Followers

Friday, 17 April 2015

6
Komen

MINI NOVEL : ENCIK LEMON 1

ASSALAMUALAIKUM SEMUA... INI MINI NOVEL BARU SAYA, ENCIK LEMON. INSYA ALLAH AKAN DITERBITKAN HUJUNG TAHUN INI. JOM BACA BAB PERTAMA DULU....SEMOGA TERHIBUR....SEKIAN TERIMA KASIH...



Sudah lama Aufa menunggu bakal suaminya. Ini kali pertama mereka berjumpa selepas majlis pertunangan tempoh hari. Itu pun hanya kelibat sahaja Aufa nampak. Dia menunggu dengan kesabaran yang semakin menipis.

“Sorry, I lambat sikit.” Sapa seseorang dari belakang Aufa.

Aufa tahu itu bakal suaminya, Zafril Adam. Baik aku maki hamun dia. Syok sikit. Memang salah dia kan? Aufa berpaling tetapi lidahnya kelu melihat seraut wajah yang kacak dan bergaya dengan kameja kuning. Nampak macam artis.

“Aufa?” Zafril melambai-lambai tangannya di depan Aufa. Apa kena dengan minah ni? Tahulah aku lambat tapi janganlah sampai tak bercakap pula.

“Ya. Saya Aufa. Awak lambat 30 minit 30 saat.” Aufa kembali menatap jam tangannya. Nasib baik sempat cover semula.

“I ingat meeting I tu habis awal, tapi ada sahaja bos nak cakap. Sorry. Nanti I belanja you makan.” Zafril tersenyum manis.

Tersentap hati Aufa melihat senyuman itu. “Tak apa, saya dah makan.” Tolaknya. Awatlah mulut ni. Rezeki datang tapi ditolak pula. Lain kali jangan buat lagi tau.

“Kalau macam tu, jom! Butik ni, kawan I punya. Butiknya banyak pilihan. I dah buat pilihan pun. Sekarang you pilih je pilihan I nanti tau.” Zafril mula serius. Wajah serius.

Perlu ke buat muka serius macam tu? Cakap benda kecil je. Tak payahlah kedut 14. I tak nak you cepat tua tau. Bisik hati Aufa dan mengikut langkah kaki Zafril masuk ke butik ARIANA.

“Ini pilihan i…”

“What?” Tiba-tiba Aufa rasa mahu speaking English. Why yellow? All yellow? Mengeluh Aufa melihatnya.

“Kenapa ni?” Tegur Zafril apabila mendengar keluhan Aufa. Tak cantik ke aku pilih? Rasanya ini yang terbaik.

“Kenapa warna kuning? Tak ada warna merah ke? Biru bendera Malaysia tu ke?” luah rasa Aufa. Dia memandang Zafril. Baru dia perasan yang kameja Zafril kuning. Telefon pintar pun kuning. Entah-entah otak pun kuning juga ni. Pening aku dibuatnya.

“Kenapa you tak cakap je biru UMNO, kang senang,” geram Zafril. Menghina warna kegemarannya adalah satu perkara yang dia tidak boleh terima. Bukan dia bersikap kebudak-budakan. Manusia ada hak mahu menyukai warna apa yang dia suka. Mana boleh hina-hina.

“Kalau biru UMNO, politik pulak. Saya tak nak ada kontroversi pula.” Aufa tersengih tetapi hanya seketika. Dia kembali serius. “Saya nak warna biru ni.”

“Kuning!”

“Biru!”

“Kuning!”

“Biru!”

“Maaf, encik Zafril dan cik Aufa. Jangan bergaduh-gaduh.” Tegur Puan Ariana, pemilik butik ARIANA.

Mereka berdua diam seketika. “Kak Ariana, you tahu kan I suka warna kuning. I dah pasang angan-angan yang I nak perkahwinan I tema warna kuning.”

“I tahu, Encik Zafril.”

“Kalau awak nak sangat kuning, ambil la. Majlis di rumah saya, saya nak awak pakai warna biru.” Kata Aufa. Ish, rasa macam budak-budak bergaduh sebab perkara kecil seperti ini. Tak matang betul.

“I nak you pakai kuning. Bagi I, perempuan pakai warna kuning, seksi!” jujur Zafril.

Mata Aufa mengecil. Awat seksi di kaitkan dengan warna kuning. Tak kena, memang tak kena. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk memilih dua pasang baju pengantin. Warna kuning dan biru. Habis cerita.

“I hantar you balik.”

“Okey…” Aufa mengikut langkah Zafril menuju ke keretanya. Lagi sekali dia terkejut. Citarasa Zafril memang pelik. Volkswagen Beetle menjadi pilihan mamat ni. Yellow again!

“Klasik!” kata Aufa.

“No! Ini bukan klasik, Aufa Nadhirah Amani….” Zafril menyebut nama penuh bakal isterinya itu.

“Kalau bukan klasik, apa dia wahai Encik Zafril Adam Bin Muhammad Adam?” geram Aufa. Main-main pula dia.

“Ini namanya moden. Kereta ini terbaik. Cantik dan seksi. Seksi kan kuning.” Zafril tersenyum, kemudian dia kembali serius.

“Tang mana keseksian kereta? Tak nampak pun?” tanya Aufa.

Zafril ketawa. Aku pun tak tahu tapi aku rasa seksi la kuning ni. Akhirnya dia membiarkan sahaja persoalan itu.

“Jom pergi makan!” Ajak Zafril. Dia dah tak masuk kerja. Ingatkan lama mahu buat pilihan tetapi sekejap sahaja.

“Makan?” Aufa rasa gembira sangat. Ingatkan tolakkannya sebentar tadi memang kira tak dapat dah. Dia senyum manis. “Nak!”

“Saya selalu makan kat kedai ni sebab kat sini je ada menyediakan ais lemon. Sedapnya!” Penuh teruja Zafril bercerita.

Nak bagi tahu aku yang ais lemon tu air kegemaran dia la tu. Ingat aku tak tahu teknik kau. Bisik hati Aufa.

“Awak memang suka warna kuning?”

“Ya!”

“Nampaknya saya kena panggil awak, Mr.Yellow la…” cadang Aufa sesuka hati.

“No! No! Aufa Nadhirah Amani!” bantah Zafril. Kalau Mr.Yellow, aku bayangkan muka aku warna kuning. Oh, no! aku tak suka. Kalau Mr.Lemon, comel sikit.

“So apa, encik Zafril Adam?” Suka benar sebut nama panjang aku tu. Geram Aufa.

“Mr. Lemon. Comelkan? Warna lemon sangat cantik. Kekuningannya sangat memikat hati. Rasanya yang manis. Ah! Nikmat rasanya.” Penuh teruja Zafril menceritanya.

Aufa perasan perubahan wajah Zafril. Apabila dia berceritakan mengenai warna kuning dan sesuatu tentang warna kuning mesti ceria. Mesti tersenyum manis semanis lemon yang dikatakan. Jika soal selain warna kuning, kedut empat belas la. Serius tak ingat dunia.

“Kenapa awak diam? Tak comel ke?” soal Zafril dengan nada yang serius. Entah mengapa dia rasa sedih jika Aufa tidak menyukai warna kuning.

“Arwah mak saya kata, warna kuning ni warna kesukaan makhluk-makhluk halus. Saya rasa itu betul. Kalau awak perasan, kenapa bomoh-bomoh guna kain warna kuning ketika memanggil makhluk tu? Kenapa dia tak guna sahaja kain warna pink ke? Merah ke? Ungu gelap ke? Ini sebab makhluk tu lebih menyukai warna kuning.” Panjang lebar penerangan Aufa.

Betul tu. Sebelum arwah mak pergi, ada satu kenangan lalu mengusik hati. Ketika itu dia nak sangat membeli baju berwarna kuning dan mak kata macam tu.

Zafril membuat muka. “Jadi, awak nak kata rumah saya tu banyak hantu la?” geramnya. Warna kesukaannya di katakan begitu. Manalah dia tak angin satu badan.

“Arwah mak saya yang kata. Ikut suka awak la nak terima atau tak. Saya ada je beli baju warna kuning. Tak ada masalah pun.” Aufa perasan air muka Zafril berubah. Nasib baik dia cover. Kasihan pula melihat muka tak puas hati tu. Takat warna sahaja, tak kan nak gaduh sampai tak jadi kahwin. Mati aku kalau tu yang terjadi. Kasihan ayah nanti. Terkejut. Naya! Naya! Kena jaga juga hati bakal suami ni.

Zafril bertenang kembali. “Nanti bila kita ada anak, saya nak dia pakai warna kuning juga.”

“Eh! Sampai urusan anak pun awak nak kuning juga. Kalau anak kita demam kuning, awak suka la!” geram Aufa. Geram pula. Tak habis-habis dengan kuning dia.

“Tak la saya doa anak saya tu demam kuning. Agak-agak la awak ni!”

“Saya dah cuba nak agak-agak tapi tak berjaya. Awak buat saya makin geram ada la…”

“Awak geram pada saya? Ehem… Ehem…” Zafril tersenyum. Rasa malu pula.

“Eh!” Membulat mata Aufa. Ke situ pula mamat ni. Ada time miang juga ye. “Dah la tu. Kita nak makan apa ni?”

“Makan lemon!”

“Lemon pun lemon la. Janji makanan.” Aufa mengalah. Tak larat nak gaduh mengenai isu yang sama. Warna kuning.

“Ala, gurau aje. Mana kenyang makan lemon. Meh, aku belanja kau nasi minyak,”

“Ada jual nasi minyak ke? Macam tak ada je?” Aufa melihat menu yang ditampal ke dinding. Banyak.

“Nasi minyak kita kahwin la!” Zafril mengenakan Aufa.

Lagi sekali Aufa rasa geram tetapi hanya seketika sahaja. Akhirnya dia mengukir senyuman lalu mencubit lengan lelaki itu. Padam muka kau!

“Aduh!”

“Cepatlah! Saya lapar ni. Nanti kalau saya mati kelaparan, awak la puncanya!” Aufa memandang wajah Zafril. Sakit sangat ke aku cubit. Dia melihat Zafril menyingkatkan lengan bajunya. Ada kesan merah. Kesan aku cubit la tu. Ish, aku ni! Sesedap hati sahaja mencubit anak teruna orang.

“Yelah!” Zafril mengalah. Dah kena sengat ketam, sakit ooo…

Selepas makan, Zafril menghantar Aufa pulang. Ayah Aufa sudah lama menanti di halaman rumah. Encik Sulaiman memerhati kereta Zafril. Mudah sahaja mahu mengetahui itu kereta siapa. Asalkan warna kuning, itulah bakal menantunya.

“Assalamualaikum ayah…” Aufa memberi salam. Diraih tangan Encik Sulaiman untuk bersalaman.

“Waalaikumusalam…”

“Apa khabar, pak cik?” ramah Zafril. Ada senyuman manis yang meniti di bibirnya.

Boleh pulak hilang kedut 14 dia. Kalau tak, serius memanjang. Tahulah aku tak suka kuning. Tak kan sebab warna kuning kau nak gaduh dengan aku.

“Khabar baik, Zafril. Macam mana dengan pilihan baju pengantin? Mesti kuning kan?” soal Encik Sulaiman.

Hampir pecah ketawa Aufa mendengar pertanyaan ayahnya. Tahu-tahu je bakal menantu suka warna kuning. Hahaha Aufa ketawa dalam hati.

Zafril sempat menjeling Aufa yang tersengih. Nak ketawakan aku la tu. Siap kau nanti! “Ha’ah pak cik. Kuning la nampak gayanya…” Zafril tersenyum malu depan Encik Sulaiman.

“Tak apa la… Mari makan malam rumah pak cik. Aufa masak…” ajak Encik Sulaiman.

“Apa?” Aufa terkejut. Nak masak? Nak masak? Masak apa ye? Ala… Ala… Aufa dah kalut.

“Apa apa, Aufa?” Encik Sulaiman perasan riak terkejut anak perempuannya. Bukannya tak reti masak, yang nak terkejut sangat tu kenapa?

“Tak la. Zafril ada hal tadi dia kata. Ini pun dia nak tegur ayah je. Nanti kata sombong pula kalau tak tegur. Kan, awak?” terkenyit-kenyit mata Aufa.

Zafril buat tak faham.

Ish, mamat ni! Tak kan tak faham. Maknanya aku suruh kau balik la! Balik! Tak payah makan sini! Isi hatinya berkata.

“Ha’ah pak cik. Lupa pula hal tadi bila jumpa pak cik.” Ramah Zafril.

“Ye ke? Kalau macam tu tak apa. Lain kali.”

“Saya pergi dulu.”

“Ya…” Zafril bersalaman dengan Encik Sulaiman. “Aufa tolong tutup pagar tu ye?” Dia memerhati dari jauh sahaja Aufa dan Zafril berjalan menuju ke kereta.

“Awak hutang saya! Saya akan tuntut bila kita dah kahwin nanti! Siaplah awak!” geram Zafril lalu terus pergi.



Alamak, mampus aku! Hutang-hutang ni yang tak suka…

Sunday, 12 April 2015

11
Komen

KEKASIH TIDAK IKTIRAF 10



Bab 10


Auni tersengih-sengih melihat Noah Qushairy mengambil trofil untuk anugerah jabatan paling berdisiplin. Ada juga anugerah macam tu. Auni rasa teruja. Dia menepuk tangan sekuat hatinya. Dia gembira dengan pencapaian majikannya. Rasa macam anak sendiri mendapat anugerah cemerlang. Alamak! Over sangat aku ni.


“Tahniah!” ucapnya apabila Noah Qushairy sudah menghampirinya. Aku diwajidkan duduk di sebelahnya. Semeja dengannya. Kalau tak, mulut tu asyik nak bising sahaja.


Noah Qushairy membuat muka. Dia mahu Auni yang naik ke pentas itu. Motif? Sengaja nak buat Auni rasa gemuruh ke? Gementar ke? Alih-alih, aku yang kena ambil. Tak dapat nak buli si Auni ni.


“Terima kasih…” balasnya.


“Tuan muda paling terbaik!” puji Auni sambil tersenyum lebar.


Hati Noah Qushairy berdebar pula melihat senyuman Auni. Hati, kau sabar ye? Kalau kau nak sangat si Auni tu, wahai Hati, kau kena berani luahkan perasaan. Kau berani tak?


Automatik hatinya berhenti berdebar. Noah Qushairy mula rasa pelik dengan dirinya. Penakut betul la…


“Kenapa ni, Tuan Muda?” Auni berbisik di telingaNoah Qushairy kerana majlis masih diteruskan dengan persembahan nyanyian bukan artis.


Hati Noah Qushairy kembali berdebar. Letih pula dia dengan sikap hatinya. Hati, sila berhati-hati jika mahu berdebar. Aku hempuk juga kang! Dia menepuk dadanya.


“Kenapa ni, Tuan Muda?” Soal Auni sekali lagi.


“Aku tersedak!” kata Noah Qushairy.


“Tersedak?” Auni mula berfikir. Tersedak? Tengah minum air? Tak ada pula. Tersedak udara ke? Tak logik. Tak logik. Dia merenung wajah Noah Qushairy.


“Kenapa? Bak air kau ni!” Selamba Noah Qushairy minum air milik Auni. Dia meneguknya dengan rakus. Sedapya dapat minum air bekas Auni. Pujinya dalam hati.


“Tuan muda, air tu….” Auni tergamam dengan tindakan Noah Qushairy yang begitu pantas. Tambahan pula minuman tersebut bukan miliknya.


“Aku tahu tu air kau. Kenapa?”


“Saya tak kisah bos nak minum air saya tapi tu air Pepero…” Auni berkata perlahan.


Terus Noah Qushairy. Rasa nak muntah pun ada… Ya Allah! Pelik sungguh rasa air ni… Tanpa sedar dia mengutuk pula rasa air tersebut. Sedangkan sebentar tadi dia memuji minuman tersebut sedap.


Auni ketawa kecil. Lucu betul wajah Noah Qushairy.


Ketika itu Datin Maz memerhati mereka berdua. Menyampah dia melihat orang muda mengedik seperti itu. Lantas dia mahu ke tandas. Langkah demi langkah di atur dengan penuh berhati-hati. Manalah tahu langgar orang lagi.


Buk!


Dia terjatuh sendiri akibat terpijak kainnya yang labuh.


“Puan… Puan tak apa-apa?” Pantas Hasya menegur Datin Maz.


Datin Maz tersentak. Dia memandang tepat ke dalam mata Hasya. Mengapa hatinya rasa tenang.


“Puan…” panggil Hasya. Aku ni memang cari nahas. Tadi mak cik nidah marah kau, kau boleh pula nak tolong dia. Tak apa. Aku buat semua ini ikhlas.


“Apa puan-puan? Panggil aku datin.” Datin Maz terus berlalu ke dalam bilik air.


Kang aku dah kata… Hasya hanya mampu menggaru kepala sahaja. Lantaklah. Malam ni malam terakhir aku kerja. Esok ayah dah nak balik. Yahoo! Tapi… Tak kan ayah nak terus kerja? Wajah Hasya kembali muram.


“Hasya…” sapa Qayl Haseef. Dari jauh dia memerhati Hasya. Esok mungkin gadis ini tiada di sini lagi. Dapatkah dia bertemu lagi?


“Kau lagi? Tak ada kerja ke? Asyik jumpa aku je.” Geram Hasya.


“Tak la. Aku tengok buah hati aku ni baik sangat. Suka tolong orang. Jadi, aku harap kau tolong aku juga…” Qayl Haseef tersenyum bahagia.


“Tolong apa?” Dahi Hasya berkerut.


“Tolong jaga hati aku. Tolong terima hati aku masuk dalam hati kau…” Qayl Haseef sempat kenyitkan matanya. Inilah cara memikat wanita. Mesti Hasya cair kali ini.


Hasya buat muka geli. “Tak nak la! Tak Hingin!” Hasya berlalu pergi.


Qayl Haseef rasa kecewa. Yakin sangat dengan kata-kata cintanya sehingga berlipat ganda kecewanya. Tiba-tiba dia terdengar seseorang menepuk tangan. Lantas dia berpaling.


“Terbaik!” Datin Maz berkata. Dia melihat Qayl Haseef begitu mesra dengan pengawal keselamatan itu. Perasaan tak sedap itu mula muncul.


Qayl Haseef merenung wajah Datin Maz.


“Dah tak ada perempuan elok sikit ke kau nak mengorat? Mana pergi kekasih kau yang bertudung labuh tu?” Sinis Datin Maz. Dia tahu sikit-sikit mengenai kekasih anak angkat suaminya itu. Bukannya dia suka sangat lelaki itu.


Qayl Haseef diam.


“Kalau kau nak sangat kahwin dengan dia, aku boleh tolong. Sebab… Makin cepat kau berambus dari rumah papa kau, lagi bagus!” Datin Maz tidak suka Qayl Haseef keluar masuk ke banglo yang sudah tertulis namanya. Syarat yang Dato Qayyim kenakan, mesti menerima Qayl Haseef seadanya. Itu tidak mungkin la. Aku tak kan terima dia. Dia bukan anak aku pun.


“Betul ke mak cik nak tolong ni?” Qayl Haseef teruja. Dia tahu yang dia juga tidak menyukai Datin Maz yang entah dari mana muncul dalam hidup Dato Qayyim. Biarlah. Aku pun tak sabar nak keluar dari banglo sunyi itu.


“Tolong tengok!” Datin Maz ketawa terbahak-bahak. Dia rasa lucu sangat. Qayl Haseef boleh percaya dengan apa yang dikatakan. Memang tidak dijangka.


Qayl Haseef garu kepala. Sengal Noah dah berjangkit pada mak cik aku ke? Kuat betul virus sengal Noah ni. Boleh merebak pada orang yang berhampirannya.


Lagi satu, perangai dia macam Hasya. Ya! Macam Hasya sikit-sikit. Cuma Hasya lagi comel dari dia.


“Aku akan cakap pada papa kau. Mesti dia suka. Siapa nama ayah Hasya tu?” soal Datin Maz.


“Tak pastilah. Takat jumpa-jumpa masa kecil dulu ada.”


“Oh, nanti bagitau aku. Senang nak pujuk papa kau.”


“Mak cik terbaik!”


“Terbaik untuk menghalau kau dari rumah tu…”


“Halau pun halau lah!” Qayl Haseef tidak kisah itu. Dia teringat akan persaingannya yang hebat itu. Mampukah aku memiliki Hasya. Selagi dia tak kahwin dengan lelaki tu, aku masih boleh memikat dia. Tunggu la Hasya.


“Okey. Set!” Datin Maz berlalu.






“Okey Pepero, aku balik dulu…” Auni melambaikan tangan pada Pepero yang juga sedang menuju ke kereta masing-masing. Dia menghampiri Myvi kesayangannya. Apa ni? Kenapa ni? Kenapa terjadi saat ini?


“Pancit…” Wajah Auni murah. Dia terlalu penat untuk menukar tayar kereta. Tambahan pula, mana ada tayar simpanan dalam keretanya. Dia tidak sempat mahu membelinya. Bulan ini lari bajet.


“Auni, tak balik lagi?” sapa Noah Qushairy. Dia memang sengaja letakkan keretanya di sebelah kereta Auni. Sweet kan begitu. Korang apa tahu…


“Tak lagi tuan muda. Ni, tayar pancit.” Wajah sedih Auni terpamer. Nasib baik esok tak kerja. Tak la dia rasa berat sangat nak uruskan keretanya ini. Sempat lah sebelum isnin. Cuma kena cari tayar baru sahaja


“Mari aku hantar kau…” ajak Noah Qushairy. Dia yakin antara dia dan Auni akan berlaku kenangan yang indah malam ini. Tak sabar rasanya.


“Eh, tak boleh, Tuan Muda…” Kata Auni. Dia mahu membebel lebih panjang lebar tetapi melihat Noah Qushairy selamba melangkah ke kereta mewahnya itu dan menghidupkan enjin. Dia tak nak dengar ke apa yang aku nak cakap ni?


“Kau nak ke atau tak?” Noah Qushairy mengawal riak wajahnya. Hampir tergelak dibuatnya melihat wajah kelat Auni. “Kalau tak nak, berjagalah bersama Hasya malam ni ye…”


“Ala Tuan Muda ni. Sengaja tau…” Geram Auni. Dia segera masuk ke dalam perut kereta mewah milik Noah Qushairy.


Noah Qushairy pula menyembunyikan senyuman kemenangan daripada pandangan mata Auni. Hatinya akan gembira tiap kali Auni mengikut kata-katanya. Sangat indah perasaan itu.


Akhirnya mereka berdua tiba di suatu tempat. Bukan rumah sewa milik Auni tetapi sebuah restoran. Pantas Auni memandang wajah majikannya ini. Tak sedar ke dah pukul berapa? Orang nak tidur, tak reti bahasa ke?


“Buat apa kat sini?” soal Auni.


“Tukar tayar kereta kau yang pancit tu…” balas Noah Qushairy.


Auni membuat muka lagi. Dia tahu yang Noah Qushairy mahu mengenakannya. “Sengal!”


“Auni, kita datang sini untuk makan. Aku tak selera betul makan makanan yang disediakan. Siapalah yang bagi cadangan makan makanan macam tu.”


“Tapi saya makan sedap je. Selera betul saya makan.”


“Kau kalau bab makan, memang sedap la… selera la… aku tak macam kau…” geram Noah Qushairy.


“Ala, kalau tuan muda nak makan, makan la. Saya nak balik.”


“Aku tak izinkan kau balik. Malam ni aku nak kau layan aku macam masa kau keja dengan arwah papa aku.” Arah Noah Qushairy.


“Lecehlah!” Auni akur.


Noah Qushairy memesan beberapa jenis lauk. Apabila lauk yang dipesan itu tiba, dia menghalang dua orang pelayan lelaki itu dari terus meletakkan di atas mejanya. Dia sudah menempah dua meja. Satu untuk dia makan, satu lagi digunakan untuk meletakkan makanan.


Selepas pelayan semua pergi, barulah Noah Qushairy memulakan arahannya.


“Aku nak air…” arah Noah Qushairy


Kalut Auni mengambil air di meja berhampiran dan membawa ke meja Noah Qushairy dengan muka masam. Penat tak hilang lagi dah kena buat keja tak bergaji ni. Geram sungguh.


“Macam ni ke layan tuan Muda. Senyuman mana? Mana? Kau senyum la sikit.” Bebel Noah Qushairy.


Auni senyum sikit sahaja.


“Kau reti senyum atau tak? Atau kau nak aku ajar kau senyum guna mulut aku ni?” Noah Qushairy mula berkiasan.


“Guna mulut tuan Muda? Macam mana tu?” berkerut dahi Auni.


“Perempuan, kalau kena cium, mesti dia tersenyum.” Noah Qushairy berkata dengan nada yang nakal.


“Ish! Kalau tuan muda cium saya, saya rasa tuan tak kan dapat senyuman saya.” Auni menahan geram. Sejak bila tuan muda aku ni miang keladi ni.


“Jadi dapat apa?” Noah Qushairy sendiri tidak dapat menjangka yang dia akan dapat apa selain ciuman yang mengasikkan. Ala, bila kau nak jadi bini aku ni… ish!


“Dapat penampar!” geram Auni. “Makan la cepat! Saya dah mengantuk ni! Kang saya tidur kat sini, orang kata saya gila pula.” Bebelnya.


“Kau tidur kat sini.” Noah Qushairy tepuk-tepuk dadanya yang bidang itu.


“Keras macam tulang. Lagi empuk bantal kat rumah saya tu.” Tolak kasar Auni.


Noah Qushairy mula rasa tercabar. Bukankah semua perempuan suka dada yang bidang ni? Auni ni perempuan kategori apa?


“Dahlah! Mari duduk sini.” Ajaknya .


“Tak nak duduk sebelah tuan Muda. Minyak wangi tuan muda busuk.” Balas Auni. Sengaja dia berkata begitu. Sebenarnya minyak wangi Noah Qushairy sangat menggodanya. Wangi sangat. Kalau tak mengelak tadi, dah lama aku hanyut ni. Cepat-cepat mengelak ye, Auni.


“Busuk!” Makin pelik Noah Qushairy rasa. Selama ini, Auni tak pernah pun komen mengenai minyak wanginya. Kenapa kali ni busuk pula? Tak kan pembawakan budak plus orang mengandung. Ada tu, isteri yang mengandung tak suka bau minyak wangi suaminya walaupun sebelum ni isteri suka sahaja. Ish! Mana boleh Auni mengandung kalau aku tak pernah sentuh dia.


Lama Noah Qushairy terdiam. Risau pula Auni rasa.


“Kau mengandung ke?” Tiba-tiba sahaja Noah Qushairy bertanya begitu.


“Tuan muda, agak-agak la. Saya kahwin pun belum, tak kan dah mengandung. Saya ni ada iman lagi Tuan muda. Tak kan nak berzina.”


“Aku tanya je.”


Noah Qushairy terus makan. Sikit pun tak jemput Auni. Tapi Auni memang sudah kenyang. Banyak dia makan tadi. Dia bangun dan menuju ke kaunter.


“Semuanya RM202, tuan.” Kata penjaga kaunter pembayaran.


“Cik adik ni yang akan bayar.” Noah Qushairy terus berlalu.


“Apa ni, Tuan Muda!” cuak muka Auni. Kau mencekik sorang-sorang. Lepas tu tak ajak aku makan sekali. Sekarang ni nak aku bayar. Mati hidup semula pun, aku tak kan bayar.


“Tuan muda!”


“Apa dia!”


“Ni!” Auni menunjukkan resitnya. “Siapa yang nak bayar ni?”


Noah Qushairy memandang wajah Auni. Tahu takut. Dari tadi aku yang kena. Sekarang kau pula yang kena. Sengaja dia renung lama-lama Auni.


“Terima kasih sebab tolong ambilkan resit ni.”


“Maksud, tuan muda?”


“Kalau tak bayar, tak kan la dapat resit. Fikirlah sikit.”


“Bila bos bayar?” soal Auni. Rasa mahu menjerit sahaja.


“Masa kau pergi tandas tadi.”





“Sengal! Sengal! Sengal!”