Followers

Wednesday, 19 September 2012

10
Komen

DIA PEMBUNUH CINTAKU 1







Jika kehidupan ini asyik penuh dengan kegembiraan dan tiada kesedihan kan bagus. Zara monyok. Sekarang ini kesedihan sahaja yang dia rasa. Ada abang pun tak guna. Asyik menyusahkan mak aje.


“Zara!” panggil Nuratikah. Sahabat baiknya. Apa kena dengan minah ni? Panggil-panggil nama aku.

“Zara!” lagi sekali Nuratikah memanggilnya. Tengok tu. Panggil sekali sudah. Ni berkali-kali macam aku dah hilang pendengaran aje.

“Ada apa Bee?” soal Zara.

“Dah berapa kali aku cakap, jangan panggil aku Bee. Malulah macam ni.” Kata Nuratikah. Walaupun gadis ini nampak lembut dan bertudung labuh, tapi kalau datang brutalnya, kalah aku yang masuk silat ni. Zara tersenyum.

“Kau senyum-senyum ni ada apa-apa tak? Aku tak nak bagitau la kalau kau senyum.” Kata Nuratikah.

“Merajuk pula.” Tegur Nurraishah yang entah dari mana muncul.

“Harus tau!” kata Nuratikah.

“Buruk tau muka kau merajuk.” Kata Nurraishah. Zara hanya mampu ketawa melihat telatah sahabat-sahabatnya.

Tiba-tiba senyuman Zara mati. Dia ternampak seseorang yang amat dia kenali.

Pandangan mata Zara masih pada lelaki itu. Nuratikah perasan yang Zara memandang seseorang.

“Ini yang aku nak cakap pada kau.” Lemah sahaja suara Nuratikah. Dia tahu segalanya mengenai Zara. Kesedihan hati Zara. Mereka bertiga berkawan sejak kecil. Mana mungkin ada rahsia antara mereka.

“Kenapa dia ada kat sini? Dia bukan student universiti ni kan?” soal Zara bertalu-talu. Dia ingin tahu. Dia ingin tahu semuanya. Dia ingat dia tidak akan berjumpa dengan lelaki itu lagi. Lelaki yang melukai hatinya dengan parah sekali. Membunuh dengan kejam sehingga hatinya tidak mampu menerima cinta lelaki lain. Hatinya sudah tiada fungsi untuk merasai anugerah istimewa Allah itu. Dia sudah tidak mampu.

“Mata kau merah Zara.” Kata Nurraishah dan segera menghampiri Zara. Dia tahu yang Zara menahan air matanya dari terus mengalir. “Lupakan sahaja lelaki tu.” Pujuk Nurraishah lagi.

“Macam mana aku nak lupa dia? Dialah orang yang dah bunuh cinta aku.” Zara memegang dadanya yang kini sedang berombak hebat. Bila-bila masa sahaja asmanya akan menyerang.

“Sudahlah Zara. Jom kita balik.” Ajak Nuratikah. Dia tidak sampai hati melihat Zara begitu. Sebagai sahabat, pilu hatinya.

Mereka bertiga pulang ke asrama. Walaupun ramai yang suka duduk di luar kawasan universiti tetapi bagi mereka bertiga tinggal di asrama lebih selesa tetapi...

“Kamu bertiga!” tegur seseorang dengan kasar.

“Puan Hafizah.” Nurraishah terkejut dengan teguran dari Hafizah, iaitu ketua warden asrama perempuan ini.

“Bilik kamu bertiga bersepah. Saya akan denda kamu RM50 seorang.” Kata Hafizah dengan tegas.

“Kenapa pula puan? Rasanya bilik kami tak bersepah.” Pangkah Nurraishah.

Zara dan Nuratikah hanya diam. Mereka berdua akan diam apabila berhadapan dengan ‘Warden gedik’ ini. Itulah gelaran yang diberikan oleh mereka bertiga.

“Bakul penuh dengan pakaian.”

“Puan, itu bakul pakaian kotor. Kan mesin basuh rosak. Lambatlah kami basuh.” Nurraishah membela diri.

Hafizah terdiam lalu dia pergi meninggalkan mereka bertiga. Kekalahan sangat terselah. Mereka bertiga tersenyum.

Mereka bertiga berehat.

Zara pula mengimbas kembali peristiwa yang membunuh perasaannya.





Zara mengayuh basikal sepantas yang boleh. Dia tidak akan sesekali lambat datang ke sekolah.


“Aku sampai dulu!” kata Zara.

“Eh, aku sampai dulu!” Zaffrul mengangkat tangan.

“Basikal aku masuk dulu. Kau apa kes? Menyibuk kat sini.” Marah Zara.

“Aku dah menang. Yang kalah tetap kena denda.”

“Aku tak kalah. Kau jangan pandai-pandai buat keputusan.” Makin marah Zara di buatnya. “Kalau macam tu. Kita minta cik Nurul Farah Diana ini buatkan keputusan untuk kita.”

“Aku pula.” Kata Diana yang bertugas pada hari tersebut. Pengawas perempuan itu hanya mampu gelengkan kepala sahaja.

“Kau tak payah nak gelengkan kepala. Cepat buat keputusan.” Kata Zaffrul. Dia sememangnya tidak sabar untuk mengetahui keputusannya.

“Ish! Dahlah nak aku buat keputusan. Tapi marah-marah kita pula.” Dian tak puas hati.

“Yang kau pergi marah dia tu kenapa?” Zara menolak bahu Zaffrul.

“Apa tolak-tolak ni? Dah kawan kau ni slow sangat.” Marah Zaffrul.

“Zaff, kau jangan nak bergaduh kat sini. Aku tulis nama kau orang nanti.” Ugut Diana. “Sekarang aku nak kau orang pergi perhimpunan. Bergaduh kat sini pula.” Arah Diana dengan tegas.

“Kami akan gerak bila kau beritahu kami siapa yang sampai dulu.”

Diana mengeluh.

“Seri!” akhirnya mereka berdua saling jeling menjeling sebab tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut.

“Esok kita lumba lagi!” ajak Zaffrul.

“No problem!” setuju Zara.

Mereka berdua terus menuju ke tapak perhimpunan.

10 comments:

  1. Salam Ria Natsumi...

    alaaaaa....sikitnya nak lagi cikgu bunga intro yang membuat lemon nak tahu apa yang terjadi?? jene..jeng... hihi dah lama tak tinggalkan jejak kat sini sellau baca je....nak lagi.... ngeeee... :D

    ~~LEMON~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...alahai kak lemon..kita memang suka tulis pendek2..nanti ria tulis panjang2 pula yer???hihihihiterima kasih sudi jadi komen yang pertama....suka ria baca komen akak hihihi sayang kak lemon...

      Delete
  2. loa pendenk nye kak.. please smbung cpt.. sedng menanti.. dh lama x bce cerpen dre akk

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat masa ni tak taip lagi utk DPC 3..harap boleh menanti lagi...

      Delete
  3. Replies
    1. maaf pendek...ria akan cuba panjang lagi bab seterusnya.

      Delete
  4. Replies
    1. hihihi tak apa kan jadi cikgu siti aminah?

      Delete
    2. salah tulis komen pulak dah...terima kasih...

      Delete
  5. wahhhhh....!!! bestttt nie....sis mang superB arr....sntsa ada idea wat cta2x kan3x..??? hehehheh....wa rspct arr sis...heheh...huhuhu....lma jc x in2x cnie kan....wndu da nie...hehehe....emuahhh...!!! miz u sis...heheh... ;)

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi