Followers

Wednesday 14 March 2012

35
Komen

CERPEN : SWEET SWEET DOKTOR (full)

Ria mengeluh. Sejak dia mengandung, Zeck asyik berkepit dengan dia. Naik rimas juga.
“Sayang, kenalkan ini doktor Nurul Fadzliana Binti Mohd Fauze,” Zeck menyebut nama doktor perempuan tersebut. “ Dia akan merawat sayang sepanjang tempoh masa sayang nak bersalin ni.” Jelas Zeck. Senyum sampai ke telinga.
“Siap ingat nama penuh lagi. Ada apa-apa ke? Entah-entah bini nombor dua?”tuduh Ria. Geram sungguh dengan Zeck. Sejak bilalah Zeck ni mengatal.
“Eh, awak ni suka tuduh saya ya? Ini, saya baca atas meja ni. Tang-tang dah tulis nama penuh. Saya hanya tahu nama pendek dia aje. Lia. Doktor Lia.” Jelas Zeck. Terasa hatinya.
Terpana Ria. Suka benar dia menuduh Zeck.
“Maaflah Zeck. Saya minta maaf okey?” pujuk Ria.
Tiba-tiba muncul Lia. Lia terkebil-kebil melihat adengan pujuk merajuk ini.
“Ehem.... Ehem....” Lia tersengih. Ria pula terkejut lalu tersenyum malu.
“Maaf buat you all tunggu lama. Ada panggilan tadi.”
“Tak apa.” Jawab Zeck.
“Oh, baiklah.Puan Ria akan tinggal di wad seminggu sebelum tarikh sebenar beranak.” Ada nada yang ceria di situ.
“Seminggu? Lamanya? Saya nak buat apa dalam wad ni, doktor?” soal Ria. Dia memandang Zeck mengharap simpati.
“Buat bodoh aje. Puan Ria,boleh buat apa-apa. Macam-macam ada.” Jelas Lia. Pening juga melayan karenah bini kawan aku ni.
“Yelah.” Ria terdiam. “Baby, kita kena tinggal di sini. Kesian kan kita?” Kata Ria sambil mengusap kandungannya yang semakin membesar itu. Zeck dan Lia hanya mampu mengeleng sahaja.
“Nanti saya lawat awak tiap-tiap hari dan tiap-tiap malam saya jaga awak kat sini, boleh ke macam tu Lia?” soal Zeck. Lia hanya mengangguk.
“Kenapa awak nak tanya doktor? Patutnya awak tanya saya.” Ria mula rasa pelik.
“Sayang, kenalah tanya doktor, sebab ni hospital dia. Mana boleh sesuka hati saya masuk wad tu. Faham?” Ria tersengih mendengar kata-kata suaminya.
“Boleh.”
Mereka pun keluar dan mendaftar di luar. Lia hanya tersenyum. Kalau ada sepuluh pesakit macam ni. Habis aku. Botak kepala.
“Doktor Lia, ada seseorang nak jumpa doktor.”
“Dia sudah buat temujanji?”
“Belum.”
“Saya masih ada temujanji dengan sesiapa tak lepas ni?” soal Lia. Hatinya berdebar tiba-tiba.
“Tak ada sehingga pukul 11pagi. Lepas itu ada temujanji dengan anak encik Aziz.”
“Baiklah. Bagi dia masuk.” Lia meneruskan bacaannya.
“Ini artikel yang doktor minta saya print tadi.” Kata pembantunya. Lia tersenyum.
“Terima kasih. Letak sahaja atas meja ni.” Lia meneruskan bacaan data pesakitnya. Dia masih fokus sehingga tidak sedar seseorang sudah masuk ke dalam biliknya.
“Lia...” panggil seseorang.
“Doktor haiwan.” Terkejut Lia sehingga dia berdiri tegak.
“Apa kes pula awak panggil saya macam tu. Saya ada nama la.”
“Maaf Darwisy.” Patutlah hati aku berdebar semacam. Ada orang ini rupanya.
“Tak mahu jemput saya duduk?” Darwisy berkata. Apalah tanggapan dia terhadap pada aku selepas aku luahkan perasaan di kandang lembu semalam. Darwisy mengeluh. Dia teringat peristiwa semalam.
“Kenapa dengan lembu datuk saya ni, doktor?” tanya Lia. “Saya ni doktor yang merawat manusia, merawat haiwan ni luar bidang saya.” Kata Lia lagi.
“Lia, berapa kali saya nak bagi tau awak. Jangan panggil doktor, panggil ajer Darwisy.” Kata Darwisy pula. Pantas dia memeriksa lembu tersebut. Kasihan melihat lembu tersebut terbaring lemah.
Aku berhati haiwan.... maksudnya aku sukakan haiwan. Darwisy memandang Lia yang asyik melihat lembu datuknya yang sakit.
“Dok, cepatlah. Apa sakit Tony datuk ni?” Lia tak sabar untuk mengetahui. Begitu teruja.
“Apa Tony? Import ke?” soal Darwisy dengan sengaja. Masakan dia tidak kenal segala spesies haiwan di dunia ni.
Lia hanya tersengih. Cantiknya si gadis ini tersenyum.
“Rasanya Tony hanya sakit perut. Nanti saya akan bagi ubatnya.” Kata Darwisy sambil berdiri.
“Tony rehat aje hari ni ya?” kata Lia. Mereka mula meninggalkan kandang lembut tersebut.
Mereka hanya membisu. Darwisy merupakan doktor haiwan yang datuk Lia percayai iaitu Pak Salleh. Setiap kali lembu yang diternaknya sakit, hanya Darwisy yang akan dihubunginya.
“Lia, dah ada buah hati?” soal Darwisy tiba-tiba.
Tersentap hati Lia. Selama ini dia tidak pernah terfikir untuk merasai apa itu cinta manusia. Hidupnya kerana Allah. Hidupnya untuk menabur budi. Hidupnya untuk membantu sesiapa yang memerlukan perkhidmatannya sebagai seorang doktor.
“Kenapa tanya?” Lia tidak menjawabnya terus.
Air muka Darwisy berubah. Dia tidak pasti mahu menjawab apa.
“Saje tanya untuk pengetahuan am. Mana la tahu Lia ada teman istimewa. Bimbang ada yang cemburu.” Kata Darwisy dengan tenang sekali tetapi dalam hatinya, Allah sahaja tahu debarannya. Darwisy tersengih pula.
Lia memandang lelaki yang tinggi ini. Walaupun tidak tergolong dalam golongan yang kacak tapi sedap mata memandang. Murah dengan senyuman dan tidak sombong.
“Lia...” tegur Darwisy. Awat minah ni pandang aku macam nak telan.
“Eh!” Lia tersedar. Dia sudah jauh berangan.
“Kenapa renung saya macam tu? Saya ni tak kacak. Tak ada apa yang menarik pun untuk dilihat.” Darwisy merendah diri.
“Hmmm, taklah. Ada aje. Senyuman awak mesti bersertakan lesung pipi yang comel.” Puji Lia.
“Terima kasih. So, apa jawapan Lia.”
“Tak ada pun.” Perlahan sahaja jawapan Lia.
“Kalau macam tu, saya boleh suka pada awak?” soal Darwisy lagi. Tanpa dia sedari, dia sudah meluahkan perasaan cintanya kepada Lia.
“Suka?” mata Lia terkebi-kebil memandang Darwisy.
“Cinta...” jawab Darwisy.
Tersentap hati Lia. Dia terkaku. Ini pertama kali lelaki meluahkan perasaan kepadanya. Dia tidak mampu untuk menghadapi situasi ini.
“Maaf.” Lia terus meninggalkan Darwisy sendirian.
Selama ini Lia sentiada sibuk dengan urusan kerja. Selepas tamat belajar dalam bidang perubatan, Lia menjadi doktor di sebuah hospital swasta. Dua tahun dia hanya tahu bekerja dan bekerja tanpa memikirkan masa depan sendiri. Apabila situasi sebegini wujud, dia tidak dapat menghadapinya. Dia rela larikan diri dari masalah tersebut.
“Jemput duduk, dok.” Lia tetap berdegil tidak memanggil nama.
Lia Oh Lia. Kenapa kau degil sangat? Nama yang ayah aku bagi tu tak sedap ke? Darwisy Amran. Manis-manis gitu. Dia tidak berpuas hati dengan layanan Lia.
“Degil juga awak ni?” kata Darwisy. Lia hanya tersengih. Dia faham apa yang dimaksudkan dengan degil itu.
“Dok ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Lia mula berformal.
Aduh minah ni. Memang nak kena. Darwisy meraup wajahnya.
“Eh!” Darwisy terpandang satu artikel yang telah di print atas meja Lia. Begitu menarik perhatian.  ‘Cara-cara menolak cinta yang datang.’ Dahi Darwisy sudah berkerut.
Lia yang faham apa yang dimaksudkan oleh Darwisy segera mengambil artikel yang diletakkan oleh pembantunya tadi. Air liurnya ditelan berkali-kali. Rasa bersalah mula mencengkam hatinya.
“Awak tak suka saya ke, Lia?” suara Darwisy begitu lemah.
“Bukan... Bukan tak suka.” Teragak-agak Lia menjawabnya. Dia sendiri tidak pasti apa yang dirasai saat bersama dengan Darwisy. Dia pasti yang dia rasa senang dan selamat bersama Darwisy tapi adakah itu yang dipanggil cinta?
Lia mengerutkan dahinya. Rasa serabut dikepala.
“Maafkan saya sebab ganggu awak, Lia. Saya pergi dulu.” Kata Darwisy. Betapa sakitnya hati dia melihat Lia termenung tanpa memberi apa-apa penjelasan. Kalau ya pun Lia tak suka aku, terus terang. Aku bukannya nak paksa dia.
Darwisy menarik nafas panjang. Dia berharap boleh bertenang tetapi ternyata tidak apabila Lia masih mendiamkan diri.
Dia membuka langkah untuk meninggalkan bilik tersebut.
Lia pula rasa bersalah melihat wajah Darwisy yang mencuka itu. Apa yang perlu aku lakukan? Pujuk? Aku mana reti pujuk? Panggil la nama dia... camner nak panggil, lidah aku kelu. Apa nak buat ni? Cepat la otak berfungsi? Lia gelabah.
Pintu bilik ditutup perlahan-lahan oleh Darwisy. Kini lelaki itu hilang begitu sahaja.
Lia terduduk. Entah mengapa saat ini air matanya ingin mengalir. Sedihnya.
*****
Hati Lia dipagut rasa bersalah yang menggunung. Dia pergi melawat Tony.
            “Doktor Rizman.” Tegur Lia. Terkejut Lia melihat sahabat Darwisy sedang merawat Tony, lembu datuknya yang sakit.
            “Doktor Lia. Apa khabar?” Mesra Rizman.
            “Mana Doktor Darwisy?” tanya Lia. Dia tebalkan muka juga bertanya.
            “Ada kat klinik. Macam orang putus cinta sahaja gayanya. Habis semua haiwan kat klinik tu di belainya.” Jelas Rizman sambil ketawa kecil. Kelakar dengan tingkah laku sahabatnya itu.
            “Belai?” soal Lia sedikit pelik. Dia mengaru kepalanya. Pelik? Suka membelai ke mamat tu?
            “Yelah, Darwisy tu kalau ada masalah. Dia akan bersama haiwan-haiwan yang ada di klinik tu. Tak kira kucing, burung, hamster. Nasib baik tak ada beruang atau buaya, kalau tak, dia pergi belai sekali.” Lagi sekali Rizman ketawa dan ini lebih kuat sedikit dari tadi.
            Lia tersengih.
            Lia tidak menyangka yang sikap Darwisy seperti. Amat penyayang pada haiwan.
            Rizman meminta diri apabila tugasnya selesai. Lia hanya tersenyum sahaja. Dia segera ke hospital.
            “Doktor, puan Ria hilang lagi?” kata salah seorang jururawat di situ.
            “Apa hilang lagi? Baru masuk dua hari dah mula hilang?” terkejut Lia. Tak padan dengan mengandung minah sorang ni. Aktif lain macam. Orang kat sini risaukan keadaannya. Kalau terberanak kat tempat-tempat tak sepatutnya, kan susah. Bisik hati Lia.
            “Assalamualaikum.” Lia menghubungi seseorang.
            “Waalaikumusalam Lia. Kenapa? Ria dah bersalin ke?” cemas sungguh suara Zeck dikedengaran.
            “Ini lebih membimbangkan daripada itu.” Lia serius. Sebelum ini Ria hilang, dia tidak memberitahu Zeck tetapi ini sudah kes berat. Terpaksa dia memberitahu Zeck demi keselamatan dua nyawa.
            “Apa dia?”
            “Ria ni suka jalan-jalan dalam hospital ni. Sekarang dia sudah hilang.” Jelas Lia. Zeck yang mendengarnya terus tamatkan talian dan menuju ke hospital.
*****
Ria tersenyum gembira. Dia gembira dapat berjalan bebas. Walaupun rasa penat tapi janji hatinya puas.
            “Seronok tak anak mama jalan-jalan hari ni?” soal Ria. Dia mengusap kandungannya.
            Tiba-tiba perutnya terasa sakit. Cepat-cepat dia ke dinding untuk menyokong tubuhnya. Ria terduduk perlahan. Sakit!
            Ria memejam matanya. Terasa sakit diperutnya.
            “Puan tak apa-apa?” tegur seseorang.
            “Saya.... Saya...” Ria semakin lemah. Dia tidak bermaya untuk bercakap. Dia hanya memejam mata dengan nafas yang tercunggap-cunggap. Darwisy terkejut. Kenapa dengan perempuan ni? Nak beranak ke? Tapi dia macam tak cukup nafas aje sekarang ni. Lia. Ya kena call Lia. Cepat Darwisy!
            “Lia! Tolong Lia!” jerit Darwisy cemas.
            Lia yang terkejut mendapat panggilan dari Darwisy cuba bertenang.
            “Kenapa ni? Kucing awak nak beranak ke?”
            “Kalau kucing saya nak beranak, saya boleh handle tapi ni manusia yang nak beranak. Tolong saya!” jelas Darwisy. Dia rasa seperti dia juga mahu pengsan.
            “Awak kat mana?”
            “Saya kat hospital awak di  depan wad 30 di tingkat 3.” Jelasnya apabila terpandang pintu bilik wad berhampiran.
            “Kenapa encik?” tiba-tiba ada seorang jururawat menegur Darwisy.
            “Tolong nurse!”
            “Baiklah!” jururawat tersebut ingin mengangkat Ria tetapi tubuh tu terasa berat. Ria begitu lemah. Sekejap sahaja Lia sampai.
            “Ria!” terkejut Lia melihat pesakitnya.
            “Cepat Nurse, kita kena bawa pesakit ke dewan bersalin.” Arah Lia. Darwisy pula masih dalam trauma. Dia tidak pernah menghadapai situasi seperti tadi. Itu sebab dia ingin menjadi doktor haiwan sahaja.
            Akhirnya Zeck tiba juga apabila dia dikhabarkan di pertengahan perjalanan ke hospital oleh jururawat mengenai Ria yang sekarang dalam dewan persalinan.
            Dia terasa pelik ada lelaki lain yang setia menanti diluar.  Scandle isteri aku ke ni? Ya Allah, tak baik bersangka buruk. Isteri aku lebih penting.
            “Encik Zeck ke?” Darwisy menghulurkan tangan untuk bersalaman. “ Saya Darwisy, yang jumpa isteri encik tadi.” Jelasnya lagi.
            “Terima kasih encik.” Barulah Zeck mengetahui siapa lelaki tersebut.
            Zeck menanti dengan penuh sabar di luar. Kejap berdiri, berjalan dan duduk semula. Dia benar-benar risaukan Ria. Keluarga angkat Ria sudah dihubunginya. Kalau empat orang abangnya datang, huru hara hospital ni dibuatnya.
            Lia keluar dari dewan tersebut setelah satu jam memerhati keadaan Ria.
            “Awat kau tak masuk tengok Ria.” Kata Lia.
            “Boleh masuk ke?”
            “Bolehlah. Ria masih menunggu waktu lagi. Baru 4cm yang terbuka tu. Baik kau pergi temani dia.”
            “Baiklah!” Zeck segera masuk ke dewan bersalin.
            “Ria...”
            Sedihnya dia melihat keadaan isterinya yang tercinta.
            Lia tersenyum lalu menutup semula pintu dewan bersalin itu. Dia memandang Darwisy yang masih setia berdiri di situ.
            “Terima kasih hubungi saya.” Ucap Lia.
            “Tak apa. Sesiapa pun akan buat perkara yang sama.”
            “Darwisy.” Lia menyebut nama tersebut. Darwisy tersentap. Kali pertama gadis itu menyebut namanya dengan nada sebegitu.
            “Ya?”
            “Bagi masa untuk saya berfikir. Saya tahu, kita dah kawan lama, sejak tiga tahun yang lalu. Saya rasa gembira kawan dengan awak. Rasa selamat dan yang penting awak nampak ikhlas terutamanya senyuman awak tu.” Jelas Lia. Gembira bukan main hati Darwisy tetapi dia cuba mengawal dirinya.
            “Terima kasih.”
            Lia tersenyum.
            “Bagi masa saya berfikir ya?” kata Lia.
            Tiba-tiba seorang jururawat dengan terburu-buru memanggil Lia.
            “Doktor, pesakit sudah bersedia untuk bersalin.”
            “Baiklah.” Lia terus meninggalkan Darwisy sendirian.
            “Sakit awak. Sakit!” Ria mengaduh. Nafasnya tidak teratur.
            “Sabar sayang. Ingat Allah.” Kata-kata semangat dari Zeck. Dia mengenggam erat tangan kanan isterinya. dia berbisik di telinga isterinya. lembut.
            Tiba-tiba tangan kiri Ria mencengkam kuat rambut Zeck membuat suaminya mengaduh.
            “Sakit o...” Zeck berkata.
            Lia menghampiri. Sedikit lagi. Kepala bayi sudah kelihatan.
            “Ria, push! Push lagi.” Lia juga bersemangat menyambut kelahiran bayi tersebut.
            “Aduh! Ya Allah!” Jerit Ria. Makin kuat dia menarik rambut Zeck. Zeck menggigit bibirnya. Dia menahan sakit akibat ditarik kuat macam itu.
            Demi anak dan isteriku, aku rela menahan sakit. Biarlah kepala aku botak sekali pun. Air mata Zeck mengalir. Air mata kesakitan melampau.
            Untuk seketika, kedengaran tangisan bayi yang kuat.
            “Alhamdulillah.” Ucap Lia. Bayi tersebut segera di bawa ke tempat letak bayi. Cengkaman Ria semakin lemah. Dia tersenyum puas. Zeck segera mengikut jururawat tersebut untuk azankan anak lelakinya.
            Itu yang diberitahu  oleh Lia. Lia keluar dari dewan bersalin itu untuk memberitahu Darwisy tapi hampa, lelaki itu sudah tiada di situ lagi.
            “Tak apa la.” Kata Lia. Hatinya benar-benar sedih. Hatinya terasa kosong pula. Sunyi! Sunyi seperti hospital yang kini tiada sesiapa. Benar-benar sunyi.
*****
Darwisy termenung di kliniknya. Hari ini hanya dia seorang yang bertugas. Rizman buat kerja luar. Macam-macam haiwan yang sakit. Dia diminta menjaga klinik sahaja.
            Dia teringat akan Lia. Gadis itu sudah seminggu tidak menghubunginya. Rindunya.
            “Arnab, kalau kau nak tahu. Aku dah jatuh cinta kat seseorang ni tapi masih menanti jawapannya. Kau pun patut cari pasangan cepat-cepat. Jangan nak harap aku aje belai kau. Kau pun patut berkeluarga.” Kata Darwisy sendirian.
            “Doktor, ada seekor kucing sedang sakit. Sekarang kat bilik sebelah.” Kata pembantunya.
            “Baiklah.” Darwisy menuju ke bilik sebelah. Kelihatan seorang perempuan yang sedang membelakanginya.
            “Cik, biar saya tengok kucing cik ni dulu.” Kata Darwisy sebaik sahaja masuk ke bilik tersebut.
            “Tengok-tengok aje ke?” gadis itu berpaling. Lia! Rasa mahu gugur jantung hatinya apabila melihat Lia tersenyum ke arahnya.
            “Lia.... sejak bila awak bela kucing. Bukan ke awak ni takut dengan spesies haiwan belaan ni?” soal Darwisy yang cukup mengenali gadis itu.
            “Sebab kucing ni sakit dan tak bermaya, so, dia tak boleh mengancam saya apa-apa. Saya jumpa dia kat tepi jalan tadi. Kesian pula.” Jelas Lia. Dia gembira melihat Darwisy tersenyum padanya.
            “Baiklah. Biar saya merawat dia sekejap.” Kata Darwisy. Dia asyik sekali dengan haiwan tersebut.
            Perlahan-lahan Lia keluar dari bilik tersebut dan meninggalkan klinik tersebut.
            “Lia!” Darwisy berpaling. Lia sudah tiada. Walaupun kecewa tapi dia yakin apa yang dia rasa.
*****
Lia benar-benar tidak faham apabila mendapat tahu yang Darwisy menghantar pinangan ke rumahnya.
            Datuk aku apa lagi. Bukan main seronok. Dia memang berkenan dengan si doktor haiwan ni. Macam dia dah tahu jawapan aku. Teka Lia sambil tersenyum.
            Ada sekeping kad yang ditinggalkan oleh Darwisy. Segera Lia membacanya.

            Terima kasih menerima cinta seorang doktor haiwan.
            - Darwisy-
           
            Lia tersenyum. Aku tahulah aku suka panggil dia doktor haiwan. Sampai dalam kad macam ni pun dia tulis cam gini. Tapi sweet juga. Lia menyimpan  kat tersebut.
            Apa lagi dia bagi ni.
            “Anak kucing?” terbeliak mata Lia. Dia benar-benar geli dengan makhluk tuhan ni walaupun dia terlalu comel.
            Akhirnya Lia pergi ke klinik Darwisy.
            “Awak, maaf. Tak dapat terima hadiah ni.” Lia menolak. Dia benar-benar tidak sesuai untuk membela kucing.
            “Saya tahu awak takut kucing tapi sampai bila. So, saya hadiahkan kucing ni supaya awak boleh menjaganya dan takut tu akan berkurangan.” Jelas Darwisy sambil tersenyum. Ala sweetnya dia senyum. Ni doktor haiwan ke atau doktor pakar hati? Lia tersengih.
*****
Air mata yang mengalir memang tak dapat ditahannya lagi. Puas Darwisy memujuknya. Darwisy memeluk tubuh isterinya. Entah mengapa sejak semejak ni Lia menjadi seorang yang sensitif.
            “Ala, kucing tu dah sampai ajalnya.”
            “Ala, apa guna abang jadi doktor haiwan kalau tak boleh selamatkan kucing kesayangan Lia tu.” Manja sekali suara Lia.
            Darwisy benar-benar geram dengan tuduhan Lia.
            “Lia... Lia dengar apa abang nak cakap ni.” Darwisy memegang kedua belah pipi Lia supaya gadis itu memandangnya.
            “Kucing tu mati tercekik tulang ikan. Dah sampai nyawanya sayang. Abang tak sempat nak buat apa-apa.”
            “Tapi kucing tu....”
            “Abang tak nak dengar tapi tapi lagi. Sekarang abang nak pergi tengok lembu datuk sayang tu yang baru sampai.” Kata Darwisy sambil meninggalkan Lia.
            “Nak ikut...?” manja lagi suara Lia. Air mata yang mengalir itu dilapnya. Disapu dengan lengan bajunya.
            “Tak kan la sayang nak dating kat kandang lembu lagi?” Soal Darwisy. Dia kasihan melihat Lia selalu mengikutnya ke kandang lembu la, kambing la dan lain-lain.
            “Tak apa. Sweet apa kalau doktor-doktor macam kita ni dating kat sini?” jawap Lia. Mudahnya mood gadis ini baik.
            Berkerut dahi Darwisy. Dating kat kandang lembu pun seronok ke?
            “Suka hati sayanglah. Jom!”
            Darwisy menghulurkan tangannya. Lia menyambut dan mengenggam erat. Semoga hubungan yang terjalin ini berkekalan.

35 comments:

  1. comel je cite ni.. best la kak ria.. nak2 lg cerpen kak ria.. :)

    ReplyDelete
  2. akak ris...! suka larh cerpen nie.
    hikhik. sweet sgt sgt :)

    from : shida lyna

    ReplyDelete
  3. Terima kasih cik najwa dan cik shida kita...sebab sudi komen...hihihi

    ReplyDelete
  4. sweet macam gula2..!! >,<
    lawak pun ada...sempat lagi zeck fikir demi anak bini dia, dia sangup botak...

    ReplyDelete
  5. @Nurfazila Suhaide
    dah cik ria tarik rambut Zeck sampai tak ingat dunia...kesian Zeck...sampai nak tercabut rambutnya kena tarik macam tu....thank cik adik sudi komen...

    ReplyDelete
  6. @blinkalltheday
    terima kasih kak...ada juga tinggalkan kenangan akak kat cerpen ni...terima kasih

    ReplyDelete
  7. sweetnye cerpen ni..rasa nk jd lia plak...:)

    ReplyDelete
  8. comel2...mmg sweet la dyorg tu...suke ngan watak darwisy...penyayang..:)

    ReplyDelete
  9. Kak riaa..camne nak hantar cerpen kat penulisan 2u ek??
    ana dah hantar tapi takde pon kat dlm tu..dah dua kali dah ana hantar..

    ReplyDelete
  10. kak ria camne nak hantar cerpen kat penulisan 2u..ana dah hantar 2 kali tapi xde pun dekat tu..

    ReplyDelete
  11. @ana
    Cerpen ni pun, en.muzri yang mesej kat group geng kaki tulis, bagitau pasal dia nak post cerpen kat p2u...so akak cepat2 bgtau dia pasal cerpen akak...kalau novel tu memang akak punya novel pun dah sebulan lebih tak update dah...

    ReplyDelete
  12. hahahaha...lawak lah cita ni kak ria..Lia suka...sweet jer...

    ReplyDelete
  13. besttt....lawak n cute cta nie...hehehh..huhu...bru dpat k0men...lap jc mslh tul...ari 2 x leh taip G, H, n BACKSPACE 2...huhuh...

    ReplyDelete
  14. amboi ... dktor haiwan pon mcm pakar jiwang tuhh .. hohohohhh

    ReplyDelete
  15. @Len Tsukimori(Lia) oh dah lama akak cari FB kamu....tauu...hampir lupa...boleh la tag jap lahgi...kamu wajib suka...

    ReplyDelete
  16. @jesse bagus la dah dapat komen..akak ni menantikan komen kamu JC hihihi

    ReplyDelete
  17. eiya ma..??? harapan gak jc nie arr sis..??? hahahha...:D

    ReplyDelete
  18. xde nama lain ke selain RIA & ZECK ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan risau..lepas ni tak kan ada nama ria dan zeck lagi =(

      kisah mereka sudah tamat.....

      rasanya tiada sudah....e-novel cinta ke? akan dibernhentikan serta merta dan nama ini tidak akan wujud lagi dalam mana2 cerpen....maaf jika anda tidak suka....

      Delete
  19. baru baca... best sgt.. anak kucing??So sweet..

    ReplyDelete
  20. alolololololo
    sweetnya doktor2 ni..
    hahahaha
    btw memang lawak..
    hahahaha

    ReplyDelete
  21. so sweet ...tp sy x thn time wife zeck trik rmbut dye...ayt nyer x leh bla..ha3 rela botak..-iezahtakuya

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi