Followers

Tuesday 23 December 2014

11
Komen

KEKASIH TIDAK IKTIRAF 7



ASSALAMUALAIKUM... maaf lama tak update...kali ini agak panjang sikit kot hahahah perasan je panjang hamba tulis... nanti ada yang komen apasal pendek sangat hahaha hmm apa-apa pun, semoga terhibur membacanya....terima kasih... harap sudi tinggalkan komen...





Geram sungguh aku tengok mamat ni. Memang nak kena ni! Harta paling aku sayang tu ada kat jari dia. Macam mana ni. Hasya tidak menunggu masa yang lama. Dia pun...

Bukk!

Hasya cuba menumbuk wajah Qayl Haseef tetapi lelaki itu pantas menangkap penumbuknya. “Lepaslah!”

“Tadi nak bagi sangat aku penumbuk kau, ni nak aku lepas! Mana boleh!” Genggaman tangan Qayl Haseef masih kuat. Hasya yang cuba menarik tangannya kembali diperhatikan. Entah mengapa ada kecomelan di wajah itu. Marah, malu, geram semuanya ada menjadi satu warna wajah yang cantik.

Ya Allah! Apa aku dah fikir ni? Jauhnya! Pantas tangannya melepaskan penumbuk tangan Hasya.

Hasya tergerak ke belakang sedikit. Mungkin disebabkan dia menarik dengan kuat.

“Bagi balik!” Hasya makin geram. Kalau ikutkan hati aku yang hot ni, aku terajang juga lelaki durjana ini! Mamat Mesir tak sedar diri!

“Tak nak!” Qayl Haseef rasa pelik. Dia gembira melihat Hasya yang tidak berdaya untuk melawannya. Maknanya cincin ini begitu bermakna bagi kau. Tak apa. Aku seksa kau. Bila kau dah rasa lemah sangat. Maknanya kosong-kosong. Biar aku seksa kau perlahan-lahan dulu ye?

“Aku akan buat laporan polis. Kau curi cincin aku!” geram Hasya.

“Silakan...” Makin lebar senyuman Qayl Haseef. Eh, kenapa aku senyum pula? Kata nak seksa. Eh, sejak bilalah aku suka mengusik minah ni. Muka dia bila marah, merah betul jadinya.

“Aku kata, bagi balik cincin tu!” Air mata Hasya mahu mengalir tetapi di tahan sesungguh hati.

“Nak nangis la tu...” Makin galak Qayl Haseef mengusik.

“Shut up!”

“Ala, kalau nak menangis tu, nangis aje la. Tak payah nak hipokrit.” Qayl Haseef rasa menyampah melihat perempuan yang berpakaian lelaki ini.

“Bagi balik cincin aku tu!” jerit Hasya. Cincin itu amat bermakna baginya.

“Tak nak!” jawab Qayl Haseef. Entah mengapa dia rasa gembira melihat gadis itu yang selalu berlagak dengannya.

“Tak guna kau!” Hasya melompat dari arah belakang Qayl Haseef dan mengigit telinga lelaki tu sekuat hati.

Qayl Haseef menjerit. Dia mengamuk. “Sakitlah!”

“Sakit kau aje kau fikir. Sakit hati aku ni tak fikir tadi. Bagi balik cincin aku tu!” geram Hasya yang masih melekat di belakang lelaki itu.

“Jangan haraplah! Kalau kau suka bergayut kat belakang aku, teruskan. Aku tak rugi apa-apa.” Qayl Haseef berkata. Dia hanya berdiri tegak. Bukannya berat minah ni. Ringan je dan tubuhnya ada satu bau yang berbeza. Bau yang menenangkan hatinya. Apa dah jadi dengan aku ni? Aku nak seksa dia kan? Kenapa aku pula rasa terganggu ni! Tak boleh jadi ni!

Hasya rasa tidak selesa dengan kata-kata Qayl Haseef dan terus melepaskan pelukannya. “Gila!” marahnya.

“Ada aku kisah!” Qayl Haseef berjalan tinggalkan Hasya tetapi dia yakin yang gadis itu tidak akan semudah itu akan lepaskannya. 

Ya! Mana mungkin aku lepaskan kau. Itu cincin perkahwinan mak aku. Hanya itu satu-satunya kenangan yang mak tinggalkan untuk aku sebelum dia meninggalkan aku, abang-abang dan ayah sebaik sahaja aku dilahirkan. Ayah pun tak pernah mahu menunjukkan gambar mak pada aku. Hanya cincin itu yang ada sebagai bukti dia anak mak. Ada tulisan nama ayah pada cincin tersebut.

“Hoi! Bagi balik cincin aku!” jerit Hasya.

Ketika itu mereka melalui sebuah kolam air pancut yang berada di perkarangan bangunan Pavillion. 

“Kalau kau nak, ambillah sendiri!” Qayl Haseef terus mencampakkan ke dalam kolam air pancut tersebut.

Hasya tergamam.

“Lelaki tak guna!” Disebabkan terlalu geram dengan tindakkan lelaki yang tiada tamadun itu, dia menumbuk muka Qayl Haseef sekuat hati sambil air matanya mengalir. Kali ini Qayl Haseef tidak sempat mahu menghalangnya.

Bukk!

“Cincin itu amat berharga bagi aku. Memang bagi kau cincin tu macam sampah tapi bagi aku, dialah satu-satu kenangan mak yang aku ada!”

Giliran Qayl Haseef pula tergamam. Dia tidak menyangka gadis itu benar-benar menangis. Ingatkan tak reti nak menangis. Egonya tinggi. Dia geram kerana dia ditumbuk oleh seorang perempuan. Dia masukkan tangan dalam air tersebut dan mengocakkannya.

“Padan muka kau!”

“Setan kau!” Hasya menarik tangan Qayl Haseef dan menolak tepi tubuh sasa itu. Dia melihat air yang bergocak itu. Walaupun airnya jernih. Dia tidak nampak cincin ibunya. Mana ni? Terus dia masuk ke dalam kolam tersebut. Dia tidak pedulikan orang yang memandangnya. Yang penting, cincin itu dapat dicarinya. Pakaian yang basah tidak dipedulikan lagi.

Qayl Haseef hanya memandang gadis itu. Aku dah melampau sangat ke?

Tiba-tiba pegawal keselamatan datang menghampiri mereka.

“Kenapa ni?”

“Encik, cincin saya termasuk dalam kolam ni, boleh saya cari sekejap?” pinta Hasya. Air mata yang mengalir itu dilap. Dia berharap pengawal keselamatan itu membenarkannya. Dia keluar dari kolam tersebut.

“Maafkan saya, cik. Sila beredar dari sini.”

“Jangan kejam sangat, encik! Saya bukan mahu buat kacau kat sini!”

Salah seorang daripada pegawai tersebut, menghubungi pihak atasan. Akhirnya dia dibenarkan mencari cincin tersebut tetapi jangan masuk ke dalam kolam tersebut.

Selepas mengucap terima kasih, dia terus mencarinya. Matanya liar melihat ke dalam air, mencari sebentuk cincin.

“Padan muka kau! Ini balasan untuk kau menghina aku tempoh hari!” geram Qayl Haseef.

Hasya menjeling tajam mendengar kata-kata Qayl Haseef. Memang salah dia berkata begitu pada Qayl Haseef tetapi tidak bermaksud lelaki itu boleh melakukan perkara sedemikian.

Qayl Haseef terus berlalu pergi.

Hasya tidak kisah lagi. Dia mengeluh. Memandang air pancut yang sentiasa mengalir. Macam mana aku nak cari? Mesti cincin tu dah bergerak entah ke mana. Air matanya mengalir lagi. Ya Allah, kau sabarkan hati aku dengan ujian yang aku hadapi ini.





NOAH QUSHAIRY memandang Auni yang berjalan di sisinya. Mereka di Pavillion juga seperti Hasya dan Qayl Haseef. Tetapi tidak bertembung pula. Ketika ini Hasya dan mamat Mesir itu sudah pulang ke rumah.

“Buat apa datang sini?” soal Auni. Dahlah barang kat sini mahal. Lepas mahal, ramai orang. Lepas ramai orang, rasa seksa pula. Tak suka.

“Kau ni memang suka tanya soalan yang dah ada jawapan kan?” Noah Qushairy sedikit geram.



“Jawapannya shopping kan?” soal Auni lagi.

“Ya. Ini kau bijak. Sebab apa kau bijak, kau tanya, kau yang jawab.” Noah Qushairy tersenyum sinis.

“Sengal!” geram Auni.

Selepas membeli-belah, mereka makan tengah hari bersama. Menyampah benar Auni melihat tuan mudanya. Ajak aku shopping tapi semuanya barang dia. Bukan barang aku. Dahlah! Perut aku dah lapar ni.

Mereka berdua menuju ke sebuah restoran mewah.

“Tuan muda…” panggil Auni tetapi Noah Qushairy pura-pura tidak mengerti. Terpaksa Auni menarik lengan lelaki itu. “Tuan muda.”

“Kenapanya?” soal Noah Qushairy. Dia merenung tepat ke dasar mata Auni. Dia tahu yang Auni akan gelisah melihat pandangan matanya. Kena buat nakal sikit.

Awat si Noah ni buat pandangan macam ni. Aku lebih rela dia sengal daripada nakal. Bila dia dah nakal ni, penyakit miang dan gatalnya wujud sekali. Aku kurang gemar sikit.

Auni menelan liur melihat pandangan Noah Qushairy yang seperti mahu menggodanya.

“Mahal makan kat sini. Kita makan kat lain la.” Pinta Auni. Dia memang kaki makan sejak dulu lagi tetapi tempat mahal macam ni. Fikir sepuluh kali pun tak kan aku masuk. Memang tak kan!

“Bukan kau yang kena bayar. Aku yang bayar. Baik kau masuk je tanpa perlu aku…” kata-kata Noah Qushairy terhenti. Dia mendekati Auni. Makin lama makin dekat. Senyuman manis terukir di bibir.

Bagi aku pula. Makin dekat, makin berkerut dahi aku dibuatnya. Penyakit dia dah datang. Apa ubatnya? Apa ubatnya? Auni mula gelabah.

Makin galak Noah Qushairy mengusik apabila melihat Auni gelabah. Benar-benar mencuit hatinya.

“Baiklah!” Akhirnya terpaksa Auni setuju. Hanya itu sahaja ubatnya. Hari ni asyik terpaksa sahaja. Sakit jiwa macam ni. Nampaknya aku pula yang perlukan ubat.

Mereka masuk dan Noah Qushairy mula membuat pesanan. Bunyinya macam banyak makanan. Tekaan Auni betul. Banyak makan yang dipesan oleh Noah Qushairy.

Semua menyelerakan. Perut aku mula lapar bila tengok makanan ni.

“Siapa suruh kau makan?” Noah Qushairy berkata.

Dia dah mula dah. Kau nak kenakan aku ke? Noah, kau nak kenakan aku apa-apa je aku boleh terima tapi tidak dengan makanan. Aku nak makan! Raung hatinya.

“Okey, tuan muda!” Auni mengalah.

“Aku acahlah. Kau ni memang tak berubah. Suka sangat ikut arahan aku. Kau makanlah. Aku tahu kau suka makan kan? Air muka kau dah menggambarkan segalanya. Lagi pun kau masak nasi goreng pagi tadi memang sedap. Rasa kasih sayang kau pada aku.” Noah Qushairy berkata. Dia bahagia pagi tadi. Teringat la pula…

“Tuan muda, betul ke kita nak makan kat sini?” soal Auni. Macam tak percaya. Romantik sangat makan kat sini. Aku dan Noah bukannya bercinta. Kawan? Kawan pun tak kot. Majikan dan pekerja sahaja.

“Betullah. Tempat ni aku rasa nyaman sangat.” Noah Qushairy memandang sekeliling. Adakah ini masa yang sesuai untuk meluahkan perasaan aku terhadap Auni? Tiba-tiba tubuhnya rasa menggigil. Teringat terus mimpi yang pernah dia rasa.

“Tuan muda, kenapa muka pucat ni? Sihat tak ni?” Auni menegur. Tadi tengok okey je. Segar je. Ini pucat la pula. Ingat vampire ke? Kejap pucat. Kejap segar. Kejap semangat. Lepas tu lemah balik. Apa kes ni?

“Aku sihat. Kau tu tak sihat.” Marah Noah Qushairy. Dia cuba stabilkan kembali emosinya.

“Sengal! Aku pula yang kena.”

“Kita makan kat sini. Mana nasi goreng kau tu. Aku dah rindu sangat nak makan!” Noah Qushairy menukar topik. Baik aku fokus pada makan dan Auni. Fasal meluahkan perasaan cinta itu, campak belakang dulu.

“Ya lah…” Auni membuka bekas makanan yang berisi nasi goreng tadi dan mereka makan bersama-sama.

“Kau memang sengal kan!” geram Auni. Berani betul Noah Qushairy kenakan dirinya.

Suara geram Auni memecahkan ingatan pagi tadi. Dia memandang Auni.

“Yang sengal dan nakal ni yang kau suka kan? Yang kau tunggu sampai sekarang kan?” duganya.

Auni terdiam. Kenapa aku masih tidak berkahwin? Atau memang benar aku menunggu dia hadir dalam hidup aku kembali. Peristiwa lalu berputar dalam fikiran Auni.

“Tuan muda Noah! Tuan Muda!” Panggil Auni. Dia kasihan melihat keadaan tuan mudanya.

Noah Qushairy menghentikan langkah tiba-tiba dan terus berpaling. Tanpa menunggu beberapa saat, dia terus memeluk tubuh Auni. Saat ini, aku rasa sedih sangat. Aku cuma nak peluk je. Tak ada apa yang dapat tenangkan aku saat ini kecuali Auni.

“Tuan muda tak boleh macam ni. Tuan muda kena kuat.” Auni usaha meleraikan pelukan itu. Dia tahu yang tidak elok kami begini. Kenapa tuan muda aku manja sangat? Ini yang buat aku rasa berat hati mahu meninggalkan lelaki ini.

“Umur kau berapa?” soal Noah Qushairy tiba-tiba.

“21 tahun…” Auni tersenyum. Dia yakin yang Noah Qushairy akan terkejut mendengar umurnya. Umur aku empat tahun lebih tua daripada Noah. Dia tak sedar ke yang selama ini dia buli seorang kakak baginya.

“Kenapa kau tak beritahu aku, kau ni dah tua?” soal Noah Qushairy lagi.

“Kenapa? Muka aku muka baby face? Comel sangat.” Auni tersenyum. Entah mengapa dia rasa tidak mahu marah pada Noah Qushairy. Dia mahu rasa tenang.

Noah Qushairy merenung tajam arah Auni. Memang senyuman itu yang selalu aku perhatikan.

“Auni, aku akan cari kau sampai ke lubang cacing.” Noah Qushairy berkata serius. Dia merenung wajah Auni puas-puas. Lagaknya seperti mereka terpaksa berpisah hari ini sahaja.

“Maafkan saya, tuan muda…” Auni tundukkan wajahnya. Dia sudah membuat perjanjian dengan papa Noah Qushairy, Dato Masroon. Perjanjian yang membuatkan dia membina tembok besar dalam hatinya.

“Kenapa minta maaf…?” Noah Qushairy tidak mengerti. Dia memandang wajah Auni. Gadis itu seperti mahu memberitahu sesuatu. Dia menanti dengan sabar.

“Saya tak duduk dalam lubang cacing…” Memang Auni mahu beritahu sesuatu yang penting tetapi lain pula yang keluar dari mulutnya.

Serentak itu ketawa Noah Qushairy bergema. Dia benar-benar terhibur dengan kata-kata Auni yang sentiasa mencuit hatinya.

“Aku tetap akan cari kau. Kau kena ingat sampai bila-bila tuan muda nakal dan sengal ni!” Semangat Noah Qushairy berkata-kata.

“Plus miang, gatal!” geram Auni. Dia tersenyum. “Tuan muda jangan kenakan orang macam yang dah tuan muda buat pada saya…” pinta Auni.

“Tapi kenakan orang buat aku ceria…”

“Hidup memang kena ceria tetapi bukan dengan cara kenakan orang. Ingat tu tau.” Noah Qushairy hanya mampu melihat Auni melangkah meninggalkannya keseorangan.

Auni menelan liur. Perjanjian di antara dia dengan Dato Masroon harus dirahsiakan. Dia memandang Noah Qushairy yang sedang asyik makan. Entah-entah dia pun macam aku. Hantu makan kot. Leka sangat dia memandang sehingga satu persoalan keluar dari mulutnya.

“Sejak bila kau balik semula kat sini?”

“Rahsia!” jawab Noah Qushairy.

“Sejak bila kau kerja kat syarikat tu?”

“Rahsia!” jawab Noah Qushairy lagi dengan perkataan sama.

“Sengal!” Auni terus makan tanpa mempedulikan Noah Qushairy yang memerhatikannya. Janji boleh makan free.

Noah Qushairy tersenyum. Seperti biasa Auni mencuit hatinya. Dia rasakan soalan itu tidak perlu Auni tahu jawapannya. Selesai makan, mereka mahu balik. Semasa mereka melalui kolam air pancut Pavillion itu, mereka ternampak Hasya.

“Hasya, kenapa ni?” Auni menegur. Basah kuyup baju adik angkatnya itu.

“Akak…” Air mata Hasya mengalir. Dia tidak mampu untuk bercerita apa yang berlaku.

“Hasya, sabar. Kenapa ni?” Giliran Noah Qushairy pula bersuara. Dia rasa pelik sedikit.

“Noah, kau tanyalah sahabat baik kau tu. Apa dia dah buat pada aku. Apa yang terjadi hari ini.” Geram Hasya. Dia tidak salahkan Noah Qushairy kerana lelaki itu berkawan dengan Qayl Haseef yang teruk perangai itu tetapi apa yang dia geram, Noah Qushairy tidak menasihati kawannya itu melakukan kebaikan.

“Hasya, janganlah kau ambil hati dengan tindakan Qayl.”

“Jangan ambil hati? Masalahnya. Dia dah hilangkan benda yang berharga bagi aku.”

“Sudahlah! Kau orang tak payah lah bergaduh. Hasya, jom balik. Tuan Muda, tolong hantar Hasya balik.”

“Tak payah! Aku boleh balik sendiri. Kak Auni, terima kasih.” Hasya terus berlalu pergi.

Noah Qushairy tidak puas hati. Dia tidak suka Hasya berkata begitu padanya. Dia hanya mampu memandang Hasya meninggalkannya dengan Auni.

Auni sedar pandangan mata Noah Qushairy. Pasti lelaki itu tidak suka dikatakan begitu. Dia kenal Noah Qushairy. Harap-harap masalah ini tidak berpanjangan.

“Tuan muda…”

“Auni, aku hantar kau balik…” serius Noah Qushairy. Dia tiada mood untuk bergembira lagi. Bukanlah sikapnya untuk gembira di saat ada hati yang sedang bersedih.

“Baiklah…” Auni bersetuju.

Hasya terus berjalan tanpa menoleh lagi ke belakang. Dia tahu Noah Qushairy tak bersalah. Si mamat Mesir tu yang bersalah. Cakap sahaja duduk Mesir empat tahun tapi perangai, tak ada yang soleh. Semua menyakitkan hati sahaja.



Air matanya kembali mengalir apabila teringat cincinnya masih tidak di jumpai. Esok kau terima pembalasannya Qayl Haseef. Dia sedang berusaha mencari alamat rumah lelaki itu. Dia yakin yang lelaki itu berada di rumah.




“Qayl Haseef!” Tepat jam tujuh pagi, Hasya menjerit nama lelaki itu di depan rumah banglonya. “Qayl Haseef! Keluar kau!”

Pintu pagar terbuka sendiri.

“Kau gila jerit depan rumah aku pagi-pagi hari macam ni!” marah Qayl Haseef. Dia tidak sempat mencapai baju kerana terus berlari ke halaman rumah. Sudah menjadi tabiatnya tidur tidak berbaju.

Glup! Hasya menelan liur melihat tubuh Qayl Haseef yang tidak berbaju. Argh! Lantak! Urusan dan kemarahan aku lebih penting dari tubuh badan kau yang tak menggoda langsung tu.

Dia akan pastikan matanya memandang hidung lelaki itu sahaja ketika bercakap.

“Kau!” geram Hasya.

“Apa!” Qayl Haseef pun geram juga.

Pang!

Pipi Qayl Haseef ditampar sekuat hatinya.

“Aku benci kau seumur hidup aku!” jerit Hasya. Matanya merah dan bengkak. Merah sebab terlalu marah. Bengkak pula sebab dia menangis semalaman. Dia terus meninggalkan lelaki itu. Kini, hatinya puas. Dia akan mencari cincin itu semula.

Qayl Haseef tergamam. Baru dia perasan yang Hasya pakai pakaian semalam. Perempuan tu cari sampai lewat malam ke? Dia tertanya-tanya.

Belum sempat Qayl Haseef masuk ke dalam rumah, kereta Noah Qushairy masuk di perkarangan rumahnya.

“Noah!” Qayl Haseef menyapa Noah Qushairy dengan gembiranya tetapi tidak sahabatnya itu.

“Qayl, apa kau dah buat pada Hasya?” Serius nada suara Noah Qushairy.



“Apa yang aku dah buat?” Qayl Haseef tidak akan beritahu apa yang telah berlaku antara mereka berdua. 

“Aku nasihatkan kau. Kalau kau ada buat salah dengan dia, baik kau minta maaf. Tebus balik kesalahan kau sebelum kebencian Hasya menjadi dendam pada kau seumur hidup. Aku pergi dulu!” Noah Qushairy tidak lama di situ. Dia terus mengundurkan keretanya dan meninggalkan Qayl Haseef. 

Qayl Haseef terkaku. Makan dalam juga kata-kata Noah Qushairy. Jarang sahabatnya berkata serius begitu. Dia tersenyum sinis. Hasya oh Hasya, sampai kawan baik aku pun kau nak rampas! Kawan baik aku pun dah berani salahkan aku. 

“Tak apa. Kali ini aku lepaskan kau, Hasya, lain kali jangan harap!” 

Qayl Haseef masuk ke dalam rumah. Dia bersiap-siap dan menuju ke Pavillion. Dia pergi berjumpa dengan pegawai yang bertugas untuk mencari cincin tersebut. Dia berjaya memujuk pihak di sana untuk menutup air pancut tersebut. Dengan mudah dia mencari cincin tersebut. Rupa-rupanya masih berada di tempat dia campak cincin tersebut. 

“Macam mana perempuan ni cari tak jumpa pula?” Dia rasa pelik. Tanpa Qayl Haseef tahu, Hasya seorang gadis yang tidak pandai untuk mencari barang. Dia selalu gagal untuk mengesan sesuatu barang. 

Hasya mengeluh. Sikapnya yang satu itu amat teruk. 

“Hasya, tolong pak cik cari fail keluar masuk orang kat almari biru tu.” Arah Pak Cik Rayyan. 

“Fail biru?” mata Hasya ligat mencarinya tetapi tidak jumpa. 

“Jumpa tak?” jerit Pak cik Rayyan. 

“Tak jumpa la pula…” Hasya mengalah. 

“Inilah, Hasya! Depan mata kau. Kau ni. Macam mana ni.” Geram Pak Cik Rayyan. Hasya hanya tersenyum. 

Hasya tersengih. Ini yang aku sedih ni. Aku yakin cincin tu ada lagi kat situ. Nanti aku pergi cari lagi kat kolam pancut tu. Pasti ada kat situ.





11 comments:

  1. hahaha... sy rasa hasya yg sengal bkan noah...kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sengal tu boleh berlaku pada mereka berempat...kalau tidak noah, hasya...tak hasya, qayl...tak qayl, auni pun boleh sengal hihihihi

      Delete
  2. (7) ksian hasya...ego btul qayl ni...

    ReplyDelete
  3. 1.. Apa perjanjian antara auni n ayah qayl??
    Huhuhuhu..
    Btw best2.. ;)

    ReplyDelete
  4. (8) best.. boleh sambung lagi.. tq.

    ReplyDelete
  5. amboii seksi kot body qayl tu.. eh apasal bunyi noah tu mcm jeles ja.. ishh ishh ishhh bikin panas nie,,, terbaikk

    ReplyDelete
  6. (4)
    Smpai atu qayl buat hasya camtuh..
    Sedih gle die bila cincin mak die hilang..
    Kalau qis pun nangis barang bharga hilang cmtuh...
    Huhuhu ..kesian hasya ...
    Yang si noah pon nakal ..buli auni je...hihihu...

    ReplyDelete
  7. (10)
    - alamak gengster btoi hasya niee... huhuu kesian hasya.... cincin sangat bermakna untk hasya....
    - marah btoi noah dekat qayl.... huhu
    - perjanjian apa pulak nie..???? hurm

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi