl Haseef. Dia menjeling ke arah Hasya yang sedang termenung sambil tersenyum. Hatinya sangat cemburu. Pasti Hasya teringat akan lelaki yang ‘sweet’ sangat tu. Geramnya dalam hati.

“Waalaikumusalam. Awal datang, majlis mula pukul 8.” Balas Pak Cik Rayyan.

“Saja datang awal. Ada hal sikit.” Qayl Haseef masih melihat wajah Hasya. Gadis itu sikit pun tidak memandang ke arahnya. Makin sakit pula hati ini. Sabar Qayl. Sabar… Nak dapatkan cinta sejati bukannya mudah. Banyak rintangan dan cobaan. Jadi sabar kalau nak cinta kau dan Hasya cinta sejati.

“Oh macam tu. Okeylah. Pak cik nak pergi meronda sekejap.” Pak Cik Rayyan perasan akan pandangan anak muda di hadapannya tetapi dia kenal sangat Hasya. Kalau dia tak suka, jangan harap nak tengok muka, tengok kelibat pun dia tak nak.

“Ya pak cik!” Qayl Haseef hanya melihat Pak Cik Rayyan berjalan meninggalkan mereka berdua. Inilah peluang aku nak bersama Hasya. Jangan lepaskan!

“Hasya…”

“Ada apa?” soal Hasya. Barulah dia memandang wajah Qayl Haseef. Itu pun dia sudah memaki hamun lelaki itu dalam hati kerana telah mengganggu dia berangan bersama Ajwad Akhtar sebentar tadi.

“Aku cintakan kau…”

“Tak habis lagi kes cinta kau ni? Kau ingat aku ni apa? Sesedap hati sahaja suka pada kekasih orang…” geram Hasya. Mana perempuan yang kau agungkan sangat tu. Menutup aurat dan sebagainya la. Aku malas nak kutuk. Kang dosa tak fasal-fasal.

“Aku dah putus dengan dia. Aku nak bersama dengan kau, Hasya. Kahwin dengan aku?” ajak Qayl Haseef.

Hasya terkejut. Dia kagum dengan keberanian Qayl Haseef mengajaknya kahwin sebab Ajwad Akhtar tak pernah bercakap tentang kahwin.

“Hasya…” panggil Qayl Haseef apabila Hasya hanya diam sahaja.

“Aku dah ada orang yang aku suka. Walaupun kau bukan kekasih orang lain, aku tetap tidak akan terima. Aku memang tak suka kau sejak dulu lagi.” Luah Hasya secara jujur.

“Tak mengapa kau tak suka aku tapi aku yakin suatu hari nanti pasti kau boleh terima aku. Aku masuk dulu.” Qayl Haseef minta diri untuk masuk ke dalam dewan berhampiran. Di situ sambutan ulang tahun syarikat akan diraikan.

Wajah masam Qayl Haseef terpamer.

“Sabarlah kawan…” sapa Noah Qushairy. Kasihan dia melihat Qayl Haseef yang kecewa dengan Hasya. Itulah kau, dulu bukan main hina, sekarang dah separuh nyawa cintakan si Hasya… Macam aku…

Pantas matanya melihat Auni yang asyik berbual.

“Aku sabar la ni. Aku nak ke tandas sekejap…” Qayl Haseef terus tinggalkan dewan yang baru sahaja dia masuk itu. Dia tidak mood malam ini. Kalau Dato Qayyim tengok perangai aku macam ni, tentu habis kena bebel.

Aku nak tengok Hasya kejap. Kejap je hati. Kau jangan marah tau, hati… Qayl Haseef berjalan menuju ke tempat pengawal keselamatan duduk.

Rajin benar kau berjalan ye cincin… Cincin itu bergolek ke tengah loby yang sudah tiada orang kerana semua orang sudah berada di dewan.

Buk! Seorang perempuan terlanggar tubuh Hasya. Hasya rebah. Mungkin disebabkan kakinya masih berbalut dengan simen dia mudah jatuh dan tidak seimbang.

“Buta ke!” marah seorang perempuan.

“Aku buta atau kau buta?” geram Hasya tetapi nada itu perlahan sahaja. Dia mesti selamatkan cincinnya terlebih dahulu.

“Apa kau cakap? Kau jangan nak kurang ajar dengan aku!” geram perempuan itu lagi.

Hasya tersenyum. Cincin itu sudah berada di jari manisnya. Dia tidak pedulikan perempuan yang sengaja mencari gaduh dengannya itu.

“Arggh!” Perempuan itu menjerit kegeraman.

“Maz!” jerit Dato Qayyim. Dia tahu apa yang berlaku.

“You… You tengok perempuan ni. Selamba langgar I.” gedik perempuan itu.

“Sudahlah sayang. Kita dah lambat ni!” Dato Qayyim tarik tangan Datin Maz dan menuju ke dewan. Dia orang penting malam ini tapi sampai lambat gara-gara isterinya ini.

Alamak, bini Dato Qayyim ke? Cuak Hasya.

“Kau tak apa-apa ke?” Qayl Haseef menyembunyikan diri. Selepas mereka berdua berlalu, barulah dia muncul di hadapan Hasya.

“Aku okey. Thank.” Hasya rasa sedikit tenang apabila ada yang membantu tetapi sebaik sahaja melihat wajah Qayl Haseef, perasaan berdebar pula dia rasa. Hish! Melampau sungguh hati ini. Sesuka hati sahaja mahu berdebar.

Belum sempat Qayl Haseef bersuara, kedengaran suara Auni dan Noah Qushairy bergaduh.

“Aku tak nak! Aku tak nak!” Auni membantah.

“Aku nak! Aku nak! Aku nak juga kau!” balas Noah Qushairy. Dia juga geram.

“Ya Allah! Aku cakap tak nak! Tak nak la, Tuan muda sengal! Hish! Suka paksa orang la dia ni!” Auni berjalan keluar kerana dia mahu mencari Hasya.

“Sengal tak sengal pun, kau kena juga ambil.” Noah Qushairy tidak berputus asa.

“Tolonglah! Tuan Muda Noah Qushairy… Aku tak nak! Reti bahasa Melayu tak?”

“Apasal bergaduh ni?” soal Qayl Haseef yang berjalan bersama Hasya. Gadis itu hanya diam sahaja.

“Hah, Qayl! Kau tengok si Auni ni. Dia tak nak dengar arahan aku. Rasa macam nak…” kata-kata itu terhenti dan mata Noah Qushairy memandang bibir Auni yang cantik malam ini. Rasa macam nak cium tapi mana boleh! Kau ni Noah!

“Rasa macam nak apa? Ish, benda kecil pun kau nak gaduh ke?” Qayl Haseef berkata. Pelik pula apabila sahabatnya diam tiba-tiba.

“Aku tak nak. Selagi kau tak setuju, aku tak nak masuk dalam. Lebih baik aku lepak dengan HAsya kat sini.”

“Kau jangan melawan. Aku hempuk kan! Aku potong gaji kau!” geram Noah Qushairy. Geram apabila arahannya tidak dituruti.

“Fasal apa sebenarnya ni?” serentak Qayl Haseef dan Hasya bertanya.

“Ambil trofil anugerah…” Serentak juga Noah Qushairy dan Auni menjawab.



“Lor…” Mulut Hasya terlopong. Memang hal kecik sangat dipergaduhkan. Alahai dua orang ni. Macam tak matang je…