Followers

Monday 4 July 2011

5
Komen

SUAMIKU VAMPIRE bab 8 siri 4


‘Pagi ahad ini aku ada temujanji dengan Salina. Gembiranya. Sudah lama aku tak jumpa dia sejak majlis kahwin hari itu,’ hatinya berbisik. Dia meletakkan ‘Boboy’ di tempat letak kereta. Dia menunggu Salina di tempat biasa. Sudah satu jam berlalu.
            “Aku ni asyik tunggu orang sahaja. Sudahlah aku kurang gemar menunggu orang. Stress tau! Tambah-tambah orang yang aku tunggu tu sah sejam.” Lidya kegeraman.
            “Salina, kenapa awak lambat?” soal Lidya apabila Salina sudah sampai. Dia ketawa sopan.
            “Biasa la Lidya, saya tunggu suami makan dulu,” jelasnya.
            “Tunggu atau teman?”kata Lidya memerli sahabatnya itu. Salina ketawa lagi. Tersenyum.
            “Ada hal apa nak jumpa ni?” tanya Salina tiba-tiba.
            “Oh! Soalan yang menyakitkan hati,” Lidya masamkan muka. Tiada senyuman untuk sahabatnya itu. Salina ketawa. ‘Asyik ketawa sahaja minah ni. Memang tak siuman ke sejak kahwin ni?’ bisik hati Lidya.
            “Sensitif pula sahabat saya ini. Oh, Saya tahu jawapannya. Lidya rindu pada saya kan? Kan?” soal Salina sambil mengangkat keningnya.
            “Itu sudah semestinya. Sejak majlis kahwin awak hari itu, Saya dah tak jumpa-jumpa lagi pengantin baru,”jelas Lidya. Salina ketawa lagi. ‘Ceria betul dia sejak berkahwin. Cemburunya hati ni,’ Lidya tersenyum. “Bila Salina masuk kerja?”
            “Bulan depan. Encik Danish yang baik hati itu bagi aku cuti lama. Syoknya,”
            “Mana tak baiknya, yang Salina kahwin tu sepupu dia yang baik hati juga,” mereka ketawa sama-sama. Kelakar. Mereka berbual. Lidya gembira dan menceritakan tentang Zafri yang dia jumpa semalam.
            “Aku jumpa dia,”
            “Eh, bukan dia kerja luar negara ke?!”
            “Dia malas. So kerja di sini sahaja. Semalam dia selamatkan saya,” jelas Lidya. “Comel betul la muka dia. Dari dulu lagi dia baik dengan saya,” sambung Lidya lagi.
            “Dia tu baik bersebab,” nada Salina mendatar sahaja.
            “Pelik! Bersebab? Apa sebabnya?” berkerut dahi Lidya.
            “Dia kan suka Lidya,” kata Salina selamba.
            ‘Zafri suka aku? Bunyinya cam pelik sahaja,’ dia ingin ketawa mendengar Salina kata seperti itu. “Mengarut aje Salina ni,” kata Lidya tidak percaya.
            “Mengarut apanya Lidya, kan dia ada cakap yang dia suka Lidya sejak pertama kali jumpa. Dia terus jatuh hati dengan keayuan wajah Lidya,” jelas Salina dengan lebih terperinci.
            “Mustahil la. Bukan saya tak nak percaya tapi Zafri tu lelaki kegilaan perempuan zaman sekarang. Tak nak la!” kata Lidya.
            “Lidya oh Lidya! Awak tu bukan perempuan zaman sekarang ke?” soal Salina. Lidya mahu ketawa mendengar pertanyaan sahabatnya. “Lain la saya, sudah tidak tersenarai sebab saya dah ada...” belum sempat Salina menyudahkan ayatnya, Lidya sudah menyambungnya.
            “Cik abang sayang kan?” Lidya menekanya dengan tepat sekali. Salina ketawa. Dia malu. ‘Minah ni ketawa lagi. Ceria benar dia apabila sebut pasal Erwan,’ Lidya buat muka sedih.
            “Sudah lama Lidya nak tanya Salina. Kahwin ni seronok ke?”
            “Bagi saya seronok la. Tak tahu la bagi Lidya,”
            “Apa yang seronok?”
            “Semua perkara boleh lakukan bersama. Ada orang sayang. Ada orang jaga dan melindungi kita. Tambah-tambah kalau orang yang kita sayang. Bahagia sangat. Boleh peluk-peluk. Dah halal katakan,” jelasnya sambil tersenyum.
            “Hish, dengan saya pun nak cakap lucah ke?”
            “Hey, cakap baik-baik. Mana ada lucah-lucah,”
            “Peluk-peluk tu?”
            “Lor...itulah lumrah kehidupan. Lidya pun sudah dewasa. Boleh fikir sendiri,”
            “Tak ada benda lain ke selain itu?”
            “Ada teman. Teman sehidup semati,” Salina memang tidak kisah apabila bercerita tentang kahwin. ‘Dulu malu-malu. Sekarang tak tahu malu sudah Salina ni,’ Lidya membuat muka geli.
            “Pelik!”
            “Lidya, awak tak payah nak pelik-pelik. Nanti awak dah kahwin baru tau seronoknya. Kalau Salina cakap pun, Lidya kata saya lucah pula,” rendah sahaja nada Salina. ‘Alahai, merajuk  ke minah ni? Sudah jadi isteri orang pun nak merajuk juga,’ Lidya gelengkan kepalanya.
            “Janganlah merajuk. Lidya gurau ajer. Baiklah, cuba cerita. Saya tunggu ni,” kata Lidya untuk memujuk.
            “Hey, mana ada saya merajuk. Saya ni susah mahu merajuk,”
            “Yeke? Tak caya la. Dulu awak kuat merajuk dengan saya, apa kes pula?”
            “Itu Salina lama. Sekarang Salina baru,” jelasnya sambil tersenyum manis.
            “Tapi apa-apa pun, seronok ke kahwin?” soal Lidya yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan Salina. Salina hanya angguk kepala.
            “Awak nak kahwin ye?” teka Salina
            “Tak la tapi ada la menyimpan niat di hati ini. Sikit-sikit aje,” jawab Lidya. Dia tidak memberi tahu lagi Salina tentang pinangan seseorang. Dia pun tidak kenal lelaki itu. Sakit juga kepala memikirkannya. Walaupun umi sudah membuat keputusan tetapi dia masih tidak faham mengapa uminya menolak pinangan itu.
            Kata umi, melalui gambar sahaja umi boleh meneka lelaki itu seorang penagih dadah.
“Macam mana umi boleh mengenal pasti seseorang itu penagih dadah melalui gambar sahaja? Mana la tahu dia penagih benda lain” lawak Lidya.
“Alya jangan main-main. Ini perkara serius. Risau umi,”
“Lor, mana ada Alya main-main umi. Alya serius juga ni. Tak apa la umi. Alya terima siapa sahaja pilihan umi seadanya,” akhirnya Lidya berkata begitu.
“Macam itulah anak umi,”
“Lidya!” agak keras suara Salina. Terus sahaja ingatannya tentang perbualan semalam hilang. Dia tersenyum pada Salina. Mereka meneruskan perbualan mereka dan berjanji akan berjumpa malam ini, di majlis perkahwinan Vela.

5 comments:

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi