Followers

Monday, 27 August 2012

22
Komen

CERPEN : BUKAN KONTRAK CINTA TAPI UNDANG-UNDANG CINTA (full)













Cerpen kali ini adalah cerpen yang berkaitan dengan E-novel CINTA KE? Kisah percintaan abang ke TIGA, Ria Aryantie iaitu Syamir, seorang polis biasa. Jadi,  jika tidak baca enovel CINTA KE? Pasti anda tidak akan faham. Tetapi ria cuba tulis juga. Semoga terhibur dengan penulisan kali ini.






Ria tersenyum-senyum melihat HIME SAKURA dari jauh tetapi dahinya berkerut melihat seseorang yang dia kenali.


“Eh, tu bukan abang Syamir ke?” kata Ria sambil tunjuk ke arah seseorang. Lelaki itu sedang mengawasi HIME SAKURA.

Ria, Zeck, Syanaz, Tengku Faris, Mila, Iyda, Shahkir, dan Shahdan datang ke konsert HIME SAKURA. Seorang penyanyi muda yang semakin dikenali. Sebenarnya Hime itu kawan Ria. Itu pasal mereka semua dapat tiket percuma.

“Betullah Syamir.” Shahdan sebagai abang sulung sudah memastikannya. Akhirnya mereka semua mengambil keputusan untuk memerhati sahaja.

“Tepilah sikit..” Suara Ain dikeraskan sedikit kerana geram dengan sikap Syamir tetapi Ain masih mempamerkan senyuman pada peminatnya.

“Tak payah nak senyum-senyum. Sudah berapa kalis saya cakap, jangan senyum tapi kenapa degil sangat nak senyum?” soal Syamir. Dia berkot hitam dan ada wayar di telinganya sudah seperti gaya bodygurd.

“Saya senyum pada peminat saya la.” Balas Ain. Geram betul dengan pegawai polis ni. Kenapalah papa upah mamat ni. Nasib baik aje seminggu.

“Tak boleh! Senyuman awak itu boleh mengundang bahaya.” Jelas Syamir.

“Bahaya apa? Senyum tu sedekah. Lagi pun saya kan artis. HIME SAKURA yang semakin popular. Takkan senyum tak boleh?” geram Ain.

“Tugas saya kena jaga awak dari sebarang bahaya. So...... kalau saya kata jangan senyum makanya jangan senyum.” Syamir masih memerhati sekelilingnya. Menghalang orang ramai yang ingin bersalaman dengan HIME SAKURA.

“Awak ni gila ya?” Ain tersenyum sinis. Sah! Lelaki ni tak berapa nak sihat otaknya.

“Saya cakap jangan senyum!” marah Syamir.

Disebabkan terlalu geram, Ain berjalan dengan lebih pantas dari lelaki itu.

“Hey tunggu la!” marah Syamir.

Ain ke belakang pentas. Sakit hati melihat Syamir yang berdiri tegak sebelah dia.

Teringat peristiwa semalam.

“Awak ingat saya suka awak. Tolonglah cermin diri tu sikit. Kalau saya nak jadikan perempuan itu isteri, mestilah macam adik saya, Ria.” Kata Syamir.

‘Ya Allah sakitnya hatiku di kala ini.’ bisiknya.

“Sumpah! Saya benci awak!” jerit Ain. Susah payah dia luahkan rasa cinta dan suka pada Syamir tapi kata-kata yang kasar dia dapat.

“HIME SAKURA..” panggil seseorang. Ain terkejut. Dia kena buat persembahan amal malam ini. Sempat lagi Ain menjeling Syamir.

Alangkah terkejutnya dia. Syamir sedang merenungnya. Melihatnya. Melihat dengan senyuman yang tidak pernah Ain lihat.

‘Kenapa dengan Syamir ni? Sakit ke? Tiba-tiba senyum pada aku.’ Ain berkata sendirian.

“Suara awak sedap. Nyanyi untuk saya malam ni ye?” pintanya sebelum membiarkan Ain ke pentas.

Entah mengapa hati Ain berbunga mekar. Rasa bahagia bila Syamir berkata begitu.

Perlahan-lahan Ain menarik nafas lalu menyanyikan lagu ‘Cinta Kita’.

Inilah aku apa adanya
Yang ingin membuatmu bahagia
Maafkan bila ku tak sempurna
Sesempurna cintaku padamu

Ini cintaku apa adanya
Yang ingin selalu di sampingmu
Ku tahu semua tiada yang sempurna
Di bawah kolong langit ini

Jalan kita masih panjang
Ku ingin kau selalu di sini

Biar cinta kita tumbuh harum mewangi
Dan dunia menjadi saksinya
Untuk apa kita membuang-buang waktu
Dengan kata-kata perpisahan

Demi cinta kita aku akan menjaga
Cinta kita yg telah kita bina
Walau hari terus berganti hari lagi
Cinta kita abadi selamanya

Jalan kita masih panjang
Ku ingin kau selalu disini

Biar cinta kita tumbuh harum mewangi
Dan dunia menjadi saksinya
Untuk apa kita membuang-buang waktu
Dengan kata kata perpisahan

Demi cinta kita aku akan menjaga
Cinta kita yang telah kita bina
Walau hari terus berganti hari lagi
Cinta kita abadi selamanya

Semua penonton memberikan tepukan gemuruh. Apabila Ain pergi ke belakang pentas, Syamir sudah tiada.

“Mana Syamir?” soal Ain pada pembantu peribadinya dahulu.

“Oh, dia dah pergi! Malam ni malam terakhir dia bekerja. Kenapa cik puan?”

“Tak ada apa-apa.” Entah mengapa hatinya berasa sedih sangat.





Kini sudah sebulan berlalu. Ain benar-benar gelisah. Dia cuba membina tembok cinta selama sebulan tetapi tidak berjaya. Hatinya benar-benar ingin berjumpa dengan Syamir. Untuk bertanya pada Ria, dia berasa segan. Tambahan pula dia semakin sibuk dengan persembahan.


“Syamir!” panggil Ain dari jauh apabila dia terserempak dengan lelaki itu yang baru keluar dari kedai seven eleven.

Syamir terkejut. Dia segera menarik tangan Ain supaya masuk ke dalam keretanya dan menekan butang OFF.

Ain tersentap. Apa kena dengan mamat ni? Sampai kunci kereta ni macam tak bagi aku keluar aje.

“Kenapa kau jalan sorang-sorang? Tak sayang nyawa ke? Kalau kau kena culik camne?” Syamir mula membebel.

“Eh, culik apanya?!” Ain memang tak faham.

“Awak tu kan artis terkenal. Mesti ramai nak culik awak. Ada faham sekarang?” geram Syamir. “Aku hantar kau balik.”

Ain ingin berkata lagi tapi...

“Kau jangan banyak soal. Aku tak nak dengar apa-apa.” pantas Syamir berkata tanpa memberi peluang pada Ain untuk bercakap.

“Syamir...” panggil Ain.

“Ada apa?

“Macam mana dengan luahan hati aku?” Ain beranikan diri untuk bertanya.

“Hmm, nanti aku fikirkan.” Syamir fokus pada pemanduannya. “Lagi pun kita ni baru aje kenal. Aku tak nak melukakan hati orang lain. Aku tak nak beri kau harapan sedangkan aku tak mampu memberi hati ini.” wajah Syamir serius.

Ain tersenyum. Sikap ini yang buat dia jatuh cinta pada lelaki ini.

Selepas menghantar Ain ke rumahnya, Syamir memandu perlahan ke atas bukit yang biasa dia lepak. Dia mahu tenangkan hatinya yang bergelora saat ini. Dia juga teringat sepanjang tempoh dia menjadi pengawal peribadi Ain.

*****

Syamir mengeluh melihat Man yang tersengih.

“Apa ni Man? Aku nak bercuti aje, bukan nak bekerja.” Syamir sudah meminta cuti selama dua minggu. Selama dia bekerja. Dia tidak pernah memohon cuti dan dia gembira cutinya lulus tetapi dengan syarat menjadi pengawal peribadi penyanyi yang semakin popular itu selama seminggu.

“Ala, bapak dia bayar mahal. Aku tak boleh sebab isteri aku dah sampai waktu dia nak bersalin. Kasihan la kat aku ni. Kau ganti aku aje.” Pinta Man.

“Ish kau ni!” akhirnya Syamir bersetuju.

“Thank Syamir. Kau akan jadi ketua tau. Aku pergi dulu. Bye!” Man terus meninggalkan Syamir. Tidak sempat Syamir mahu berkata apa-apa.

Syamir masuk ke dalam sebuah bilik. Dia merupakan ketua dan dia terpaksa menjadi wakil untuk berbincangan dengan artis tersebut bersama pengurus artis.

“Encik Syamir?” sapa seseorang.

“Ya saya.”

“Saya Lela. Saya pengurus Hime Sakura.”

“Ya.”

“Saya akan beri encik jadual harian Hime Sakura selama seminggu. Dan saya harap encik dapat uruskan masa dengan baik agar keselamatan Hime Sakura terjamin sepanjang bertugas di tujuh buah negeri yang akan menjadi pilihan kita. Harap Encik dapat beri yang terbaik.” Kata Lela dengan panjang lebar.

“Baiklah!”

Lela terus berlalu.

Esok Syamir akan mula bertugas. Negeri pertama yang menjadi pilihan penyanyi ini ialah Perak.

Selepas segala persiapan disiapkan, Syamir bertugas bersama lima orang rakan kerja yang lain. Ini adalah kali pertama Syamir berjumpa dengan Hime Sakura. Dia hanya melihat gambar sahaja.

“Saya Hime Sakura.” Ain perkenalkan dirinya.

“Saya Syamir. Saya akan mengetuai cik sepanjang 7 hari ini.” jelas Syamir.

“Baiklah. Terima kasih.”

Syamir dah berusia 26 tahun manakala Ain berusia 22 tahun. Muda lagi sudah menjadi artis.

Satu hari, Syamir terdengar seseorang ketawa bagai pontianak. Jam menunjukkan pukul 1 pagi. Dah la esok pagi mereka akan bertolak untuk ke negeri seterusnya iaitu Selangor.

“Pontianak mana pula mengamuk pagi-pagi hari ni?” Syamir mengintai dari jauh.

“Hahahhahahahahhaa” Ain ketawa tidak ingat dunia.

Syamir masih mengintai dan memerhati wajah Ain yang sedikit kemerahan.

“Kau tolong jangan buat lawak, aku tak tahan la camni.” Kata Ain.

“Betul. Aku tak tipu. Ini peminat kau punya peil.” Kata Lela. Lela dan Ain merupakan kawan baik. Maka, tidak menjadi masalah baginya untuk berkerjasama.

Makin kuat Ain ketawa.

Biar betul perempuan ni, ketawa macam dia sorang aje dalam dunia. Macam mana nak jadi bini orang ni. Tak salah hari bulan. Kena reject tak pasal-pasal.

Syamir terus berlalu. Malas mahu mengambil tahu.

*****

Syamir terasa pelik kerana Ain tidak pergi sembahyang tetapi duduk sahaja dalam kereta. Dia yang baru sudah bersembahyang terus menghampiri Ain.

“Kau tak solat ke?” soal Syamir apabila melihat pekerja lain pergi solat. Ain hanya mendiamkan diri sahaja.

“Solat tu penting. Tu rambut tu. Jangan biar bebas sangat. Kan tak pasal-pasal aku dapat dosa duk mengata kau.” Tambah Syamir lagi.

Hati Ain bertambah sakit mendengar kata-kata mat polis perasan bagus ni.

“Aku nak solat atau tak, itu urusan aku dengan Allah. Jangan nak sibuk.” Marah Ain. Aku period. Takkan nak cakap dengan kau. Aduh! Sakit jantung macam ni kalau tiap-tiap hari.

“Aku cuma nasihat aje. Terserah pada kau kalau nak buat.” Syamir berkata sambil merenung tajam wajah Ain. Perempuan tak sembahyang ni memang tak layak untuk aku.Eh, kalau aku dapat bimbing dia ke jalan benar, lagi besar pahalanya. Nak cuba ke? Syamir bertanya sendirian. Dia sendiri tidak pasti.

“Lagi satu, rambut tu. Eloknya ditutup dan jadi tatapan yang lebih berhak. Bukan untuk ditunjuk orang ramai.” Makin berbisa kata-kata Syamir di pendengarannya.

“Rambut?!” panas hati Ain.

“Yelah. Rambut kau cantik.” Puji Syamir. Lembut sahaja suaranya memuji. Ain sendiri terbuai dengan kata-kata Syamir. “Tapi kalau terdedah macam ni, aku sendiri tak sanggup nak tengok.” Kata Syamir terus berlalu ke tempat duduk pemandu.

“Syamir!!” geram Ain.

Kini mereka semua berada di negeri sembilan negeri ke empat bagi penjelajahan mereka.

“Hai Hime Sakura. Suara awak memang sedap dan saya suka. Kiranya dah jatuh cinta.” Kata salah seorang peminat Ain.

“Yeke? Terima kasihlah.” Ain tersenyum manis. Mengedik pun ada terutamanya dalam pandangan mata Syamir. Awatlah gadis ni. Pantang dipuji, mulalah nak tersipu malu. Macam dah tak ada tempat nak sorok muka. Yelah, dah terlampau malu.

“Saya pun suka dengan semua lagu yang Hime Sakura nyanyi. Sampai abang-abang saya semuanya suka.” Kata seorang lelaki lain pula.

“Terima kasih. Itu semua jasa baik pencipta lagu tersebut. Saya hanya menyanyikan sahaja.” Ain bagaikan tak boleh menahan gelaknya. Dia terlalu gembira.

Syamir yang hanya berdiri di belakang Ain hanya mampu menggelengkan kepala. Apa kena dengan minah ni? Suka sangat mengedik dengan lelaki.

*****

Syamir tersedar dari lamunannya apabila telefon bimbitnya berbunyi. Terlalu lama aku berangan.

“Aku suka dia juga ke? Baik aku jawab call ni dulu. Jarang cik adik ni call.” Syamir segera menjawab panggilan daripada Ria.

“Abang Mir, baliklah! Ada artis datang rumah kita ni.”

“Artis? Siapa?” soal Syamir.

“Banyak tanya pula. Cepatlah. Ria nak balik. Nanti Zeck cari, habis Ria kena bebel dengan abang Syam. Cepatlah!” kata Ria. Dia datang ke rumah abangnya sekadar mengambil Syanaz. Syanaz di jaga oleh orang gaji ayah angkatnya itu.

“Baiklah!” segera Syamir pulang.

“Ain!” Syamir terkejut dengan kehadiran gadis itu. Baru aje aku hantar balik, dia datang rumah aku pula.

“Kenapa datang sini?”

“Sebelum tu, benarkan Ria balik dulu ye abang Mir.” Ria mahu meminta diri dulu. Nasib baik Syanaz tidur.

“Tak boleh. Ria kena teman abang.”

Pandangan Syamir masih ada pada Ain.

“Kau tinggal ni.” Ain hulurkan sesuatu.

“Dompet aku!”

“Kau tercicir masa turun dari kereta tadi untuk bukakan pintu pagar rumah aku.” jelas Ain. Syamir hanya buat muka serius.

“Terima kasih.” Ucapnya.

“Aku setuju dengan lamaran kau tetapi ada syaratnya.” Akhirnya Syamir berkata setelah sekian lama membisu.

Dalam fikiran Ria cuma ada satu aje perkataan. Pelik!

“Apa dia? Aku tak kisah. Aku akan buat yang terbaik.” Balas Ain.

“Ini kontrak yang perlu kau patuhi kalau mahu bercinta dengan aku.” Syamir memberi satu dokumen kepadanya.

“Kau ingat ni apa? Aku tak nak cinta kita berkontrak.” Ain tidak berpuas hati. Dia mahu selamanya dengan Syamir. Dia benar-benar mahu berada di samping lelaki itu.

“Ini bukan kontrak cinta!” tegas Syamir yang sengaja mendekatkan wajahnya di muka Ain. Ain tergamam. Mereka begitu hampir.

“Hey! Hey! Nak bercium tempat lain okey. korang teruskan ye? Ria nak balik juga!” marah Ria. Saje nak cari masalah korang ni.

“Ala kak Ria.” Ain membuat muka monyok. Sebenarnya dia rasa malu dengan kata-kata Ria.

“Ala Ria, teman la abang. Kejap aje.” Syamir pula cuba memujuk.

Ain mula membaca dokumen tersebut sekali imbas. Nak marah pun ada. Geram pun ada.

“Apa ni?”

“Mari aku terangkan satu-satu okey?” Syamir berkata. “Kau baca dan aku terang tau.” Arah Syamir.

“Yang pertama, jangan tinggal solat.” Dahi Ain berkerut. Mana ada ada aku tinggal solat? Mak ayah aku ajar cukup tapi aku aje degil tak nak pakai tudung lagi. Ain mengeluh.

“Aku belum terangkan, kau dah mengeluh. Tadi kata sanggup.”

“Aku mengeluh sebab lain la. Kau terang la cepat sikit.”

“Hmm, masa aku jadi pak cik yang menjaga kau siang dan malam, aku tengok kau tak solat. So, aku nak kau bersolat. Kalau boleh. Buatlah kerana Allah. Bukan kerana aku suruh.” Tegas Syamir.

“Aku sembahyang la!” marah Ain.

“Tapi aku tak pernah tengok kau solat.” Pangkah Syamir. Ria pura-pura tidak mendengarnya. Dia bersandar di sofa.

“Masa tu aku sakit perempuan, tak boleh solat la, pandai.” Geram Ain.

“Ops! Salah yer? Okey! Lupakan aje.” Syamir termalu.

“Kedua, menutup aurat.” Baca Ain. Aku dah agak. Syarat ni mesti aku kena kaw kaw punya.

“Hah bab aurat ni kau tahu la sendiri. Kalau boleh aku nak yang pakai tudung macam kak Ria kau tu. Sedap sahaja mata memandang. So, lu fikir sendiri la.” Kata Syamir menggunkan dialog Nabil Raja Lawak.

“Gangster nampak!” Ain naikan sebelah keningnya.

“Polis gangster. Kau boleh panggil aku macam tu.” Syamir tersengih.

“Ketiga, kalau date, kena bawa adik or kakak kesayangan, Kak Ria.”

“Syarat ni, kalau boleh aku tak nak berdate berdua. Pasti mengundang makhluk ke tiga. So, pandai-pandai kau pujuk kak Ria kau tu.” Pesan Syamir.

Ria yang baru sahaja mahu lena terkejut namanya disebut.

“Eh, kenapa Ria pula yang terlibat abang Mir? Tak nak la! Korang nak date, itu korang punya pasal. Ria nak pergi bermanja dengan Zeck okey? Takde mana nak temankan korang.” Ria menolak.

“Ria kena teman abang, kalau tak, abang saman buah hati Ria tu.”

“Apa ni? Baik ugut-ugut! Ini masuk sekali dalam undang-undang cinta abang ke?” soal Ria.

“Tak. Ini undang-undang untuk adikku manis, Puan Ria.” Sindir Syamir.

“Okey-okey. Kita mengalah.” Ria diam semula.

Ain hanya tersengih. Comel pula tengok muka kak Ria ni.

“Ke empat ni best. Tiap kali kita keluat makan, aku akan belanja kau. Maknanya kau kena belanja aku makan.” Ain tersenyum.

“Yelah. Aku tak suka perempuan belanja aku. Itu prinsip aku.” Syamir tertunduk wajahnya.

“Aku rasa pelik yang kelima ni. Berkelakuan sopan. Selama kau kenal aku adakah aku seorang yang tak sopan?” Soal Ain.

“Sopan tu, macam sekarang la. Kau ni, cakap lepas aje. Kalau A yang kau nak cakap, sebut A terus. Kalau nak tegur orang tu, biar berkias sikit supaya orang lain tak terasa hati. Ada faham?” Syamir memandang wajah Ain. Mata ain pula terkebil-kebil membalas pandangan Syamir.

“Faham pak cik Polis.” Gurau Ain.

“Tengok tu! Sedap sahaja panggil aku pak cik. Panggil la abang ke, sedap juga telinga ni nak dengar.” Syamir menegur Ain. Ain tersenyum lalu ketawanya tercetus.

Ketawa ain tersentap apabila membaca undang-undang ke enam.

“Dapat ke aku buat ni?” peluh mula hadir di dahi Ain.

“Dapat punya!” giliran Syamir pula tersenyum.

P/S :wah apa undang-undang ke enam ni? Macam teruk sangat aje? Adakah undang-undang ni akan dipatuhi oleh Ain? Jika dia melanggar undang-undang ini, adakah mereka tidak akan bersama? Macam mana ni? Ain pasti bersedih kalau itu yang berlaku. So, Ain, berusaha! Pikat si hati polis itu.....nantikan full pada esok pagi hihihihi insya allah...=)

Mari kita ikuti kisah undang2 yang dicipta oleh Syamir. Mungkin undang-undang ini wujud apabila dia rasa, dia mahukan kerajaannya sendiri iaitu Ain.hihihihi jom sambung baca...

“Dapat ke aku buat ni?” peluh mula hadir di dahi Ain.

“Dapat punya!” giliran Syamir pula tersenyum.

“Tak nak la. Aku memang tak dapat kawal kecuali depan peminat-peminat aku aje.” Kata Ain.

“Kalau macam tu. Anggaplah aku peminat kau.” Syamir tersenyum.

“Mana boleh samakan kau dengan peminat aku. Kau ni lain dari yang lain.” Malu-malu Ain kata berkata.

“Eh, tak boleh! Kau kena patuhi juga.” Syamir tersenyum lagi. Dia yakin yang Ain tak dapat melakukannya.

“Apa yang serius sangat ni?” tegur Ria. Pelik pula aku dengar perbualan diorang ni. Pantas Ria mengambil dokumen tersebut.

“Undang-undang ke enam ialah....” Ria membaca dalam hati. Akhirnya meletus juga ketawanya.

“Apa ni abang Syamir? Ketawa? Jangan ketawa kuat-kuat? Ini pun undang-undang ke?” Ria turut ketawa.

“Undang-undang tetap undang-undang. Baru boleh bahagia.” Kata Syamir dengan bersemangat.

Wajah Ain sudah monyok. Sukar untuk dia kawal ketawanya.

Ain pun membaca undang-undang seterusnya.

1. Jangan tinggal solat

2. Menutup aurat

3. Kalau date, kena bawa adik or kakak kesayanganmu, kak Ria.

4. Tiap kali kita keluar makan, aku akan belanja kau.

5. Berkelakuan sopan

6. Jangan ketawa kuat-kuat

7. Layan lelaki lain

8. Jangan banyak cakap

9. Depan orang ramai jangan over sangat

10. Jangan bermekap sangat

11. Jangan pakai kanta lekap

12. Beritahu ke mana mahu pergi dengan kadar segera

13. Jangan memalukan diri sendiri dan kekasih hati (aku la tu)

14. Hormati orang lain

15. Kau mesti cinta aku, sayang aku, seumur hidup kau dan tidak melebihi cinta kau pada yang Maha Esa.



Ain terasa malu apabila membaca yang terakhir. Dia benar-benar insaf. Tidak melebih cinta pada yang Maha Esa.


Air mata Ain mengalir.

“Eh, yang kau menangis ni kenapa?!” Syamir naik gelabah. Dia tidak boleh melihat perempuan menangis. Mulalah dia mahu gelabah tak tentu pasal.

Ria pun tersentap.

“Ayop! Tak tahu! Ayop! Abang buat Ain nangis! Ria tak campur.” Ria sengaja ingin membuat Syamir makin rasa bersalah.

“Ria cuba la pujuk dia.” Syamir masih setia melihat wajah Ain.

“Assalamualaikum...” ada orang memberi salam dari luar.

“Abang pujuklah Ain, Ria nak tengok siapa yang datang tu.” Ria terus bangun dan menuju ke luar.

“Ala, Ria....” panggil Syamir yang agak gelabah.

“Ain, kenapa kau nangis? Sabar. Banyakkan bersabar. Segala yang berlaku ada sebabnya. Kau kena sabar.” Nasihat Syamir yang berdiri di sisi Ain.

Ain mendongak memandang Syamir. Dia tersenyum. Tak salah lelaki yang aku pilih untuk jadi teman hidup aku. Terima kasih Ya Allah. Aku harap hubungan aku dan dia kekal sampai bila-bila. Kasih ini keranaMu, Ya Allah. Bisik hati Ain.

Ain mengelap air matanya.

Apa kena dengan minah ni? Bukankah dia menangis tapi sekarang ni dia tersenyum pula? Sakit ke buah hati aku ni? Adakah undang-undang aku ni buat dia jadi tak betul sikit? Atau skru dia tertanggal satu? Ya Allah, aku sayang dia. Aku kenakan undang-undang ni pun kerana aku mahu dia bersama aku. Menemani aku dan menghormati aku sebagai teman istimewanya. Aku mahukan terbaik untuknya. Syamir sempat berdoa dalam hati.

“Syamir, terima kasih sebab buat undang-undang ni. Entah mengapa hati ini rasa senang.” Jelas Ain.

Syamir berasa lega mendengar kata-kata Ain.

“Sama-sama.”

Mereka saling membalas senyuman.

“Eh, dah senyum ni? Ada apa-apa ke?” tegur Ria dan dia bersama Zeck. Rupanya Zeck jemput Ria untuk pulang ke rumah. Syanaz sudah berada dalam dukungan Zeck. Anak kecil itu masih tidur dengan lenanya.

“Tak ada apa-apa kak. Akak dah nak balik?” soal Ain.

“Yelah. Kamu tak nak balik?”

“Nak balik juga la ni.” Ain tersenyum-senyum.

Syamir turut tersenyum.

“Nanti dah sampai rumah, mesej aku dengan kadar segera, okey?” pesan Syamir. Ain angguk kepala.

“Dah la tetamu datang tak buat air, ini main arah-arah pula.” Ria membebel. Pantas Zeck mencubit Ria.

“Abang ni...” marah Ria pada Zeck sebab mencubitnya. Zeck tersengih. Mereka berdua pun pulang selepas Ain bersalaman dengan Ria.

“Maknanya undang-undang ni dikuatkuasakan saat ni ke?” soal Ain.

“Ya. Saat ini!” tegas Syamir.

“Yelah. Ain pulang dulu.” Pemandu Ain sudah lama menanti di luar.

“Mail, kau pandu kereta tu elok-elok.” Pesan Syamir. “Pastikan Ain ni sampai dengan selamat.”

Ain pulang dengan hati yang gembira.

*****

Syamir masih berusaha memujuk Ria. Degil juga minah ni. Geram Syamir.

“Ria tak nak la abang. Tolonglah ajak orang lain. Tolonglah!” rayu Ria.

“Tak boleh la Ria. Ni undang-undang ke tiga. Kena ikut juga.” Kata Syamir.

“Siapa suruh buat undang-undang macam tu?” marah Ria.

“Syam. Pak ustaz kamu la. Dia tak bagi berdua-duaan. Bahaya.”

“Abang Syam?” berkerut dahi Ria. “Ria tetap tak nak!” bantah Ria.

“Zeck!” panggil Syamir pula. Dia tahu yang Ria akan dengar cakap Zeck.

Zeck mengeluh.

“Ria, teman ajelah abang Mir tu. Apa susahnya?” kata Zeck yang sedang meriba Syanaz yang sedang minum susu botol itu.

“Tak nak la jadi pengacau.”

“Kacau apanya? Itu atas permintaan mereka. Kalau dia orang nak sayang teman, teman aje. Nanti abang teman sayang pula.” Kata Zeck sambil tersenyum.

“Zeck dah izinkan tu. Jom la Ria.”

“Terpaksa la macam ni.” Ria mengalah

Akhirnya mereka berlima keluar bersama. Imej Ain juga berubah. Dia tidak mahu peminatnya tahu yang dia Hime Sakura.

“Terima kasih Syamir sebab kau buat undang-undang macam ni. Aku rasa senang tau.” Kata Ain.

“Sama-sama. Tapi aku rasa nak tambah satu lagi undang-undang.”

“Apa dia?” berdebar-debar hati Ain menantinya.

“Mesti menggunakan panggilan paling manja ketika bercakap dengan pasangan.” Kata Syamir.

Ain tersenyum malu. Mereka bahagia.

-Tamat-

p/s : Macam biasa, kebahagiaan mereka akan bersambung dalam e-novel cinta ke? Harap bersabar menanti cinta ke dalam blog ria...terima kasih.

22 comments:

  1. Best...
    Nak bercinta pun siap ada undang2....
    Apa undang2 ke enam????
    Tak sabar nak tunggu next entry ...#^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi apasalahnya...lebih baik begitu..tak la bebas sangat...

      Delete
  2. Hahaha.. Sah2 undang2 enam tue ialah.. X mo xmo.. Gelak cam ponti haha

    ReplyDelete
  3. Kelakar ye, nk bercinta pun pakai undang-2...pastu ada ke pompuan gelak macam pontianak, kompem pompuan tu bukan manusia.. hehheeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada aje..jgn tak caya.....ada student ria gelak macam tu...banyak kali tegur, buat tak tahu sebab dah semula jadi hahahaha

      Delete
  4. Hheheheh , lucu larr kak HIME SAKURA a.k.a kak ain , adesss , ade ke gelak mcm pontianak , n yg mnarik sbb mereka bercinta pakai undang2 , hahhaha , sweet jer , chaiyok kak ria , pandai kak ria :)

    ~Fae~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi Hime sakura...ihihihi tapi nama tu kalau popular pun syok juga...terima kasih

      Delete
  5. Hahaha.. akhirnya cerita pasal kesemua abg kak Ria start dari cerpen "Duniaku Untuk Kamu" lagi. Hm, kak Ria saya nak tau lagi apa cerita dari 2 org abg kak Ria lagi ya! Hehehe :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihih syam dan Shahdan...syam tak lama lagi tapi shahdan tak ada kot...sebab dia dah tua...

      Delete
  6. suka cerita ni... sweet..terbayang ain gelak mcm ponti...haha..

    ReplyDelete
  7. Yeayyy !! Bestnyerr , heheheh , kcian kat Ria , kena teman kan dorunk g detim :) , hehehehe ,cweet jer pasanga Hime Sakura n Syamir ^_*

    ~Fae~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihih emang sweet....ihihihi thank ika sudi komen...

      Delete
  8. KAK...knp dgn yg ke 7 tu??? lyan llaki lain?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. layan lelaki lain ni maksudnya....Ain kan artis...so mesti ada peminat lelaki..so dia tak suka kalau ain layan lebih2...

      Delete
  9. Nice! Lain dari yang lain. :) Cuma kalau boleh ending dia dorang kahwin lagi baik.

    ReplyDelete
  10. huuu ~ tetibe rse nak buat undang-2 klau bercinta ^^
    hee ~ ape pon , mmg terbaik lah !

    ReplyDelete
  11. Urm

    Ok..

    cuma dalam islam saya tk prnh dgr lagi couple2 ni
    even couple islamik pn tkde

    nk guna pangilan manja2 hnya selepas nikah

    jgn mnghalalkan yg haram

    keep it up

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi