Followers

Wednesday 18 April 2012

27
Komen

CERPEN : AIR MATA MARIAM (full)


Tidak semua insan yang sempurna termasuklah aku. Semua orang tidak akan terlepas melakukan dosa. Ya aku juga tidak terlepas. Kerana satu kesilapan ini, ia menghantui aku seumur hidup.
            “Ya Allah, sesungguhnya aku bertaubat. Taubat bersungguh-sungguh dan tidak melakukannya lagi.” Air mata aku mengalir. Betapa sedihnya hati. Kesilapan yang aku lakukan ini tiada yang tahu termasuk keluarga aku sendiri.
            “Ya Allah, tiada ke peluang untuk aku mengecap bahagia?” Aku masih tertanya-tanya. Sejak hubungan itu terjalin, hidup aku tidak tenang. Sejak aku mengenali cinta manusia, aku lupa pada pencipta. Sejak aku mengenali apa itu cinta lelaki, aku lupa batas-batas pergaulan.
            Air mata penyesalan mengalir lagi.
            Aku berjalan bersendirian lagi. Tiba-tiba tangan aku direntap oleh seseorang. Safwan? Apa lelaki ini buat di sini?
            “Wan...” aku terkejut. Dengan pantas aku menarik kembali tangan yang lelaki itu pegang.
            “Kau nak pergi ke mana? Kau tak boleh lari dari aku!” katanya kasar.
            “Hubungan kita dah lama putus. Dah setahun. Cukuplah tu. Jangan kacau aku lagi.” Air mata yang ingin mengalir lagi ditahan. Ditahannya dengan bersungguh-sungguh. Dia tidak mahu Safwan melihat dia sebagai perempuan yang lemah.
            “Aku tak peduli! Mak ayah kau sama aje. Sengaja nak menyusahkan aku. Aku cintakan kau bagai nak gila. Sekarang ni kau nak tinggalkan aku. Tidak! Aku takkan lepaskan kau begitu. Kalau aku tak dapat kau, orang lain pun takkan dapat. Itu janji aku!” tegas kata-kata Safwan. Sungguh aku terpegun. Janji apa ini?
            “Wan, kau jangan nak buat kerja gila.” Aku tak boleh bersabar.
            “Aku akan sebarkan video hot kau yang aku rakam senyap-senyap.” Wan tersenyum puas. Sedangkan aku ini bagaikan ingin pengsan mendengarnya. Selalunya aku hanya dapat mesej pesanan ringkas sahaja daripadanya. Tapi hari ini, dia sendiri yang lafazkan.
            Lutut aku tak kuat. Bila-bila masa aku akan rebah menimpa bumi.
            “Aku akan buat apa yang aku cakap tadi! Walaupun ayah kau dah mati. Aku tetap takkan maafkan kau. Tak kan! Aku akan hancurkan hidup kau!” Wan berlalu pergi.
            Akhirnya aku  terduduk. Air mata yang ditahan tadi kini mengalir deras. Menitis satu persatu. Air mata penyesalan itu tidak akan merubah apa-apa. Walaupun aku menangis air mata darah, tidak akan membuat Safwan berhenti daripada melakukannya.
            Aku mengenali Safwan melalui alam maya yang semakin menjadi kegilaan remaja seperti aku iaitu Facebook. Aku sukakan dia kerana dia kelihatan alim. Pakai kopiah, selalu pergi masjid. Jika aku berhubung dan berbual dengannya melalui telefon, banyak ingatan yang dia pesan. Aku sungguh terpikat dengan keprihatinannya.
            Dia pun ajak berjumpa. Kerana aku takut tapi mahu, aku berjumpa juga dia dengan ditemani oleh sahabat aku. Sungguh aku katakan apabila bertemu dengan dia, wajahnya tidaklah sekacak mana. Badan pun berisi tetapi kerana aku sudah jatuh cinta dengannya membuat aku lupa segalanya.
            Sejak itu aku selalu bertemu dengannya.
            “Jom jumpa!” ajak Safwan. Aku hanya setuju. Makin lama aku semakin berani. Aku sudah berani menaiki motor bersamanya. Kami berpelukan tanpa ingat yang kami ini tidak halal untuk berbuat sedemikian.
            Ada dia berpesan.
            “Nanti kita jumpa, awak jangan pula pakai baju labuh-labuh atau baju kurung tau.” Pesannya. Apa ini semua? Lelaki yang aku kenal bagaikan watak seorang ustaz berkata begitu.
            Aku pun bodoh. Aku seperti dipukau dan mengikut katanya tanpa bantahan.
            Aku? Aku jenis yang tidak berahsia. Aku bercinta dengan seseorang, aku akan beritahu emak dan ayah.
            “Mak, adik suka dengan seseorang ni...” kata-kata aku terhenti. Ayah yang ketika itu sedang membaca surat khabar, terhenti. Dia memandang aku.
            “Kalau macam tu, bawa dia berjumpa dengan mak dan ayah.” Kata mak. Aku memang gembira. Begitulah adat keluarga aku. Abang dan kakak aku pun mengikut adat ini tanpa bantahan.
            Aku dan Safwan berjumpa lagi. Aku gembira mak dan ayah sudi untuk berjumpa dengan kekasih aku. Kerana terlalu gembira, aku dan dia terlanjur. Saat itu aku sudah tidak ingat dosa dan pahala.
            Aku merelakan segalanya. Tiba-tiba baru sahaja kami hanyut sepuluh minit, telefon bimbit aku berbunyi. Ayah telefon aku. Sungguh! saat itu aku tersedar akan keterlanjuran aku dengannya adalah dosa. Dosa yang amat besar.
            Aku menjawab panggilan itu.
            “Adik kat mana ni?”
            “Adik... Adik kat rumah kawan ni?” bohong aku. Air mata ingin mengalir. Seumur hidup aku, tidak pernah lagi aku menipu dengan ayah dan mak.
            “Jangan balik lewat sangat. Nanti ayah risau. Jaga diri tau. Aurat tu jaga. Sejak adik pulang hari tu, ayah nampak adik suka pakai pakaian yang ketat-ketat. Ayah tak ajar tu.” Pesan ayah.
            “Baiklah ayah!” aku tersentuh dengan keprihatinan ayah terhadap perubahan penampilan aku. Setelah talian tamat. Aku minta diri untuk pulang sahaja.
            Dia memujuk aku tetapi wajah mak dan ayah buat aku bertegas dengan diri. Mujur aku dan dia tidak terlanjur yang menyebabkan mengandung. Akhirnya aku pulang ke kolej.
            Pada hujung minggu, aku pulang ke rumah bersama Safwan untuk datang ke rumah. Ayah dan mak melayan Safwan dengan baik sekali. Kami makan bersama. Memang sudah menjadi kebiasaan bagi mak dan ayah melayan  tetamu dengan baik.
            Petang itu Safwan ingin pulang.
            “Saya pulang dulu. Nanti apa-apa call okey?” pesan Safwan. Aku tersenyum.
            Selepas makan malam, ayah dan mak memanggil aku untuk berbincang mengenai Safwan. Aku gembira dengan layanan mak dan ayah terhadap Safwan. Tentu mak suka. Aku sudah meneka sendirian.
            “Duduk adik...” arah Ayah. Wajah ayah serius.
            “Ayah tak suka dia jadi teman istimewa adik. Putuskan hubungan adik dengan dia.” Tegas sekali suara ayah.
            “Tapi kenapa ayah? Adik tahu dia tak kacak macam suami kakak tapi dia baik ayah.” Aku rasa sedih sangat apabila mendengar kata-kata ayah. Aku cuba membela diri Safwan.
            “Dengarlah kata-kata ayah. Mak tahu adik sedih dengan keputusan kami tapi kami lebih makan garam dari adik. Kami tahu yang mana sesuai dengan adik.” Mak cuba memujuk aku.
            “Tak. Adik tetap dengan Wan!” aku mula meninggi suara. Aku tidak pernah melakukan sebegitu pada mak dan ayah aku. Tapi kerana cinta yang baru beberapa bulan itu, aku sanggup melawan cakap ayah. Aku meninggikan suara.
            Sejak itu, apabila ada cuti, aku tidak pulang ke rumah. Aku keluar bersama Safwan.
Pada suatu hari, dia menunjukkan sesuatu pada aku. Aku terkejut. Rakaman kami bersama yang untuk kali pertama dan terakhir  dalam hidup aku itu. Entah bila dia merakamnya. Walaupun hanya seketika kami melakukannya. Hatiku berdebar kencang. Peluh mula mengalir.
            “Nak buat lagi?” soalnya. Aku rasa inilah lelaki yang paling gila pernah aku jumpa. Setelah aku beritahu keputusan ayah dan mak aku, dia masih ada hati nak melakukan perbuatan terkutuk itu.
            Baru kini aku sedar, keputusan yang ayah dan mak buat adalah terbaik untuk aku. Saat aku melafazkan kata perpisahan padanya, kakak aku ternampak aku keluar bersama Safwan.
            Aku juga ternampak kelibat kakak. Aku tersentak. Ya, selalunya jika aku keluar bersama Safwan. Aku akan menghubungi ayah dan mak terlebih dahulu tetapi kali ni adalah secara rahsia.
            Aku rasa bersalah.
            Mak hubungi aku dan bertanya mengenai kejadian yang kakak terserempak dengan aku yang sedang date dengan Safwan.
            “Kenapa tipu mak?” nada mak sedih sangat. Aku ini anak yang baik tapi sejak mengenali cinta, aku jadi seorang penipu. Pembohong mak ayah. Teruknya cinta sebegini.
            Aku terdiam.
            “Ayah tahu adik tipu ayah. Tapi dia nak adik yang bagitau sendiri pada ayah. Mak tak dapat nak tolong.” Kata mak lagi. Ayah? Sejak kecil aku memang manja dengan ayah. Ayah sentiasa melayan aku dengan baik. Aku memang lebih rapat dengan ayah berbanding mak.
            Aku terdiam lagi. Aku mula berfikir.
            Cinta ini membuat aku menipu orang yang aku paling sayang. Cinta ini membuat aku melakukan dosa zina. Cinta ini membuat aku seperti menjadi orang lain. Orang yang lebih teruk perangainya bukannya ke arah kebaikkan. Ke arah jalan yang Allah redhai. Aku mula sedar.
            Aku membuat keputusan untuk berpisah dengan Safwan. Aku tahu, mak dan ayah nak yang terbaik untuk aku. Aku tersenyum. Esok aku akan pulang ke rumah. Aku rindu dengan ayah. Dah sebulan aku tidak berjumpa dengannya.
            Aku pun masuk ke kamar tidur. Mahu melelapkan mata. Tiba-tiba aku mendapat panggilan telefon daripada kakak aku. Aku terasa pelik. Kenapa pula kakak aku hubungi aku pada waktu-waktu begini.
            “Adik, kakak ada perkara nak cakap ni?”
            “Apa dia kak?” hati aku berdebar kencang. Bagaikan sesuatu yang telah terjadi.
            “Ayah dah tak ada. Ayah sesak nafas malam tadi. Ayah dah tak ada.” Kata kakak. Saat ini, aku terasa hatiku kosong. Aku meraung sekuat hati.
            “Ayah!” betapa aku rasa bersalah. Memohon kemaafan kerana aku berbohong padanya pun tidak sempat. Rasa bersalah ini menyebabkan aku menangis sehingga mata aku bengkak. Kepala aku sakit dan akhirnya aku demam. Dan pada hari kebumian ayah, aku pengsan.
            Aku hanya sempat menatap wajah tenangnya ketika tubuhnya dibalut kain putih bersih itu.
            Ibu dan keluarga memberi aku sokongan dan kekuatan. Ibu selalu berkata pada aku yang ayah sudah memaafkan aku tetapi aku tidak percaya. Aku tak percaya! Aku berdosa besar dengan ayah! Aku berdosa.
            “Mak, adik berdosa dengan ayah...” air mataku mengalir deras. Apa lagi yang aku perlu lakukan untuk meredakan perasaan bersalah ini.
            “Kalau betul adik sayangkan ayah, jangan menangis lagi. Tabahkan hati. Banyakkan lakukan amal kebaikan. Jaga aurat. Kan itu yang selalu ayah pesan pada adik.” Pesan mak. Wajah mak tenang. Bagaikan meredhai pemergian ayah. Emak bagaikan sudah bersedia dengan apa yang telah berlaku.
            “Tapi mak...” aku masih rasa bersalah.
            “Jaga aurat. Kalau tak nak ayah kena seksa dalam kubur, jaga diri. Jangan buat dosa. Banyakkan amal. Hanya doa dan amalan  anak yang soleh dan solehah aje yang boleh menyinari kubur ayah di sana. Janji dengan mak.” Kata emak. Kali pertama emak menangis sejak seminggu ayah pergi menyahut ilahi.
            Emak memang seorang isteri yang cekap hatinya. Sabar dan tabah. Aku mengangguk kepala. Betapa berdosanya aku pada ayah dan mak yang banyak membentuk diri aku kepada kebaikan.
            Cinta! Cinta lelaki itu juga yang memusnahkan diri aku. Aku menyesal! Aku menyesal mengenali cinta lelaki.
            “Mariam, kenapa menangis ni?” Ayu menegur aku. Barulah aku tersedar yang aku sudah lama duduk di situ. Safwan pun sudah lama menghilang. Lantak!
            Walaupun setahun kami sudah berpisah, Safwan masih mengganggunya dengan ugutan rakaman itu.
            “Tak ada apa-apa.” Aku cuba tersenyum.
*****
Aku duduk bersendirian dalam masjid. Aku berfikir sejenak. Emak dan keluarga aku tidak tahu menahu mengenai rakaman itu. Apa akan terjadi pada mereka semua jika mereka tahu? Ah, tidak!t tidak sanggup aku bayangkan.
            Sejak ayah pergi, kesihatan mak memang tidak begitu baik. Kebimbangan aku pada mak memang  tidak dapat aku luputkan dalam fikiran. Kini, aku hanya ada seorang emak sahaja. Emak lah tempat aku membalas jasanya. Ayah? Aku terkilan kerana tidak dapat membalas jasanya selama 20 tahun dia menjaga aku. Memang terkilan. Menyesal kemudian pun tidak berguna.
            Aku menelan air liur. Aku masih berfikirkan tentang ugutan Safwan. Apa yang perlu aku lakukan. Memang video itu ada padanya. Aku tidak menafikan.
            “Ya Allah. Aku benar-benar bertaubat,Ya Allah. Sejak kematian ayah, aku tidak lagi bergaul dengan lelaki. Aku takut aku melakukan kesalahan yang sama. Aku rela jauh dari lelaki. Ya Allah, Kau beri aku kekuatan. Kekuatan untuk menghadapi dugaan yang telah Kau berikan ini.” doa aku. Air mata masih setia mengalir.
            Sejak setahun yang lalu, memang hanya air mata yang sentiasa mengalir. Menangisi dosa yang telah aku lakukan. Dosa yang hanya beberapa minit aku lakukan bersama lelaki itu, telah menghukum aku seumur hidup. Seumur hidup aku.
            Betapa beratnya dosa itu. Kalau pasangan yang telah berzina dan sehingga melahirkan anak, bagaimana pula? Adakah mereka rasa seperti aku? Sempatkah mereka bertaubat. Bagaimana mereka menghadapi dugaan ini?
            Terlalu banyak persoalan yang aku sendiri tidak pasti jawapannya. Aku sendiri tidak dapat menjawabnya kerana aku juga tidak kuat.
            Sudah banyak kali aku menasihati Safwan. Jangan buat macam itu tetapi ternyata seperti menyiram air ke daun keladi. Ternyata sia-sia.
            Kami berdua bersalah dan berdosa. Takkan aku sahaja yang bertaubat dan membiarkan Safwan terus hanyut. Aku tidak boleh pentingkan diri sendiri tetapi apa yang berlaku. Dia mengugut aku pula.
            “Kalau kau tak kembali pada aku, aku akan buat apa yang telah aku katakan tempoh hari. Kau hanya milik aku.” Tegas Safwan. Wajahnya tegang. Dia stress. Wajahnya tidak seperti kali pertama aku mengenalinya. Amat lain.
            Aku terdiam. Orang seperti ini kena pandai psiko tapi aku ni bukan orang seperti itu. Bagaimana untuk aku mengatasi masalah ini.
            “Kau dengar tak? Aku akan masuk meminang kau. Kau wajib terima pinangan aku. Kalau tidak, aku akan sebarkan rakaman tu.” Lagi sekali Safwan bertegas.
            Ketika itu mereka berdua berbincang dalam kereta. Betapa singkatnya fikiran aku kerana setuju untuk berbincang dalam kereta miliknya.
            Tiba-tiba Safwan memandu kereta itu. Aku terkejut.
            “Wan, aku nak keluar ni.” Pinta aku. Dia pura-pura tidak mendengarnya. Aku semakin hilang sabar. Aku takut untuk bersamanya. Aku takut dia buat yang bukan-bukan pada aku. Takut sungguh!
            “Aku nak bawa kau ke satu tempat.” Ada senyuman yang meniti di bibir Safwan. Hati aku berdebar kencang. Aku tak mahu!
            Disebabkan takut yang melampau, aku menarik tangannya supaya dia hentikan kereta.
            “Wan, berhenti! Berhenti!” kataku sambil mengganggu pemanduannya.
            “Kau gila ke?” Safwan tidak dapat lagi mengawal kenderaannya. Akhir, aku dan dia kemalangan.
*****
Aku bagaikan tidur dengan lena yang panjang. Tangisan emak bagaikan aku kedengaran. Emak... aku memanggilnya.
            Terasa tangan yang hangat menggenggam tanganku. Perlahan-lahan aku membuka mataku.
            Pandangan aku kabur. Makin lama makin jelas. Kelihatan emak yang setia di sisi aku. emak terus memeluk tubuhku apabila melihat aku sedar.
            Aku cuma cedera ringan tetapi Safwan....
*****
Itulah takdir Allah. Segalanya dia sudah tetapkan untuk hambanya. Sama ada baik atau buruk. Itulah dugaan untuk kita hadapi. Dia menguji kesetiaan kita kepada-Nya.
            Dari jauh, Safwan berjalan dipimpin oleh abangnya. Mata Safwan buta dan rakaman itu hilang kerana telefon bimbit yang merakam aksi itu terbakar masa kemalangan. Kebetulan Safwan memang tidak copy di tempat lain. Mungkin niat Safwan hanya ingin mengugutku sahaja supaya aku kembali padanya.
            Sejak Safwan buta, dia tidak berani lagi mahu mengganggu aku. Syukur. Aku tahu kau pernah buat jahat dengan aku tapi itu kesalahan kita bersama. Jadi aku doakan yang terbaik untuk kau, Safwan.
            Aku tersenyum. Aku sudah boleh tersenyum dengan gembiranya. Aku rasa bebas. Aku rasa hanya cinta dengan Allah lebih membahagiakan diri aku. Dia tidak akan mengugutku seperti Safwan lakukan. Dia akan sentiasa memberi terbaik untuk hamba-hamba-Nya cuma antara cepat dan lambat.
            Aku terbaca sesuatu yang benar-benar membuat aku insaf.
            “Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar dan masih ada rasa syukur kita pada ketentuan-Nya. Kita dapat menjadi penilai yang baik. Kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan Allah. Kita dapat kasih sayang yang terbaik khas untuk diri kita.”
          “Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah dan Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan. Kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya. Kita jadi manusia yang hebat jiwanya. Kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada bersama Allah. Kita lebih mengenali kehidupan yang tidak selamanya kekal.”
Ya, aku bersyukur. Kerana cinta pertama mengajar aku menjadi lebih baik. Cinta pertama mengajar aku menjadi seorang yang lebih matang dan lebih menghargai diri. Dan Jodoh? Aku serahkan sepenuhnya kepada Allah dan emak untuk membuat pilihan. Aku redha. Redha dengan pilihan emak.
Aku tahu, dengan persetujuan aku untuk bertunang dengan pilihan mak, aku telah membuat emak rasa gembira. Tak ada apa lagi yang aku harapkan ialah kegembiraan mak terpancar di wajah. Itu sudah memadai.
Alhamdulillah, jodoh aku banyak mengajar aku dalam erti kehidupan. Dia jarang bertemu denganku kerana dia sendiri manusia yang lemah. Pertemuan hanya mengundangkan perkara yang tidak baik.
Selepas dua bulan, kami di ijab kabul. Betul ke? Aku bagaikan tidak percaya.  Aku diberi peluang untuk mengecapi bahagia? Terima kasih Ya Allah. Kerana kegembiraan ini, aku berniat mahu memakai purdah. Aku tahu keputusan aku terlalu mengejutkan terutama ahli keluargaku memandang emak dan arwah ayah hanyalah orang kebanyakkan sahaja. Tetapi emak sedikit pun tidak menghalang, malah bersyukur dengan perubahan aku.
Air mata aku mengalir lagi. Kali ini bukan kerana Safwan atau masalah tetapi kerana aku begitu bersyukur dengan apa yang Allah berikan pada aku.
“Mariam, mari kita solat berjemaah.” Suamiku memanggil namaku. Katanya dia begitu suka dengan nama ini. Penuh makna. Setelah menceritakan segala yang berlaku padaku, dia terima aku seadanya. Air mata aku mengalir lagi.
“Mariam atau Maryam. Nama ibu seorang nabi iaitu nabi Isa a.s. Maryam seorang yang tabah dan sabar menerima segala dugaan yang Allah telah berikan kepadanya. Dugaan yang paling besar dalam hidup seorang perempuan iaitu mengandung tanpa mengadakan hubungan intim. Betapa beratnya dugaan ini. Maryam menghadapi juga dugaan ini walaupun dia dihina dan dia yakin, Allah sentiasa ada dengannya. Allah berikan dugaan seperti ini padanya hanya untuk menguji keimanan Maryam kepada Allah.” Kata Rais Raimi yang membawa maksud ketua keutamaanku. Panjang lebar dia menceritakan kisah Maryam padaku selepas menunaikan solat.
Aku bersyukur kerana Allah menghantar seseorang untuk membimbing aku ke jalan yang benar.
Aku berharap, kisah yang aku tulis ini dapat menjadi pengajaran kepada semua pembaca. Menghormatilah ibu dan ayah kita selagi mereka bernafas di atas muka bumi ini. jagalah aurat sesungguhnya aurat itu pelindung daripada anasir-anasir yang tidak baik. Jagalah batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan. Sama-samalah kita saling ingat mengingati antara satu sama lain. Insya-Allah.
“Mariam, sudahlah tu mengadap laptop. Mari kita makan.” Ajak Rais. Aku memandang lelaki yang bertakhta di hatiku kini. Aku tersenyum dan menuju ke arahnya.
“Baiklah abang...” sesungguhnya inilah anugerah yang terbaik untukku. Air mata aku mengalir lagi.
“Menangis lagi?” Rais tersenyum. “Tak apa, abang teman okey?” tambahnya lagi. Aku bahagia kini.

P/S : Masa lalu adalah sesuatu yang tak mampu kita ubah, sedangkan masa depan pula adalah sesuatu yang tak mampu kita duga. Jalanilah kehidupan dengan penuh optimis dan berdoalah semoga esok lebih baik daripada hari ini dan semalam..yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan kita sendiri. (di petikan dalam blog seseorang...terima kasih kepadanya.
Maaf kalau cerpen kali ini tiada unsur lawak dan ria memilih tema islamik. Kebanyakan isu seperti ini iaitu apa yang dilakukan oleh Safwan sering berlaku. Saya berpesan kepada wanita-wanita di luar sana. Jagalah diri anda sebaik mungkin supaya anda tidak menjadi mangsa keadaan ini. Terima kasih sudi membaca karya ria kali ini.


27 comments:

  1. komen dari adik saya, insyirah..

    done. alhamdulillah rasanye bagi syi tidak perlu unsur lawak dapat cerita ni tapi cukuplah sekadar ia padat dgn nasihat dan pengajaran..sebagai remaja syir ambik penting kata2 dalam cerita in..terima kasih kakakanda :)

    ReplyDelete
  2. Nice story.. sedihnyaa. :')

    -Siti Khadijah-

    ReplyDelete
  3. ni pula pendapat adik yang agak misteri...kita sama2 kongsi...

    nie pndapat saya...certa nie sangat sedih..mcm tahu2 je..hari nie saya nk nngis...ad part2 y kena mngena gan saya....membuat saya tringat tntang dosa y lalu...betul ayat kat blog akk tu..ALLAH sengaja menemukn orng salah kpda saya, supya kita dapt jodoh y sebenar.. mungkin y lbh baik dari sseorng tu....so saya akn ambik pngajaran dari certa tersebut.....tq so much n terus kn berkarya..

    ReplyDelete
  4. @Anonymous terima kasih sudi komen khadijah....sama2 la kita ambik pengajaran dalan cerita ini...

    ReplyDelete
  5. unsur komedi xsemestinya diperlukan..
    tp motif penulis itu berjaya disampaikan kepada pembaca.. itu yg amat penting dan mengambarkan penulis itu sudah berjaya..
    thumbs up kak ria.. xD

    ReplyDelete
  6. @MissxYana cerita akak serius sikit kali ini...harap apa yang akak nak sampaikan tersampai ...kalau ada kekurangan ria minta maaf sangat2....

    ReplyDelete
  7. ini komen adik saya yang comel... terima kasih sudi baca...

    ya Allah! Kak Ria, sumpah best gilaa citer nih .. Byk pengajaran .. And, cerpen nih cerpen pertama kak Ria yg Far bce yg berunsur serious . Sblm nih, byk yg lawak2 ..

    ReplyDelete
  8. best! sangat best! menangis saya baca.. :)

    ReplyDelete
  9. @Anonymous yang baik kita ambik pengajaran ye?? saya pun menangis tiap kali baca citer ni...

    ReplyDelete
  10. nice story...dapat byk pengajaran dr cite ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak...thank tau sudi komen....insya allah..itu yg ria harapkan...

      Delete
  11. cerpen brtunjangkan nasihat dn pengajaran ... alhmdulillah .. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...naurah...sama2 kita ambil perhatian mengenai perkara ni...

      Delete
  12. thmb up tuk crpen nie....bgus sgatx2....
    c0nrte sis...n s0ry sub jc lte k0men...s0ooryyy...sis...hehhe...(^^)v

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa JC...akak berbesar hati kalau JC sudi baca....jarang nak jumpa pembaca yang suka penulisan camni...apa yg tak baik kita ambik pengajaran...terima kasih JC...

      Delete
  13. Best.ana suka.:)

    ReplyDelete
  14. semua org ade kisah lampau....semestinya yg xbaik kita xnk ingt....yg penting kita insaf dan bertaubat

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...kisah lampau...biarkan ia terus berlalu...pandang ke hadapan..hadapinya dengan tabah...mungkin ada yang baik Allah sudah sediakan untuk kita...yg penting kita insaf dan bertaubat bak kata sumayyah...

      Delete
  15. terima kasih..insaf ..hampir menitis air mata sy namun disebabkan sy berda di kwsn umum..sy tahan juga..terima kasih Ria

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahan2...nanti terkejut orang kat sebelah tu tgk awak nangis...sabarlah....mungkin kita tak sedar yang , cinta kita tu sama ada baik atau tidak untuk kita...

      Delete
  16. kak sumi..best cerpen nih..huhu sedih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan nangis hana...sabar.....rindu pada ayah ria yang sudah tiada....bersabar la....

      Delete
  17. duk baca sambil nangis..
    btw memang banyak pengajaran yg dapat dalam ni..
    awesome!!!!!!!! (Y)

    ReplyDelete
  18. sy lagi suke crita akk berunsur islamik

    ReplyDelete
  19. Salam alaik, kalau saya nk minta izin k.ria utk post cerpen ni dlm fb blh x

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi