Followers

Wednesday 7 March 2012

26
Komen

CERPEN : SUAMIKU CHEF (full)


Nad menemani sahabatnya, Ria makan di sebuah restoran. Tempatnya memang cantik dan agak mewah. ‘Mungkin untuk orang berpendapatan tinggi dan aku boleh sesat kat sini pula,’ Nad tersenyum. Suasannya amat mendamaikan tetapi hanya seketika sahaja. Ada satu kejadian telah berlaku. Nad hanya memandangnya dari jauh sahaja.
“Bodoh! Kau ingat aku ni apa? Mee spagetti ni liat!” Marah seorang pelanggan. Segera seorang chef yang muda juga usianya datang mendekati pelanggan tersebut.
            “Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Ramah betul chef ini. Pengurus itu sudah naik gelabah apabila pelanggan mula marah-marah.
            “Saya mahu mee ini dimasak dengan betul!” Amuk pelanggan tersebut. Kelihatan chef tersebut meneliti mee tersebut. Dia tersenyum.
            “Saya sendiri akan menyediakan untuk encik.” Chef tersebut berlalu dengan makanan tersebut.
            “Cerewetnya lelaki itukan, Nik.” Ria berkata.
‘Yelah, memang cerewat. Takat makanan pun mahu amuk sebegitu.’
            “Betul tu.” Kata nad yang diberi nama penuhnya ialah Nik Nadzirah. ‘Jangan nak mengata orang lain. Diri sendiri pun cerewet gak.’ Nad tersenyum.
            Chef tadi membawa mee yang baru. Memang menyelerakan tetapi pelanggan tadi memarahinya lagi.
            “Aku datang sini untuk makan bukannya tengok kau masak. Aku nak makan!”
            “Encik, saya sudah pastikan mee ini dimasak seratanya tidak liat lagi dan juga tidak terlalu masak,” jelas chef itu. Kasiannya dia.
            “Ini terlalu masak! Aku nak kau masak semula,” amuknya lagi. Orang sekeliling yang turut makan disitu memandang chef itu. Jelas telinga chef tersebut merah. Nad tidak pasti sama ada itu tandanya dia malu atau marah.
            “Baiklah, saya buat semula,” chef tersebut masih berlembut.
            Dia membuat yang baru dan membawanya kepada pelanggan lelaki yang begitu cerewet itu.
            “Ada yang kurang ke, Encik?” soal chef tersebut dengan penuh hormat.
            Belum sempat lelaki itu memberitahu komennya seorang perempuan datang menghampirinya lalu ambil segelas air kosong yang ada atas meja itu. Kemudian, dia siram lelaki yang cerewet. Pelanggan tersebut sudah malu lalu meninggalkan mereka berdua.
            ‘Siapalah perempuan itu? Ada hubungan ke mereka berdua? Sibuk pula aku dengan hal mereka.’ Nad dan Ria meneruskan makan makanan yang sudah terhidang. Selepas makan, kami pulang ke rumah.
*****
‘Kaki aku belum lagi mencecah lantai rumah, mama sudah membebel. Memang bingit bunyinya tetapi sebagai anak, dengar sahajalah. Nanti rindu pula.’
            “Mama sudah cari calon suami yang sesuai dengan anak mama ni. Dia kacak dan muda. Sesuai sangat dengan sayang. Mama pasti sayang akan setuju dengan perkahwinan ini nanti,” bebel mama Nad, Datin Zahidah.
            “Muda mama? Anak mama ni dah tua. Mama carilah  yang sama umur ke atau tua dua atau tiga tahun?”
            “Ala, baru umur 28 tahun, Nad baru 30 tahun. Tak beza sangat,” Datin Zahidah cuba memujuk. ‘Pandai pula mama aku ini memujuk aku untuk berkahwin dengan calon pilihan dia. Dah umur aku makin lanjut. Aku bukannya tak cantik cuma komitmen aku terhadap kerjaya begitu tinggi.’ Nad membebel sendirian dalam hatinya.
            “Mama, calon mama cari tu kerja apa?”
            “Chef...” perlahan sahaja suara mama yang dikedengaran.
            “Chef?! Mama, kita tak kisah kalau mama nak kita kahwin tapi kenapa mesti dengan chef? Dah tak ada pekerjaan lain ke?” Nad pula yang mengamuk. ‘Aku anti sikit dengan chef sebab aku ni tak reti nak masak. Yelah sibuk dengan kerjaya sampai nak masuk dapur pun aku tak pandai. Teruknya.’ Dahi Nad sudah berkerut.
            “Nanti suami Nad boleh ajar memasak! Kang senang,” mudah saja Datin Zahidah berkata. ‘Malu kalau suami aku tahu yang aku tak tahu nak memasak.’
            “Tak mahulah mama. Malu!”
            “Biar malu sekarang sayang, jangan malu masa akan datang,” Nad mengeluh berat apabila mendengar nasihat mama.
            “Baiklah mama. Nad cuba pertimbangkan,” Nad terus berlalu naik ke bilik. Berehat seketika. Penat seharian berada di butik. ‘Baru nak maju, itu yang sibuk. Syarikat ayah? Itu serah pada abang sahaja. Aku tak campur. Dia nak ambil syarikat tu, ambil la. Aku tak kisah.’
            “Mama ingat Nad dah setuju.” Tergaru-garu kepala Datin Zahidah melihat tingkah laku anaknya itu.
            “Tunggulah dulu mama. Biar orang fikir dulu. Ini kan soal hidup dan mati Nad.” Nad cuba berikan alasan yang paling bernas dalam dunia ini dan mama setuju. ‘Aku tahu, mama juga mahu aku bahagia.’ Nad tersenyum.
*****
Yuzira Yurain dipandang sepi oleh Ziyad. ‘Sakit hati aku melihat minah seorang ni. Asyik datang sini sahaja. Dah tak ada tempat lain ke nak makan.’ Ada keluhan berat yang keluar.
            “Ziyad...” mendayu sahaja suara Yuzira memanggilnya. ‘Aduh, apa kena la suara minah ni? Panggil nama aku elok-elok tak boleh ke? Ini main hentam aje agaknya.’ Pendapat  Ziyad.
            “Ada apa Yuzira?” Soal Yazid mahu tak mahu.
            “Kenapa awak biarkan pelanggan tu buat hal. Ini kan restoran awak. Takat seorang pelanggan sahaja. Awak takkan rugi.” Yuzira bangun dan menghampirinya. Jam di dinding sudah menunjukkan jam 10 malam. ‘Apa kejadah aku bersama perempuan ni? Cari nahas aje.’
            Ziyad segera berdiri dari terus duduk. Yuzira tidak jadi menghampiri Ziyad. Langkahnya terhenti.
            “Walau bagaimana pun, lelaki tu tetap pelanggan saya. Awak tak boleh buat macam siang tadi. Saya tak suka.”
            “Saya panas hati tengok dia layan awak macam tu. So,saya siram la dengan  air tu.” Yuzira melahirkan perasaan tidak puas hatinya. “Awak hantar saya pulang ye?”
            “Maaflah, saya ada hal dengan pembekal ayam. Malam ni dia nak jumpa saya. Hafis tolong hantar Yuzira, boleh tak?” Yazira
            ‘Syukurlah. Ada Hafis ni, mudah aje nak mengelak diri dari minah sorang ni.’ Yuzira membuat muncung panjangnya. Dia terus berlalu.
            Yazid berjalan sendirian. Malam itu sungguh indah. Ditemani cahaya neon yang cantik. Yazid mengeluh berat. Selepas berjumpa dengan pembekal, dia merehatkan mindanya seketika di situ.
            “Mengeluh berat?” Seorang gadis muncul dari mana entah. Dia tidak pasti. Kemunculan gadis itu seperti bidadari yang sememangnya cantik. Hatinya tidak keruan.
            “Ya... ya..” Tiba-tiba Ziyad menjadi gagap. Gadis itu ketawa manja.
            “Sebenarnya saya nak minta tolong. Tayar kereta saya pancit. Saya ni tak pandai nak tukar. Boleh awak tolong?” pinta gadis comel itu.
            Wajah yang ayu. Kulit yang putih. Yang paling menarik hatinya ialah pandangan matanya. Mata gadis itu berwarna hazel. Sungguh cantik macam kacang hazel. ‘Eh, mentang-mentang kau chef, sampai kecantikan orang pun nak samakan dengan makanan.’ Ziyad hampir tergelak.
            “Kan aku dah cakap dia akan tolong punya,” Ria berkata agak kuat. Nad menyiku perut Ria tanda dia suruh Ria diam. Ria membawa diri ke tepi sedikit sambil menghubungi seseorang. ‘Gayut la tu. Tak ada kerja, nak mengadu aje si Ria ni.’
            Nad tahu yang Ria menghubungi buah hatinya, Zeck. Kata Ria, dia tidak suka Zeck tapi berjauhan sikit, rindu. Adesss.
            “Sudah siap!” Ziyad berkata. Dia tersenyum ke arah Nad.
            “Mudah sahaja ye?” ramah Nad.
            “Hmmm...”
            “Awak chef kan?” Nad tiba-tiba berani bertanya kepada Ziyad. Entah mengapa hatinya begitu kuat ingin mengetahui perkara mengenai lelaki ini.
            “Macam mana cik tahu?” Ziyad tersentak. Dia terkejut kerana gadis itu tahu mengenainya.
            “Saya makan kat restoran tempat awak kerja tu dan saya ternampak kejadian tak begitu enak dipandang. Panggil sahaja saya Nad.” Nad tersenyum. Gembira hatinya apabila dapat berbual dengan lelaki itu.
            “Eh, macam makanan pula perlu enak, enak macam tu.” Ziyad tawa kecil. Hati Ziyad gembira dengan perkenalannya yang pertama ini.
            Nad juga ketawa. Sebenarnya motifnya mahu belajar masak. Jika dia pandai masak dalam dua bulan, dia akan berkahwin dengan lelaki pilihan Datin Zahidah. Itu janjinya.
            “Oh, memang pun. Terima kasih sebab tukarkan tayar pancit saya.” Ucap Nad. Ria sudah lama masuk ke dalam kereta. Muncungnya sudah sedepa.
            “Ini kad saya.” Ziyad menghulurkan kadnya.
            “Chef pun ada kad name sendiri?” Nad terasa pelik.
            “Tak salahkan?” Ziyad tersenyum lagi. Entah mengapa hatinya berbunga-bunga melihat gadis itu tersenyum. ‘Tenang wahai hati.’
*****
Ziyad selamat sampai di rumahnya. Sunyi betul rumah sewa itu. Hafis pergi hantar Yuzira.
“Kenapa hati ni?” dia tidak faham. Hatinya betul-betul gembira dengan pertemuannya dengan perempuan yang diberi nama Nad. Dia mendapat ilham untuk masak masakan baru. Dia ingin mencipta masakkan baru yang berkaitan dengan kacang hazel.
            “Mengarut sahaja aku ni. Kacang hazel la pula.” Ziyad bercakap sendirian. Dia memikirkan sesuatu sambil duduk di atas kerusi yang berada di ruang dapurnya yang lengkap dengan peralatan masak.
            Hampir setengah jam dia memikirkan resepinya. Sekejap lagi dia akan buat secara praktikal sama ada menjadi atau tidak kek yang ingin dibuatnya.
            Pandangan matanya masih di kertas yang dihadapannya.
            “Assalamualaikum.” Hafis pulang. Mereka berdua menjadi kawan sejak Zayid menceburi bidang memasak ini.
            “Zayid!” kuat juga Hafiz memanggil nama Zayid tetapi lelaki itu masih di dalam dunia masakannya. Hafis menepuk dahinya. Dia hampir lupa. Zayid memang tidak akan mendengar butir bicara orang yang bercakap dengannya apabila dia sedang dalam dunia memasaknya.
            Apa yang membuat Hafis pelik ialah apabila Zayid sedang memasak. Apa yang dikatakan oleh orang sekelilingnya, dia buat tidak tahu sahaja.
            Memang susah untuk menyuruhnya atau mendengar apa-apa apabila dia sedang masak. Geram memang geram dengan sikap Zayid tetapi dia kan bos. Baik jangan melawan.
            Hafis naik ke atas untuk rehatkan diri. Esok mereka perlu bangun awal untuk bekerja. Hafis terus berlalu pergi. Hatinya gembira dengan apa yang terjadi sebentar tadi bersama Yuzira.
            Ziyad masih dalam dunianya. Dia suka bidang masakkan dan dia suka melihat orang yang gembira apabila makan masakannya. Walaupun dia dari keluarga yang kaya tapi bidang masakan menjadikan dia sanggup bergaduh dengan Dato Mikail.
            “Papa, Yad dah fikir masak-masak yang akan menceburi bidang masakan.” Tegas Ziyad memberitahu keputusannya.
            “Bagaimana dengan perniagaan papa, Yad. Kamu fikir sikit. Siapa yang akan mewarisi semua harta papa kalau bukan kamu. Siapa yang akan menguruskan perniagaan ayah  ini kalau bukan kamu?” kecewa hati seorang ayah apabila anaknya sendiri menentang keputusannya yang mahu Ziyad berlajar dalam bidang perniagaan.
            “Papa, Yad tetap dengan keputusan Yad. Yad bukan mahu menjadi anak derhaka, papa tapi Yad juga ada kemahuan sendiri. Yad tak minta papa untuk tanggung pengajian Yad, tapi cukuplah papa merestui pemergian Yad. Yad sayang papa. Yad tak ada sesiapa kecuali papa. Auntie Hashimah akan tengok-tengok kan papa.”
            Dato Mikail tertunduk wajahnya. Kecewa dengan sikap anaknya. Ziyad menuju ke biliknya dan mengambil beg pakaian. Keputusan telah dibuatnya.
            Dato Mikail terkejut melihat Ziyad bersama beg pakaian.
            “Ziyad Rayyan!” panggil Dato Mikail.
            “Papa...” entah mengapa hatinya tersentuh melihat wajah tua itu.
            “Papa restui apa yang anak papa lakukan. Pergilah nak!” Air mata seorang ayah mengalir. Dato Mikail terduduk di atas sofa yang ada diruang tamunya. Dia memejamkan mata. Sebagai ayah, dia gagal memberi kasih sayang sepenuhnya pada Ziyad. Sejak isterinya,  Datin Isha meninggal dunia akibat kemalangan  jalan raya, hidupnya hanya dipenuhi dengan dunia kerjanya. Hanya di hotel tempat dia menyibukkan diri sehingga dia lupa yang dia masih ada seorang anak yang mengharap perhatian.
            “Maafkan papa sebab abaikan Yad selama ini.” Kepala Dato Mikail mula rasa pening. Dia bersandar pada sofa itu sambil pejamkan mata. Tiba-tiba ada tangan yang mengurut lembut kepalanya
“Ziyad.” Dato Mikail terkejut. dia menyangka yang Ziyad sudah pergi meninggalkan dia tetapi tidak.
“Papa, maafkan Ziyad. Ziyad sayang papa. Yad banyak buat salah pada papa. Yad jadi pelajar paling samseng kat sekolah. Papa selalu sahaja dipanggil oleh pihak sekolah. Yad dah malukan papa. Yad join kumpulan samseng sehingga Yad terlibat dengan pergaduhan besar dengan samseng lain. Yad gunakan seni pertahankan diri ke jalan yang salah. Maafkan Yad, papa.” Kini dia melutut depan Dato Mikail.
“Tak apalah, Yad.” Perlahan sahaja suara dato Mikail. Dia juga sedar dengan kesilapannya. “Papa juga salah sebab selalu sibuk sehingga pelajaran, sekolah dan diri Yad pun papa tak ambil peduli. Maafkan papa.”
“Terima kasih papa. Yad ikut aje la apa yang papa kata.”
“Eh, tak apa la Yad. Papa nak tebus kesalahan papa yang lalu. Yad belajar la di bidang apa yang Yad suka. Papa terima. Papa akan serahkan perniagaan ayah pada orang yang boleh menguruskannya.” Lemah sahaja suara Dato Mikail.
“Tidak ayah. Walaupun Yad minat bidang masakan, tapi bidang perniagaan akan Yad belajar pada masa yang sama. Papa jangan bimbang. Yad akan uruskan hotel kita itu.”
“Terima kasih nak.” Dua beranak itu berpelukkan. Erat.
Ziyad tersentak. Dia rindukan Dato Mikail. Dia bersyukur hubungan mereka semakin baik sejak lima tahun yang lalu. Kini dato Mikail hanya berehat di rumah sahaja dan perniagaan Dato Mikail itu diuruskan oleh Ziyad apabila dia ada masa kerana masanya banyak dihabiskan di dapur.
Dia menatap kembali kertas yang ada ditangannya. Dia tersenyum. Dia berdiri dan bersedia untuk mulakan resepi yang di ciptanya itu.
“Let’s go Ziyad Rayyan! Semoga berjaya!” Ziyad memberi kata-kata semangat pada diri sendiri sambil menyinsing lengan bajunya.
*****
Ria tersenyum apabila rancangan mereka berdua berjaya.
            “Kenapa kau susah-susah nak berkenalan dengan chef tu kalau ye pun nak belajar memasak? Aku pun boleh ajar kau tau.” Ria tawarkan diri.
“Kau? Terima kasih aje la. Masak telur pun hangit.” Sindir Nad.
“Eh, bukan salah aku kalau telur tu nak hangit. Aku kan pergi tandas masa tu. Hangit la telur tu.” Ria cuba membela diri.
“Kalau Zeck tahu ni, mesti dia hantar kau ke kelas memasak ni.” Ada tawa Nad kedengaran.
“Agak-agak la. Zeck tak kisah kalau aku pandai masak atau tak.” Ria terasa bangga kerana Zeck menyukainya seadaanya.
“Banyaklah kau. Esok, jangan lupa. Kau jadi model aku untuk baju butik aku tu. Ingat abang Shak aje ke yang boleh buat kau jadi model. Aku pun nak juga.”
“Aku tahulah aku ni cantik. Semua nak berebut aku!” Ria ketawa bangga.
“Perasan la pula minah ni.” Akhirnya sampai juga mereka di rumah Ria. “Bilalah kau nak pandu kereta sendiri ni? Lesen ada. Kereta pun ada gak. Apa yang kurangnya?” Nad sendiri pelik dengan minah sorang ini.
“Yang kurangnya kekuatan minda dan fizikal.” Pandai pula Ria menjawab. “Terima kasih sebab hantar aku pulang. Dan yang paling best, kau belanja aku makan kat hotel. Gempak la! Lain kali boleh minta belanja lagi.” Ria mengada-ngada sesdikit.
“Banyaklah kau. Suruhlah buah hati kau yang kaya tu.”
“Zeck? Tak mahulah. Dia kedekut!”
“Apa kedekut?” ada suara menyampuk.
“Zeck....” tersentak Ria melihat kehadiran Zeck disitu. ‘Serius! Aku memang tak perasan mamat ni. Baik aku blah dulu.’
“Aku balik dulu la.” Nad terus masuk ke dalam kereta dan Ria pun ingin masuk ke dalam rumahnya.
“Ria! Awak nak ke mana tu?” Zeck menarik beg galas Ria.
“Nak ke tandas. Tak tahan ni.”
“Macam-macam alasan nak mengelak dari jumpa saya. Tadi bukan main manja dalam telefon.” Zeck tidak berpuas hati dengan layanan Ria terhadapnya.
“Saya.....” Ria tidak dapat larikan diri lagi.
“Nasib kaulah Ria...” Nad berdoa dalam hati agar sahabatnya tidak apa-apa. Dia meneruskan pemanduannya. Rancangannya sudah berjaya. Dia menatap kembali kad yang di beri oleh Ziyad tadi.
Dia pun pelik. ‘Kenapa mesti lelaki ini yang jadi cikgu masak aku? Kenapa aku begitu tertarik dengan dia? Dia ada aura yang aku suka ke?’ Nad pun tidak faham dengan dirinya.
*****
Ziyad mengacau sup yang dimasaknya. Sedap sungguh baunya.
            “Ziyad!”panggil Hafis.
            “Ziyad!” lagi sekali Hafis memanggil ketuanya. Memang panas jiwa dan raganya mengenangkan sikap Ziyad jika di dapur. Perlahan-lahan dia mendekati bos kesayangannya itu. Dia menyentuh lembut bahu lelaki itu.
            “Ziyad.”
            “Ya, Hafis. Kenapa?” pandangan Ziyad masih pada masakannya. Dia menghidu bau sup tersebut.
            “Yuzira datang lah.” Hafis gelisah.
            “Kalau Yuzira tu datang. Cakap aje aku sibuk.” Ziyad malas mahu bercakap dengan Yuzira. Tambahan pula dia sudah jatuh cinta dengan seorang.
            “Bukan macam tu. Yuzira datang cari Hafis. Boleh Hafis pergi jumpa dia sekejap?” malu-malu Hafis meminta kebenaran dari majikannya, Ziyad.
            Ziyad terkejut terus memandang Hafis. Hatinya melonjak kegembiraan. “Ada apa-apa ke korang berdua ni?”
            “Mana ada. Yuzira minta Hafis tolong dia sikit.” Hafis malu-malu. Ziyad tersenyum.
            “Baiklah. Pergilah tapi jangan lama-lama pula. Nanti aku potong gaji kau.” Hafis tersenyum.
*****
Hari yang dinantikan oleh Nad kini tiba. Dia akan belajar masak bersama-sama dengan Ziyad. Ria pun ada. Mana boleh berdua dengan Ziyad. Nanti mengundang fitnah pula.
            “Ziyad, kau memang pandai masak sejak kecil ke?” Ria bertanya. Nad lebih banyak mendengar daripada bercakap.
            “Ya. Sejak kecil. Suka duduk di dapur dan suka tengok makanan.”
            “Tengok makanan pun suka?” Ria terasa pelik. Nad menyiku perut Ria. “Sakitlah. Aku report kat buah hati aku.” Ria menarik muncungnya.
            “Ria, dah ada buah hati?”
            “Ya tapi Nad tak ada lagi....” selamba Ria menjawabnya. Muka Nad sudah kemerahan sedikit.
            Ziyad hanya tersenyum. Mereka pun memulakan sesi kelas memasak.
*****
Nad balik dengan keadaan badan yang penat. Memasak memang memenatkan. Patutlah kalau kerja di hotel-hotel, tukang masaknya kebanyakkan lelaki. Memerlukan kudrat yang kuat.
            “Anak mama ni dari mana?”
            “Dari rumah Ria.” Ujar Nad. Dia mahu merahsiakan kelas memasaknya daripada pengetahuan Datin Zahidah
            “Buat apa?” Datin Zahidah bertanya.
            “Saje melepak di hujung minggu.”
            “Ini gambar bakal suami, Nad.” Datin Zahidah menghulurkan sebuah sampul surat. Nad mengambilnya dan berlalu ke biliknya untuk berehat.
            Perlahan-lahan Nad membuka sampul surat ni. Terkejutnya dia.
            “Ziyad?” hati Nad berdebar hebat. Dia berdiri tegak. Sekarang bergerak ke kiri dan ke kanan. Dia gelabah. Hatinya tak tenang. Minggu depan mereka akan berjumpa lagi.
            “Malu!” jerit Nad. Dia sememangnya sudah jatuh hati dengan Ziyad. Bagaimana dia hendak menghadapi Ziyad.
*****
Hujung minggu sudah tiba.
            “Awalnya sampai Nad.” Tegur Ziyad. Betapa dia rindukan wanita dihadapannya.
            Ria menanti Nad di luar sahaja memandangkan Nad hanya datang sekejap.
            “Saya tak jadi nak belajar memasak dengan awak dah, Ziyad.”
            “Kenapa pula ni?” tersentap hati Ziyad.
            “Sebab saya akan berkahwin hujung bulan ni.”
            “Kahwin?” Ziyad berkata perlahan. Dia hampir lupa yang dia juga akan berkahwin pada hujung bulan ni tetapi dia tidak tahu siapa perempuan yang menjadi pilihan ibu saudaranya, Datin Hashimah.
            “Ya. Awak pula?” sengaja Nad bertanya begitu. Masakan Ziyad tidak tahu yang dia akan berkahwin dengan Nad.
            “Saya? Saya juga akan berkahwin tapi saya tak tahu dengan siapa dan saya tak nak ambil tahu sebab saya dah jatuh cinta dengan perempuan lain.” Jelas Ziyad tertunduk.
            Nad terpana. Hatinya menjadi sakit. ‘Ziyad suka perempuan lain?’
            “Saya pergi dulu!” Nad tiada kudrat lagi mahu berhadapan dengan Ziyad. Lelaki itu baru sahaja membuat dia mencintainya tetapi kini, lelaki itu juga yang melukai hatinya tanpa disedari.
            Nad menangis dalam kereta. Ria mengeluh mendengar luahan hati Nad.
            “Nad, cinta itu, selagi tidak dilafaz, itu bukan cinta. Sabarlah. Jodoh kau memang bukan dengan Ziyad.”
            “Ria....” dia memeluk sahabat baiknya.
            “Kau boleh memandu ke?” soal Ria. Nad mengangguk kepala.
*****
Hati Ziyad tidak tenang. Nad akan berkahwin. Dia seharusnya redha.
            “Baiklah!” Ziyad berdiri tegak. Dia akan membuat kek yang special untuk Nad sempena perkahwinannya.
            “Hafis, tolong cari alamat rumah Nad dan hantar kek ni ke rumahnya. Saya kena balik ke Teratak Ibu sekarang juga ni. Majlis kahwin saya dah nak mula.”
            “Baiklah!”
            ‘Ziyad harap Nad suka kek yang Ziyad buat untuk Nad.’ Desis hati Ziyad.
*****
Hari perkahwinan tiba. Wajah Nad tidak berseri.
            “Nad, ada kek yang baru sampai khas untuk kau!” jerit Ria. Ketika itu Nad sedang dimekap oleh jurumekap segera turun ke dapur.
            Agak besar kotaknya.
            Nad mengambil kad yang ada di sisi kotak tersebut. Dia membuka.

Khas untuk awak, Nad. Selamat pengantin baru.
-Ziyad-

            Air mata Nad mengalir. Betapa sakit hatinya apabila dia teringat Ziyad yang menyukai perempuan lain.
            “Adakah Ziyad masih tidak tahu yang dia akan berkahwin dengan aku?” hati Nad berdebar. Ada resipi yang kek tersebut dalam sampul kad tersebut.
            Nad membacanya.
Kek Coklat semanis Nad
Bahan-bahannya:
2 cawan gula kastor (biar bertambah manis senyuman awak tu)
1 buku butter yang telah dicairkan (hati awak yang mudah menerima saya)
1 cawan susu cair bagai (hati awak yang suci)
1 sudu besar cuka, (walaupun ada duka tetap awak tabah menghadapinya)
1 ½ cawan tepung gandum( apa kaitannya ye?)
½ cawan serbuk koko. (Lebih kurang macam warna mata awak la hihi)
1 ½ sudu the soda bikarbonat. (Hah apa nak citer ni?)
4 biji telur . (Nad, makan telur boleh gemukkan badan..jgn marah.)

Cara membuatnya:
first of all, campurkan dulu susu cair bersama cuka. (maknanya apabila hati yang suci bersama duka dicampur bersama muncullah ketabahan awak) Jangan lupa biarkan jadi susu masam. Semua bahan-bahan ni awak letak ke tepi. Pukul telur dan gula, bila hancur gula, masukkan tepung gandum. Kemudian mentega cair dan separuh daripada susu masam tadi. Pukul selama 2 minit. Kemudian masukkan lagi lebihan susu masam tadi bersama serbuk koko dan soda. Pukul lagi 2 minit. Then, bakar… Mudah kan Nad. Saya tak sempat nak ajar awak tapi ia special untuk awak.

            “Apa semua ni? Ziyad sukakan aku ke?” kini terjawab persoalannya.
            “Nad, Pengantin lelaki dah tunggu kat masjid. Kau pergi siap cepat-cepat. Kita dah nak gerak ke masjid ni.” Kata Ria yang tiba-tiba muncul.
            Pantas Nad bersiap. Tema baju pengantinya, Datin Zahidah memilih tema arabic. Nad akan menutup wajahnya seperti memakai purdah.
            Dari jauh dia dapat melihat Ziyad segak berpakaian baju melayu putih. Walaupun chef, dia nampak kacak dan bergaya. Dia yakin yang Ziyad sukakan Nad.
            “Sah!Sah! Sah!” kata tok kadi. Sekali lafaz sahaja Nad sudah menjadi hak milik Ziyad.
            Ziyad menyarungkan cincin di tangan manis Nad. Tanpa Ziyad sedar Nad, wanita yang dia cintai dalam dia itu kini dihadapanya. Dahi Nad dikucupnya. Ramai juru kamera yang asyik mengambil gambar mereka.
            “Bukalah penutup muka tu!” jerit Ria. Sengaja mahu menyakat mereka berdua..
            Tangan Ziyad menggigil. Nad hanya memejamkan matanya. Perlahan-lahan penutup muka itu ditanggalkan.
            “Nad!” Ziyad terkejut. Ria hanya ketawa tak ingat dunia. Dia terasa lucu dengan hubungan yang tercipta ni.
            “Sedapnya ketawakan orang.” Zeck menghampiri Ria. Mati terus ketawa Ria. Dia berpaling ke belakang. ‘Ingatkan tak datang tadi.’ Ria mengeluh.
            Akhirnya Ria tersengih.
            “Nad...” Gembira sungguh hati Ziyad.
            “Nad......” lagi panjang Ziyad memanggil nama itu.
            “Terima kasih!” Ziyad mengenggam tangan Nad. Dia mencium tangan kanan Nad. Nad malu  tapi dia bersalaman juga dengan Ziyad.
            Mereka pun berdiri. Bahu Nad dipeluknya.
            “Suamiku chef rupanya.”
            “Kenapa? Tak boleh ke?”
            “Tak boleh!” sengaja Nad menyakat Ziyad.
            “Kalau macam tu, semua chef tak boleh kahwin la?” Ziyad bertanya ketika mereka berada dalam bilik pengantin.
            “Tak cakap pun.”
            “Ish, nakalnya minah ni?”
            “Terima kasih buat kek yang special tu?” ucap Nad.
            “Sama-sama. Kan suamimu chef. Perkara kecil aje kek tu.” Ziyad berbangga dengan dirinya.
            “Tak apa ke Nad tak berapa pandai masak?”
            “Tak apa. Abang akan ajar sayang sampai pandai.”
            “Terima kasih abang....” ucap Nad. Dia rasa bahagia. Walaupun Ziyad hanya seorang cef atau tukang masak tapi dia bahagia. Bahagia yang akan disemai sampai bila-bila.
P/S : Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dengan kita. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya. Betul ke? Anda sendiri boleh menilai. Begitu juga cerpen ini. Maaf jika ada kekurangan. Maaf kalau simple sangat...

26 comments:

  1. betulke.. resepi kek itu.....?
    kalau cuba jadi tak...?

    ReplyDelete
  2. best...!!! lapar terus baca pasal kek.

    ReplyDelete
  3. salam ria...
    errk watak ria kat dlm ny da bertukar jadi pwemalu lak bila berhadapan zeck nampak...haha
    ziyaddd owhh ziyaddd errkk x bole sebut byk kali kanmg marah lak nad..hehe
    besttt sosweet cite ny...taniah :)

    ReplyDelete
  4. perghh.. pengantin laki bg kt pengantin perempuanya sendiri.. tp.. tp.. dia xtahu..macam2.. tp seriously.. manisnya..(bm kn, blh kan?):P

    ReplyDelete
  5. setiap cerita yang akak wat semuanya saya suka walaupun saya x pernah bercinta...tapi bile bace semua novel and cerpen yang akak wat rasa mcm nk je bercinta...akak merupakan sumber inspirasi bagi saya thankz untuk n0vel-n0vel yang akak wat...sem0ga bnyk lagi n0vel yang akan terhasil...aja-aja faiting!!

    ReplyDelete
  6. best rr..lgi2 zeck n ria sweett s'lalu..
    :):):):):):)

    ReplyDelete
  7. aaaaa........sweetnye!!!..tp resepi tu jadi ke?? :)

    ReplyDelete
  8. dari start citer sampai habis, sy senyum sorang-sorang

    ReplyDelete
  9. My future husband is a chef :3

    ReplyDelete
  10. Baru ada masa nk baca.. suka Ziyad dgn Nad tapi lebih sukakan wata Zeck dgn Ria... <3

    ReplyDelete
  11. knape dlm cerpen ria natsumi sll ade watak ria ngn zeck ? pelik larr .

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya mula2 ria tulis cerpen je nama watak ria dan zeck muncul...masa tu memang perangai suka masukkan nama sendiri..t.api sekarang dah tak ada...kecuali cerpen watak2 dalam citer cinta ke?....harap tak marah...hihihi

      Delete
  12. Best3x, sy ska bca smua krya akak, tp part ria dan zeck mmng sy x brknan, sy skip lh. Btw, pnulisn yg bgus sgt. Sy hrp jgn trasa dan marah yer. Smua org ada kkurngn trmsuk sy. Btw, sy sntiasa support kkak! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa...lagi pun watak ria dan zeck ni muncul pada mula2 saya dalam bidang penulisan je...bak kata orang syok sendiri....tapi apabila novel saya dah terbit...saya tak tulis dah...hihihihi so cerpen mula2 saya mesti ada watak mereka...tapi kalau tengok cerpen tahun 2013 dah tak ada hihihihi terima kasih sudi membacanya...

      Delete
  13. Aswt, best la semua cerpen yg kak Nat tulis:Dboleh tak satu hari nanti kak Nat tulis cerpen yg luar biasa???:o

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerpen luar biasa yang saya dah tulis ialah cerpen bertema fantasi la...ada kuasa2 luar biasa hihihi terima kasih sebab suka..

      Delete
  14. hahaha..best citer ni. romantik+lawokks..
    jom follow blog sy jgak... zalilawatisaidin.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. best cite ni..aq pn nk bljr msk gk la,cz aq pn x tau msk...ish3 wt malu je aq ny-iezahtakuya

    ReplyDelete
  16. Best jgk crita ni...mudahan2 bkal suami sy seorng chef

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi