Followers

Friday, 29 March 2013

22
Komen

KAU HAK AKU 9









Izz Irfan bersiap-siap dengan segala persiapan. Dia melihat gambar adiknya yang sudah di print sebentar tadi. Sama tak muka aku dengan adik? Dia tertanya-tanya sendirian.

“Abang buat apa tu?!” muncul Izz Isfan tiba-tiba. Belum sempat Izz Irfan menjawab persoalannya, dia dahulu menyambung kata-katanya. “Wow!” ada senyuman meniti di mulutnya.

“Mana abang ambil mata palsu ni?” soal adiknya lagi.

“Mata palsu?” Izz Irfan sedikit pelik.

“Bakal isteri abang la panggil mata adik ni mata palsu. Sedap betul kata-katanya.” Izz Isfan bagaikan tidak berpuas hati dengan kata-kata wanita yang abangnya suka itu.

Izz Irfan ketawa kecil. Nakal betul buah hati aku ni. Tak berubah langsung. Izz Irfan tersenyum makin lebar.

“Tengok tu, putera serius kita dah senyum. Sebut sahaja buah hatinya, pasti tersenyum lebar,” usik Izz Isfan.

Terus mati senyuman Izz Irfan. Usikan adiknya membuat dia berasa malu. Secara tidak langsung perutnya terasa sakit. Penyakit lama datang semula. Sepanjang dia di luar negara, tidak pernah dia rasa malu sebegini. Dia tetap dengan wajah yang serius di sana.

“Sakit perutla tu.” Izz Isfan dapat meneka.

“Ini adik punya pasal la. Dah lah abang nak pergi jogging jap lagi!” Izz Irfan memegang perutnya. Benar-benar rasa sakit. Bagaikan tidak membuang seminggu.

“Okey! Sorry!” kata Izz Isfan. “Abang dapat mata palsu ni kat mana?” soalnya lagi dengan soalan yang sama.

“Kanta warna biru ni memang abang pakai kat sana. Rasanya masih boleh guna.” Izz Irfan memakainya di matanya. “Wah! Dah macam adik abang rupanya.”

“Ala.. Apa motif pula abang nak menyamar jadi adik ni?”

“Sebab adik kacak!” Izz Irfan tersenyum.

“Kacak? Macam puji diri sendiri je. Kitakan kembar. Abang ni!” entah mengapa Izz Isfan rasa geram pula.

Izz Irfan terusan menilik wajahnya di cermin tanpa pedulikan adiknya lagi.

Petang itu juga Izz Irfan pergi mengacau Syazwina, buah hatinya. Aku dapat tahu daripada pengintip yang aku upah, tiap-tiap petang Syazwina akan pergi berjogging di sini. Itu pun dia! Pantas sahaja pandangan matanya menangkap seorang wanita yang sedang termenung.



Izz Irfan menghampiri Syazwina lalu melabuhkan punggungnya di kerusi sebelah.

Perlahan sahaja pergerakan kepala Syazwina memandang orang di kirinya. Dahinya sedikit berkerut.

“Macam kenal aje kau ni?” Syazwina menegur Izz Irfan.

Izz Irfan tersenyum. Nasib baik jumpa rambut palsu ni dan yang paling special mata palsu ni. Warna biru lagi.

“Kau pun jogging kat kawasan ni?” soal Syazwina lagi.

Izz Irfan mahu ketawa melihat wajah Syazwina yang begitu teruja. Tetapi muncul sedikit perasaan cemburu kerana Syazwina begitu tertarik dengan lelaki lain.

Izz Irfan terusan mendiamkan diri. Persoalan Syazwina dijawab dengan anggukkan sahaja. Dia tidak boleh bersuara. Perbezaan antara Izz Irfan dan Izz Isfan hanyalah pada suara. Suara Izz Irfan lebih serius dan matang berbanding suara Izz Isfan yang manja dan menggoda. Itulah menjadi sebab Izz Isfan lebih ramai diminati ramai.

Aku hanya tahu bermanja dengan abi dan ummi sahaja. Orang lain aku tak nak bermanja tapi bakal bertambah seorang iaitu wanita di hadapan aku ini.

“Kau ni bisu ke? Aku baru dengar suara kau pagi tadi,” tanya Syazwina lagi. Muka Izz Irfan merah sebab dia tahan ketawa. Betapa lawaknya muka Syazwina. Sedap betul kenakan orang. Aku ni memang tak ada kerja lain ke?

“Diam lagi?” Syazwina tidak puas hati. “Aku ni macam cakap dengan tunggul aje. Baik aku pergilah macam ni.” Syazwina mahu bergerak.

“Hey!” Akhirnya Izz Irfan bersuara. Dia masih mahu bersama kekasih hatinya itu.

Langkah Syazwina terhenti apabila terdengar suara itu lalu berpaling. Dia seakan mengenali suara itu tetapi dia diamkan diri sahaja.

“Bersuara juga. Aku ingat dalam mulut kau tu ada emas.” Kasar Syazwina sudah muncul. Sekurang-kurangnya wanita ini jujur dengan apa yang dia rasa. Itu yang membuat Izz Irfan jatuh hati.

“Salam berkenalan.” Izz Irfan mengubah topik perbualan mereka.

Syazwina tergamam. Ingatkan tak ada lelaki yang nak berkenalan dengan aku. Lagi pun lelaki ni cukup pakej yang aku suka. Boleh mengorat ni. Buruk kebenor perempuan yang mengorat lelaki. Syazwina Zul, tolong kawal diri tu. Jangan nak malukan diri sendiri gara-gara tak nak kahwin dengan si Izz tu. Syazwina berperang dengan perasaannya sendiri.

Awatlah buah hati aku ni diam aje? Termenung pula. Aku salah cakap ke? Izz Irfan pula berasa bimbang.

“Kau okay?” Izz Irfan menegur.

“Aku okay. Aku pergi dulu.” Entah mengapa Syazwina rasa tidak sedap hati. Bagaikan dia sudah pasrah dengan takdir yang dia akan berkahwin dengan Izz Irfan. Biarlah.

Serius pula muka Wina ni? Kenapa ya? Tak jadi aku nak mengusik dia. Tak apalah. Kita jumpa masa nak kahwin ya? Izz..Izz Cin.....cin..... aku ada penyakit gagap ke? Oh tidak! Camner ni? Fikiran Izz Irfan bercelaru saat hatinya ingin melafazkan cinta untuk Syazwina. Akhirnya dia pulang ke rumah sahaja.

Syazwina tidak tenang. Dia segera masuk ke dalam kereta Proton Saga warna hitam.

*****

Buat penat aku menyamar jadi adik aku. Tak dilayan rupanya. Izz Irfan menanggalkan kanta lekap berwarna biru itu. Dia terus berbaring atas katil. Hari semakin petang. Ummi dan Abi menghilang entah ke mana.

Izz Irfan mengeluh. Apa lagi yang boleh dia lakukan. Sunyi pula. Kalau ada Syazwina, boleh juga tengok muncung dia. Alahai! Rindunya aku padanya. Baik aku call dia. Biar dia terkejut beruk! Izz Irfan ketawa kecil.

Segera dia mencapai telefon Samsung miliknya dan dail nombor telefon Syazwina.

“Assalamualakum!” Izz Irfan memulakan bicara.

“Kejap!” tiba-tiba Syazwina berkata begitu.

Izz Irfan mula rasa pelik.

“Wei! Jangan usik dairy aku!” jerit Syazwina dengan kuat.

Izz Irfan tersentak. Jeritan itu membuatkan dia menjarangkan sedikit telinganya dari telefon.

“Maaf! Ni siapa?” soal Syazwina. Hatinya baru sahaja tenang kerana berjaya merampas dairy miliknya dari sahabat baiknya itu.

“Izz Irfan...” Izz Irfan menyebut nama bertuahnya itu.

Syazwina tersentak. Hampir terlepas telefon di tangannya. Sudah lama dia tidak mendengar suara Izz Irfan. Dia rasa rindu pada suara itu tanpa dia sedari.

“Izz Irfan? Siapa tu?” sengaja Syazwina berkata begitu demi menutup rasa getar di hatinya. Dia rasa sakit hati kerana baru kini lelaki itu menghubunginya. Geramnya!

Kini, giliran Izz Irfan pula tergamam. Dia tak ingat aku siapa? Biar betul? Dia tak kenal aku ke? Izz Irfan tidak berpuas hati.

“Izz Irfan bakal suami kau!” geram Izz Irfan pula. Sedap hati betul lupakan aku. siaplah kau nanti.

“Bakal suami? Rasanya saya tak kenal.”

“Syazwina...” Izz Irfan kegeraman. Berlaga gigi bawah dan gigi atasnya akibat terlalu geram.

“Hahaha..” Syazwina ketawa bagaikan pontianak.

Aku sedang bercakap dengan pontianak ke? cukuplah Abi sorang yang jadi vampire. Janganlah isteri aku join abi pula. Gerun Izz Irfan memikirkannya.

Syazwina hentikan ketawanya. Eh, aku ketawa macam pontianak la! Di manakah kesopanan aku menghilang? Dia berhenti ketawa.

“Maaf...” ucap Syazwina.

“Syazwina, aku ada benda nak cakap.”

“Apa dia? Serius atau biasa je?” entah mengapa Syazwina tidak sabar mahu mengetahuinya.

“Serius. Soal hidup dan mati ni.” sengaja Izz Irfan berkata begitu. Dia ada agendanya sendiri.

“Apa dia? Kita tak jadi kahwin ke? yahooooo!” Syazwina sudah melompat kegembiraan. Itulah yang dia nak dengar sangat.

“Bukan!” geram Izz Irfan. Dia ni memang tak suka aku ke? Gembira gila dia tak jadi kahwin dengan aku.

“Bukan? Kalau bukan, apa dia?”

“Aku cuma nak cakap yang kita jadi kahwin bulan depan. Aku dah kat Malaysia ni. Jom jumpa!” sengaja Izz Irfan berkata begitu. Dia balas dendam semula.

Kali ini telefon bimbit Syazwina benar-benar jatuh. Dia tergamam.




22 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih...stil setia jadi pengkomen....hihihihi

      Delete
  2. hahaha, dah lama tak terjah Kau hak aku~ nk lgii!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terjah jgn tak terjah hihihi semoga terhibur...

      Delete
  3. hahhaha...lawak laa diorang tuhh...best nak lagi ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawak ke??serius ni....best kan??tunggu minggu depan pula...

      Delete
    2. yupp....memang best... nak lagi!!! hehhehe

      Delete
  4. singgah sini ria...baca hasil penulisan you di sini...novel nie dah keluar ker?!ahaks

    ReplyDelete
  5. Best gilerr .n_n like it damn muchhyy .

    ReplyDelete
  6. haahahahaha
    pandai izz menyamar..
    tp kan kemana hilangnya abi n umi izz ye???
    anak kawin boleh pula dorang hilang...
    hihihihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn abi n umi izz pergi honeymoon ke?

      Delete
    2. bukan izz kata dia xtahu kemana umi n abi dia hilang???
      yup memang g honeymoon tp izz xtahu umi n abi dia g haneymoon kat mana kan???

      Delete
    3. memang la cakap tak tahu..mereka hanya cakap pergi honeymoon sahaja tapi tidak diberitahu di mana...adesss hihihi

      Delete
  7. Izz Irfan pilihanku kali ini..hehe..abi di rembat, anak kembar dia rembat, bodyguard putra rembat, bestfriend iqram pun dh d rembat..hehe

    ReplyDelete
  8. makin rancak la....hahah nak lagi dan lagi hahahaha

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi