Followers

Saturday 18 February 2012

28
Komen

CERPEN : Epal Hijau VS Epal Merah Jadi CINTA

Jom sertai group Komuniti E-Novel di Facebook. 

Cerpen ni sebenarnya dihantar untuk diadili oleh pihak juri KEN untuk PERADUAN MENULIS CERPEN sempena penerbitan novel Merah Cinta Epal (Kaki Novel) karya Ridha Reewani. Slogannya adalah :

"Rasa Cinta Kita Seperti Manisnya Epal Merah"




Aku betul-betul geram dengan mamat seorang ni. Sebabkan sebiji epal pun mahu gaduh dengan aku. Dia ingat aku ni apa? Tauke epal ke?
            “Rafika Dewi Jahrul!” seorang lelaki memanggilku. Aku berpaling. Alahai, mamat ni lagi. Nak gaduh pasal epal lagi ke?
            “Oh, Tengku, Megat, Dato dan sebagainya la. Kau nak apa ni?” acuh tak acuh sahaja aku melayan dia. Aku bukan minat sangat melayan cakap orang lelaki ini. Lebih banyak menipu berbanding yang benar.
            “Apasal dengan kau ni Fika? Nama aku Tengku Jazeman. Panggil aku TJ aje.” Dia mula memperkenalkan diri.
            “Kau ingat ni sesi perkenalan ke? Aku dah lama kenal. Sampai aku terpaksa bertunang dengan kau.” Aku mengeluh. Banyak-banyak gadis, kenapalah ayah si TJ ni pilih aku. Aku taklah cantik sangat. Dalam kategori sederhana iaitu sedap mata memandang hahha
            “Ala tunang aje, bukannya kahwin.”
            “Apa maksud kau?” aku terkejut. awat lain macam aje cara mamat ni cakap. Aku mengerutkan dahi.
            “Yelah, tunang. Tunang tak semestinya kahwin.” Kata-kata TJ betul-betul buat hati aku terguris. Sakitnya hati aku. Kenapa aku rasa ayat yang keluar dari mulut TJ amat berbisa. Sabar wahai hati. Ini salah satu dugaan yang Allah nak uji kau. Uji hati dan perasaan kau. Sabar wahai Rafika.
            Aku berjalan dengan pantas. Makin panas pula hatiku apabila mendengar kata-kata mamat yang tak pernah serik melukai hati perempuan.
            TJ menarik beg yang disangkut dibahu kananku.
            “Kau nak apa lagi? Bagi balik beg aku? Aku ada kuliah ni.” Kataku. Marah tu tetap ada.
            “Mana epal hijau aku? Epal merah kau, aku dah bawa ni. Jangan lupa makan pula.”
            “Kedai epal hijau tak buka hari ni.” Aku memberi alasan yang sememangnya tak boleh pakai.
            “Tak buka? Masa aku beli epal merah ni tadi, ada aje orang jual epal hijau.” Aku tersengih mendengar jawapannya.
            “So, kenapa kau tak beli sendiri aje.” Aku berkata dan terus berlalu. Lantaklah beg tu. Tetapi lengan aku disambar oleh tangannya yang agak besar. Yang penting berlapik. Aku jeling TJ.
            “Kan kita ada perjanjian, Fika.” Suara TJ tiba-tiba lembut dan perlahan serta serius. Hatiku terus berdebar. Aku merenung ke dalam matanya.
            “Perjanjian yang kau akan belikan aku epal hijau dan aku akan belikan epal merah untuk kau. Perjanjian ni takkan aku lupa dan takkan terbatal selagi antara kita tak kahwin.” Jelasnya lagi. Aku terdiam. Memang! Aku ada perjanjian yang pelik dengannya. Dia suka mengusik aku sejak aku berusia 9 tahun lagi.
            Aku ni jenis tak suka makan buah. Punyalah bijak si mamat ni sebab pandai pujuk aku makan buah dengan membuat perjanjian ni. Sejak tu aku memang makan buah epal merah yang dia bagi sahaja.
            “Fika...” dia memanggil aku lagi. Ini yang lemah. Aku merampas semula beg aku ditangannya lalu mengeluarkan epal yang aku beli tadi.
            “Nah!” aku hulurkan kepadanya. Dia tersenyum. Senyum kemenangan.
            “Hmmmm, macam tulah  isteriku.”
            “Pembetulan. Tunangku.” Aku cuba ingatkan dia yang aku ni hanya tunang dan tunang. Dia ketawa pula. Nak aje aku cekik mamat didepanku.
            Aku terus berlalu.
            “Kak Fika!” jerit seseorang. Nama aku ni asyik kena panggil aje. Dua orang kembar dan seorang perempuan menghampiriku.
            “Assalamualaikum cik adik sekalian.” Aku memerlinya. Dah tak reti nak berbudi bahasa masa tegur orang.
            “Waalaikumusalam Kak Fika.” Serentak tiga gadis itu menjawab salamku. Aku tersenyum.
            “Ria dari mana ni?” aku bertanya.
            “Dari tandas.” Jawabnya selamba. Aku pun peliklah dengan cik adik ni. Bila aku bertanya, mesti dari tandas. Dah macam misi dan visi hidup pula.
            “Huda dan Husna pula?” kalau tak tanya dua-dua sekali, nanti ada yang cemburu. Susah juga mahu melayan karenah orang kembar. Susah juga kalau dah jadi senior yang baik hati macam aku.
            “Makan!” serentak dengan itu, mereka berdua menunjukkan makanan yang telah dibungkusnya.
            “Akak makan apa?” Ria bertanya.
            “Kak Ria, patutnya tak payah tanya kak Fika makan apa. Dia mesti akan makan buah epal merah yang tunangnya bagi.” Cepat-cepat Husna menyampuk. Aku tersenyum sahaja. Tak susah-susah aku nak jawab.
            “Ops,sengaja tanya!” Ria ketawa kecil. Aku juga tersenyum. Tiga orang adik ni memang menceriakan hari aku selain TJ...
            Hatiku dilanda perasaan gelisah dengan tiba-tiba. Akhinya aku meminta diri untuk ke kuliah. Mereka bertiga hanya melambaikan tangan sahaja.
            Aku tersenyum.
*****
Masalah timbul lagi. Kepalanya menjadi semakin berat. Aku berbaring atas katil sambil pejamkan mata. Aku tahu segala yang berlaku, Allah dah takdirkan. Aku seharusnya redha. Ya Allah, kau kuatkan hatiku. Jodoh, ajal maut, rezeki semuanya di tangan-Mu. Aku terima semua ketetapan-Mu. Kau Maha Besar dan Maha Mengetahui. Kau tahu apa yang terbaik untuk diriku.
            Air mata aku mengalir. Bukan aku tidak suka apa yang terjadi tetapi aku tahu TJ lakukannya kerana terpaksa dan bukan kerana dia cintakan aku.
            Aku teringat perbualan kami dalam talefon semalam.
            “Fika, perkawinan kita akan berlangsung minggu depan.” Aku rasa ingin pengsan mendengar ungkapan itu. Nasib baik dalam call. Aku cuba bertenang. Hati yang bergelora harus ditenangkan dengan cepat.
            “Fika...” aku sudah menjangka yang TJ akan panggil namaku. Aku menarik nafas dengan perlahan.
            “Baiklah. Terpaksalah aku berkahwin dengan kau.”
            “Terpaksa? Kalau kau dah jadi isteri aku. Kau kena ikut ke mana aku pergi?” katanya.
            “Baiknya bakal suamiku ini... banyak cantik muka kau. Ingat aku tak ada kerja nak buat ke sampai aku kena ikut kau je?”
            “Kau kena ikut aku, Fika.” Nada TJ berubah lagi. Apa kena dengan mamat ni? Emosi tak stabil ke? Aku pula yang rasa risau.
            “Yelah. Kalau dah jadi isteri, kenalah ikut suami. Kau ni pun.” Aku mengalah. Malas nak bergaduh dengan TJ.
            “Macam tu la. Okaylah. Aku ada hal. Jumpa nanti. Jangan lupa epal hijau aku.”dia berpesan dan terus menamatkan talian.
            Gara-gara ungkapan keramat itu, aku tak dapat nak tidur semalaman. Benci betul. Betapa takutnya untuk menjadi isteri pada usia yang muda.
*****
Peperiksaan akhir sem sudah tamat. Merdeka! Sem terakhir di UITM berakhir juga. Aku dah tak sanggup nak tengok buku yang tebal-tebal dan besar ni tapi kalau buku yang tebal-tebal dan kecil tak apa. Novel. Novel buku yang paling aku suka.
            “Akak ni tak habis-habis berangan. Ingatkan bakal suami.” Aku tersentak. Husna suka benar mengusiknya.
            “Biarlah akak ingat bakal suaminya. Kau cemburu kan?” Huda pula menambahnya. Aku tersenyum. Ria pula sudah lama menghilang ke tandas. Tak ada benda lain ke nak dibuatnya.
            “Fika!” tiba-tiba TJ muncul membuat dada aku berdebar. Kenapa mamat ni datang pula? Husna dan Huda sudah tersengih-sengih. Mahu sahaja aku cekik budak dua orang ini.
            “Kenapa TJ?” sengaja aku bertanya.
            “Dah dua hari aku cari kau. Kau jangan nak buat hal dengan aku?” nada suaranya seperti marah. Betul-betul marah dengan mukanya yang serius.
            “Buat hal apanya?” dahi aku mulalah mahu berkerut. Husna dan Huda sudah meninggalkan kami berdua.
            “Perjanjian kita?”
            “Takkan kerana epal kau nak gaduh dengan aku?” tiba-tiba sahaja aku rasa mahu marah. Angin marah datang pula. Aku berdiri dan berkira-kira mahu meninggalkan tempat tersebut tetapi beg aku disambar lagi.
            Dulu bolehlah kau buat macam tu tapi sekarang aku sudah bersedia. Aku sempar memegang beg tersebut. Kini, aku dan dia saling berpandangan dengan pandangan yang aku sendiri kurang mengerti tapi apa yang aku tahu, aku bahagia.
            “Ops, beg saya!” Kata Ria yang muncul dengan tiba-tiba membuat kami berdua tersedar dari terus hanyut dalam dunia ilusi. Aku tersalah ambil beg Ria rupanya. Ini gara-gara terlalu marah dengan TJ.
            Ria pun mengambil begnya dan terus meninggalkan kami.
            “Kau nak apa?” soal aku lagi. Aku masih tidak mengerti mengapa TJ perlu marah.
            “Aku nak ingatkan kau, tiga hari lagi kita akan kahwin. Kau jangan nak buat hal.” Pesannya. Aku buat muka paling keliru saat itu. Buat hal apa? Aku sendiri tak tahu apa yang dah aku buat.
            “Aku buat hal aku sendiri yang kau marah sangat?” aku cuba meneka.
            “Itu aku tak kisah tapi epal hijau tu...” kata-katanya terhenti. Aku masih tak mengerti.
            “Sudahlah. Jumpa masa kahwin nanti.” Aku terus berlalu. Dah nak dekat kahwin, seeloknya jangan berjumpa. Darah manis bak kata orang tua.
*****
Aku mengeluh melihat barang hantaran yang diuruskan sepenuhnya oleh keluargaku sendiri. Warna hijau. Selalunya aku tengok, orang bagi buah anggur sebagai hantaran, tapi ini buah epal hijau? Aku buat muka pelik. Mesti TJ bagi aku buah epal merah? Pelik memang pelik.
            Majlis akad nikah berjalan dengan lancar. Sebenarnya aku tak rasa apa-apa. Gembira atau pun sedih. Aku tak rasa pun sebab aku tahu yang perkahwinan ini bukan atas kerelaan TJ sendiri tetapi aku tengok wajahnya cukup ceria selepas melafazkan  akad nikah tadi.
            “Fika, ikut aku sekarang.” Ajak TJ dengan selambanya dia memegang tangan aku. Dia mengheret aku ke kamar pengantin kami.
            Aku terkejut melihat bilik aku sudah berubah seratus peratus. Patutlah ibu tak bagi aku masuk bilik ini.
            “Cantik kan?” soalnya. Aku hanya angguk kepala. Ada banyak buah epal hijau dan merah tergantung di siling bilikku. Macam videoklip lagu Dato Siti Nurhaliza pula. Gantung-gantung epal ni. Aku berjalan ke satu sudut yang agak terlindung. Aku tersentak.
            “TJ...” aku menyebut namanya. Aku terharu. Aku ingat aku hanya menepuk sebelah tangan sahaja. Aku memandangnya sambil air mata aku mengalir.
            Aku tersenyum melihat epal merah disusun dalam bentuk hati. Sungguh cantik. Bau buah epal yang wangi cukup mendamaikan hatiku.
            “Sesak nafas aku dibuatnya kau. Jangan senyum macam tu boleh tak?” TJ berkata. Dia membuat muka orang tak cukup oksigen sahaja.
            “Sesak nafas ke? Meh Fika tolong. Tarik nafas perlahan-lahan. Tahap sekejap.” Aku memintanya menahan dan dia hanya ikut sahaja arahanku. Aku menahan diri daripada ketawa.
            “Jangan lepas lagi tau selagi Fika tak suruh lepas.” Makin lebar senyumanku. Satu minit berlalu. “Hah, lepas!” aku ketawa kuat tetapi aku terkaku seketika.
            “Proootttt!” TJ melepaskan angin busuk rupanya.
            “Busuknya! Kau makan apa ni?” Aku mengamuk. Dia hanya tersengih.
            “Tengku Jazeman cintakan Rafika Dewi selama hidupnya.” Kata-kata itu membuat aku tidak jadi mengamuk padanya.
            “Fika nak tahu kenapa TJ buat perjanjian epal tu?” TJ sudah mula berkata dengan bahasa diri yangs edap didengari. Aku hanya mampu mengeleng.
            “Sebab epal ini akan membuat TJ jumpa Fika setiap hari. Setiap pagi. Kalau boleh TJ nak mulakan pagi TJ dengan berjumpa dengan orang yang TJ cintai. TJ tau Fika ni selalu sibuk. Kalau tak kerana epal ni TJ takkan dapat berjumpa dengan Fika.” Jelasnya. Aku tidak menyangka yang sedalam itu maksud perjanjian yang dibuat oleh TJ.
            “Terima kasih TJ.” Tanpa segan silu, aku terus memeluknya. Rasa bahagia dengan luahan hatinya.
            “Terima kasih aje ke?” TJ mula mahu kenakan aku.
            “Nah, ambil epal hijau awak tu.” Aku tersenyum.
            “Sekarang tak nak epal dah tapi nak Fika...” katanya berbisik. Aku menjadi malu dan terus membaling buah epal hijau itu tepat mengenai perutnya. Aku ketawa terbahak-bahak apabila TJ  mengaduh.
            “Ingat sikit, saya ni suami awak. Janganlah ganas sangat.” Gurau TJ lagi. Tak habis-habis nak kenakan aku.
            Aku memandangnya dengan menghadiahkan senyuman yang benar-benar ikhlas. Terima kasih TJ. Terima kasih epal.
            Eh, ucap terima kasih pada epal pula aku ni! Aku berdiri lalu meletakkan epal hijau tadi di sebelah epal merah.
            “Cepat sayang! Nanti ke kutuk oleh orang tujuh keturunan. Habis kita!” kata TJ.
            “Baiklah!” aku tersenyum melihat epal merah dan epal hijau atas meja itu. Semoga bahagia ini berkekalan.


P/S : Harap terhibur dengan penulisan pendek ria ni..

28 comments:

  1. awww so sweet... sweet giler bau2 apple ni... lapaq.... trigin nk makan apple juga.... best criter ni, thanxs ria

    ReplyDelete
  2. hihihi ... rasa lawak je sbb nama dia TJ .. rin pergi beli novel dkat TJ la .. Dekat Kuching ..

    tpi serius best comel tahap x tau dah .... kiut gile dorg berdua <3

    ReplyDelete
  3. salam RIA....
    wow simple n sweet la ria kak fika suka..suka...pas ny x nk lak memain tahan2 nafas kang kuar angin beracun nanti...hahaha... terbaik...dari ria

    ReplyDelete
  4. terima kasih jadi orang pertama komen...hmmm kadang2 bau epal ni wanggi hihihi...ria pun lapar gak...nak makan epal..

    ReplyDelete
  5. terima kasih ayumi...tapi citer awak lagi sweet...ni 10 page ajer ria taip hihihi

    ReplyDelete
  6. thank rin...huhuhu komen yang sweet n lawak...hihihi apa2 pun terima kasih rin..tapi citer rin pun ada sweetnya...

    ReplyDelete
  7. unknow....terima kasih sebab kata sweet citer ni tapi yg penting thank awak sudi tinggalkan komen..itu yang paling ria hargai...

    ReplyDelete
  8. wslm kak fika..
    ala ria buat apa yg terlintas di fikiran
    ria..lagi pun tu idea akak..
    ria just tulis aje hahahha
    lucu la pula...
    thank akak sudi komen..

    ReplyDelete
  9. terima kasih eimma hahhaha sweet macam epal...

    ReplyDelete
  10. Sweetnya ! Thumbs up kak ! Terus rasa mcm nak makan epal je skang gara2 asyik baca cite sal epal je ni . Haha .

    ReplyDelete
  11. kira macam cinta epal le ni, haha
    mesti akak menang ni, perjanjian epal antara dua insan.. keh2 ^_^

    ReplyDelete
  12. Far hihihi sweet gila ya??hihihi thank sebab suka

    ReplyDelete
  13. Anonymous...hihihi ria pun rasa camtu...baru aje lepas beli epal huhuh sedapnya..ambik bau dulu huhhuhu

    ReplyDelete
  14. Terima kasih cik pensil..hihihi
    hmmm perjanjian epal tu paling akak suka...
    sweet macam epal...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...
    hehehe....so sweet....saya suka makan epal hijau ja....thumbs up! ^^

    ReplyDelete
  16. @JiJi

    Waalaikumusalam..
    terima kasih jiji...
    epal hijau???
    kalau makan dengan sedikit garam pun sedap juga hahha

    ReplyDelete
  17. blh la...xde la best sngt...

    ReplyDelete
  18. best!!! suka la citer ni. sgt sweet as sweet as an apple. :)

    ReplyDelete
  19. best!!!!best!!!!sukalah sume cite kak ria. kak rialah yg trbaik! -nurul aina fasihah-

    ReplyDelete
  20. Swwet citer nie...terbaik kak ria!!!

    ReplyDelete
  21. wohooo...sweet plk coi...hr2 sling brtukar buah...gmpkkk!!!!!!!!-iezahtakuya

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi