Followers

Saturday 22 August 2015

0
Komen

CALON SUAMI KE DUA bab 2

Apa tunggu lagi... meh baca bab dua pula...


Bab 2
Khusnul Syakinah melangkah perlahan ke biliknya. Air mata yang ditahan depan Sofea dan Aqiff itu akhirnya mengalir. Dia sendiri tidak pasti apa yang berlaku padanya. Dia di rogol ke? Tidak pula dia terasa sakit di mana-mana tubuhnya. Cuma kepalanya sahaja yang sakit. Tapi sakit di kepala mungkin disebabkan hentakkan yang dibuat oleh Iqram.
Tapi kenapa baju aku koyak? Kain aku koyak? Tudung aku… Kenapa tudung aku tanggal? Siapa lagi yang akan buat semua itu selain lelaki tak guna tu! Kepala Khusnul Syakinah makin pening. Dia sendiri tidak tahu status dirinya sama ada dia mangsa rogol.
Buat laporan polis je... Kau memang kena rogol. Kau kena juga buat laporan polis. Biar lelaki bangsat tu kena tangkap polis. Barulah hati kau puas!
Ada suara lain yang hadir memberi cadangan.
Khusnul Syakinah tersentak.
Kepalanya bergerak ke kiri dan kanan untuk beberapa kali. Dia tidak akan melaporkan pada polis. Tentu ibu dan abah akan malu dengan perkara ini. Tidak! Aku tidak akan buat perkara yang memalukan mereka.
Dia terus menuju ke bilik air. Membersihkan dirinya yang dirasa kotor. Dia mandi wajib. Segala jenis mandi. Dengan harapan kotoran itu boleh hilang. Tetapi itu semua hanya untuk sedapkan hatinya yang gelisah itu. Yang masih tidak boleh terima kenyataan yang mungkin dia telah di rogol. Hanya air mata sahaja menemani hati yang luka ini.
Kini, sudah tiga hari Khusnul Syakinah demam dan tidak ke sekolah. Nasib baik alasan demam boleh diberi oleh Khusnul Syakinah pada ibu. Ibu sangat marah. Sejak dulu lagi ibunya tidak sukakannya kerana dia anak madu abah iaitu isteri ke ke dua abah.
Ibu tiri Khusnul Syakinah, Puan Siti membuka pintu bilik anak tirinya itu dengan kasar. Dia benci pada anak itu kerana merampas suaminya. Akhirnya betina itu mati selepas melahirkan anak lelaki yang diberi nama Khairul. Khairul dan Khusnul Syakinah merupakan  adik kepada anaknya yang bernama Saidah. Hanya Saidah dan Khairul sahaja dia sayang. Sayang pada Khairul kerana itu satu-satu anak lelaki Encik Hafiz. Dia terpaksa menerima ini semua.
“Hoi! Bangun! Kawan kau datang!” kasarnya.
Sakit pula hati melihat Khusnul Syakinah tidur dengan lena. Jika tidak disebabkan anak gadis itu demam, teruk dia dikerjakan. Dahlah kawan yang mana satu yang datang. Tak pernah pula dia jumpa sebelum ini.
 “Siapa ibu?”
Kepala Khusnul Syakinah pening. Dia masih dihantui dengan peristiwa beberapa lalu. Dia masih memikirkan perkara itu. Dia sendiri tidak tahu sampai bila dia harus hidup dihimpit dengan masalah itu.
“Kawan lelaki. Aku tak kenal pula. Pakai tudung tu. Jangan nak malukan aku pula! Aku tengok kau pun dah sakit hati. Tak tahulah kalau kau malukan aku! Makin sakit hati kot!”
Puan Siti terus keluar dari bilik Khusnul Syakinah. Dia terus berlalu ke dapur untuk membuat tetamu. Sudah menjadi sikapnya menghormati tetapi yang datang.
“Baiklah ibu.”
Khusnul Syakinah bangun perlahan-lahan. Dia bersiap-siap ala kadar. Walaupun wajahnya sedikit pucat tetapi dia tetap gagahi juga. Dia hanya mengenakan seluar track dan baju labuh ke lutut. Tidak ketinggalan tudung labuhnya. Dia menuju ke ruang tamu. Dia menghampiri lelaki yang membelakangi dirinya itu.
“Terima kasih sudi melawat saya,” ucap Khusnul Syakinah.
Puan Siti selalu mengajarnya untuk menghormati tetamu yang datang ke rumah. Walaupun Puan Siti benci padanya tetapi dia tetap sayang pada Pun Siti kerana Puan Siti yang menjaganya sejak kecil.
Lelaki tersebut berpaling apabila mendengar suara Khusnul Syakinah. Dia menghadap gadis yang berwajah pucat. Ada senyuman yang menyembunyikan beribu erti di bibir lelaki itu.
“Kau!”
Khusnul Syakinah tidak dapat mengawal rasa terkejutnya dengan kehadiran lelaki itu di rumahnya. Pantas dia mencekup mulutnya sendiri. Tidak mahu Puan Siti mendengar suara terkejutnya.
“Kau? Apa kau-kau ni... Panggil je aku Iqram. Nama aku Iqram Aznan... Ingat sampai bila-bila.”
Makin lebar senyuman itu terukir di bibir Iqram melihat wajah gelisah Khusnul Syakinah. Sejak melihat rambut gadis itu sebelum ini membuatkan dia sukar untuk melupakan wajah itu. Dia mahu memiliki Khusnul Syakinah. Mahu menjadi miliknya. Jika tidak cara halus, cara kasar pun tak apa.
“Kau buat apa datang rumah aku...?”
Takut-takut Khusnul Syakinah bertanya. Dia tidak pedulikan nama tersebut. Dia mahu tahu tujuan Iqram datang ke rumahnya. Untuk memberitahu yang memang dia dirogol ketika itu? Kepalanya makin pening apabila memikirkannya. Hanya renungan tajam yang dihadiahkan kepada Iqram.
“Iqram please. Khusnul tak nak abang bagi tahu sesiapa mengenai kita kan?”
Ugut Iqram.
“Okey… Okey. Iqram buat apa datang rumah saya?”
Lemah pertanyaan Khusnul Syakinah. Dia juga tidak sihat. Tidak larat mahu melayan kerenah Iqram yang melampau ini. Walaupun lemah, renungan matanya masih tajam menikam kalbu Iqram.
Iqram pula hanya membalas renungan tajam itu dengan senyuman sinis. Kalau kau renung makin tajam, makin aku suka. Tidak berkelip matanya melihat wajah perempuan pucat yang berada di hadapannya. Kasihan pula. Mesti dia tertekan apa yang terjadi tempoh hari kan? Sampai demam… Demam…
“Kalau esok sayang tak datang sekolah, abang beritahu hal sebenar pada ibu sayang yang baik hati tu,” ugut Iqram tiba-tiba. Kedengaran lembut tetapi penuh dengan keterpaksaan bagi Khusnul Syakinah.
Dia sudah memulakan agendanya yang sebenar. Sekolah itu rasa sunyi sejak Khusnul Syakinah tidak datang. Dia tiada mangsa yang comel untuk dibulinya. Hanya Khusnul Syakinah menjadi pilihannya. Pilihan hatinya. Pilihan untuk dijadikan isteri. Hanya Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah tersentak. Adakah ini ugutan? Kepalanya makin rasa pening. Dunianya seakan berputar-putar. Bayangan Iqram semakin kabur. Akhirnya dia pengsan.
Iqram seperti dapat menjangka yang Khusnul Syakinah akan pengsan. Pantas tangannya menampung tubuh Khusnul Syakinah daripada rebah ke lantai.
“Mak cik! Mak cik!” jerit Iqram.
Dia berpura-pura cemas. Segenap wajah yang semakin mencuri perhatiannya itu di renung dengan penuh minat. Lama,
“Ya Allah!”
Terkejut Puan Siti melihat keadaan anaknya yang rebah dalam pangkuan Iqram. Khusnul Syakinah benar-benar demam ni. Boleh pula aku buat main.
“Nak, tolong bawa dia masuk ke dalam biliknya,” pinta Puan Siti.
“Baiklah mak cik!”
Laju sahaja Iqram bersetuju. Tubuh Khusnul Syakinah yang sederhana kecil begitu mudah di angkatnya. Dipangku dengan penuh berhati-hati. Kasihan…
Takat angkat badan berat macam ni, senang je. Dia sudah biasa mengangkat benda berat. Dia selalu pergi ke gim untuk senaman di hujung minggu. Baginya, sangat mudah untuk dia mengangkat tubuh Khusnul Syakinah. Diletakkan perlahan-lahan tubuh Khusnul Syakinah di atas katil. Ini rupanya bilik cik adik ni. Dia sempat memerhati sekeliling bilik yang baru dijejakinya itu. Ada beberapa gambar artis lelaki yang ditampalkan di dinding bilik.
“Mak cik, gambar ni...” Iqram tertanya-tanya.
“Hmm, dia memang minat artis ni tapi yang peliknya dia minat dalam cerita ini je,” terang Puan Siti.
Dia sendiri tidak pasti minat anak tirinya ini. Asalkan tak minta duit sudah. Duit seratus sebulan untuk belanja persekolahan itu dibelanjakan dengan baik, sudah cukup baik.
“Cerita apa ya, Mak cik?”
Iqram bertanya lagi. Sikap ingin tahu itu begitu kuat. Dia mahu tahu minat buah hati barunya ini. Dia nak tahu sebab kenapa Khusnul Syakinah suka lelaki ini. Bukan kacak pun. Aku lagi kacak!
City Hunter. Dia suka cara lelaki ni menyelesaikan masalah. Maaflah anak muda, dia tak sihat ni. Boleh bagi dia rehat dulu,” pinta Puan Siti lagi.
“Tak apa mak cik. Maaf, saya mengganggu. Saya balik dulu.”
Iqram bersalaman dengan Puan Siti dan meminta diri. Mungkin dia datang pada waktu yang tidak tepat. Risau pula dengan keadaan Khusnul Syakinah yang teruk demamnya. Mesti berpunca daripada aku.
Khusnul Syakinah tersedar. Sudah malam. Jam dinding menunjukkan angka sembilan malam. Dia perlu menunaikan solat tetapi dia teringat kata-kata Iqram.
Aku mesti kuat ke sekolah. Sampai bila aku harus mengelak diri dari berjumpa dengan lelaki tak berguna tu? Aku kena kuat! Dia terus berlalu ke bilik air.


KHUSNUL SYAKINAH bangun awal pagi. Dia banyak termenung. Sudah lama dia duduk berteleku di atas sejadah sambil beristighfar. Dia sendiri tidak pasti mengapa dia begitu tetapi dia yakin yang dia rasa sedikit tenang.
“Oi budak!” Panggil Puan Siti. “Kau nak ke sekolah ke hari ini?” Risau pula. Wajah itu masih pucat.
“Ya, ibu.”
“Kau dah sihat sepenuhnya ke?”
“Alhamdulillah ibu.”
Khusnul Syakinah tersenyum. Dia rasa gembira jika Puan Siti ambil berat akan keadaannya. Rasa disayangi pula. Lagi pun dia tidak mahu Puan Siti terlalu bimbang dengan keadaannya. Dia harus kuat.
“Kalau begitu, aku isikan bekal untuk kau.” Puan Siti terus berlalu.
Di sekolah Khusnul Syakinah lebih banyak mendengar daripada bercakap. Kebiasaannya dia akan ke sekolah berjalan kaki, tetapi hari ini Sofea sudi menghantarnya ke sekolah. Aqiff yang memandu.
“Kau okey?” soal Sofea.
“Aku okey. Jangan risau ya?”
Khusnul Syakinah cuba tersenyum. Dia juga tidak mahu Sofea bimbang padanya. Lagi pun dia cuba melupakan peristiwa hitam baginya. Hidup kena diteruskan juga.
“Baguslah.” Sofea berasa lega.
Mereka berdua tiba di sekolah. Aqiff hanya memandang dari jauh mereka berdua pergi. Kenapa dengan buah hati aku tu? Dia ada masalah ke? Dia bimbang. Selepas meletakkan kereta di tempat disediakan, dia melangkah masuk ke sekolah. Berada di tingkatan enam atas membuat dia gembira dengan kehadiran Khusnul Syakinah.
 “Hey, kau tengok siapa tu?” Tegur seorang lelaki.
Aqiff terkejut. Dia rasa dia kenal lelaki ini. Lelaki ini kelas ke tiga. Biasa tengok muka tetapi tidak tahu nama. Itu sudah menjadi sikapnya kerana susah mahu mengingati nama seseorang. Tiba-tiba sahaja tegur aku ni? Sengal ke?
“Biar aku jawab.”
Tawar Iqram apabila Aqiff hanya diam. Saki hati Iqram melihat panahan mata Aqiff ketika memandang Khusnul Syakinah. Kalau bukan aku yang paksa dia datang sekolah, dia tak kan datang…
“Tak kan kau tengok adik kau pula kan? Cam tak logik. Mesti kau tengok Khusnul Syakinah kan?”
Dahi Aqiff berkerut.
“Kau jangan rapat dengan Khusnul Syakinah. Dia tu aku punya. Lagi pun dia bekas aku!”
Iqram Aznan berkata dengan penuh sinis. Dia tidak suka ada lelaki lain yang memandang Khusnul Syakinah. Dia rasa sakit hati. Bukan sahaja sakit hati tetapi dia rasa mahu korek biji mata lelaki itu.
“Bekas kau?” Aqiff masih tidak faham.
“Kau ni pergi sekolah atau tidak?” geram Iqram.
Bahasa mudah aku pun tak faham ke? Kalau aku kata bekas aku, maknanya aku punya la. Tak faham-faham ke? Akhirnya dia meninggalkan Aqiff sendirian. Makin dilihat wajah lelaki itu, makin kuat perasaan ingin menumbuk wajah itu. Lebih baik dia tinggalkan sahaja.
Khusnul Syakinah sedang menyusun kerusi dan meja di dewan. Tidak lama lagi peperiksaan SPM akan tiba. Dia perlu membuat persiapan untuk menghadapinya.
“Baguslah kau datang.”
Iqram berbisik di telinga Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah terperanjat lalu berpaling. Dia berundur sedikit ke belakang. Nafasnya mula tidak teratur kerana takut sangat.
Iqram tersenyum lalu terus berlalu. Sofea yang ternampak Iqram terus menghampiri Khusnul Syakinah.
“Dia kacau kau ke?”
“Aku tak tahu Sofea. Dia asyik kacau aku. Semalam dia datang rumah aku. Aku takut Sofea...” luah Khusnul Syakinah.
“Kau kena kuat Khusnul. Kalau kau takut, makin dia suka. Kau berani kan? Aku kenal kau! Kau berani!” Sofea memberi semangat pada Khusnul Syakinah. Pura-pura menjadi sahabat yang paling baik dalam dunia ini.
“Terima kasih, Sofea.” Khusnul Syakinah tersenyum. Tanpa mereka berdua sedari, Iqram memerhati dari jauh.
“Cantiknya senyuman dia,” puji Iqram.
Waktu rehat tiba. Apa yang Iqram cari adalah Khusnul Syakinah. Dia tahu di mana lokasi yang sering menjadi tempat gadis itu berehat. Pusat sumber.
Perlahan dia memerhati sekeliling. Oh, itu dia kekasih hati! Dia menghampiri Khusnul Syakinah yang sedang leka membaca sesuatu di satu sudut. Agak tiada orang di situ kerana mereka berdua tiba awal sangat. Pelajar lain masih rehat di kantin.
“Assalamualaikum, sayang.” Bisik Iqram di telinga Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah terkejut.
“Jangan berpaling atau bergerak. Kalau tidak, sayang akan tercium abang.” Bahasa yang digunakan oleh Iqram adalah bahasa yang sering suami dan isteri gunakan. Itu sebab dia gunakan bahasa begitu. Rasa bahagia sangat.
Khusnul Syakinah tidak jadi bergerak. Dia kaku. Hatinya berdebar. Jantungnya berdegup kencang. Peluh mengalir deras. Dia cuba bertenang dengan berzikir di dalam hati. Moga-moga hatinya tenang.
“Awak nak apa ni, Iqram?” nada Khusnul Syakinah perlahan. Dia tidak mahu marah-marah. Bimbang Iqram buat yang bukan-bukan paanya.
“Salam abang pun tak nak jawab. Macam tak sesuai sayang pakai tudung macam ni.” Tegur Iqram.
Khusnul Syakinah mengucap. Dia terlupa mahu menjawab salam Iqram. Berdebar punya fasal.
“Waalaikumusalam Iqram. Kalau awak datang sini bukan nak baca buku, sila beredar.” Pinta Khusnul Syakinah dengan lemah lembut.
“Sayang baca buku apa?” Pantas tangan Iqram merampas buku tersebut. Wajah geram Khusnul Syakinah di pandang sahaja.
“Buku ‘Misi Cinta Mr Bad Guy’? Buku apa ni? Sayang baca buku-buku macam ni?” soal Iqram dengan penuh kasih sayang.
“Saya baca buku macam ni supaya saya tahu nak hadapi lelaki macam awak ni.” Geram Khusnul Syakinah.
“Maknanya sayang anggap abang ni Mr.Bad Guy ke?” Iqram tersenyum lebar. Entah mengapa dia rasa Khusnul Syakinah sangat comel.
“Suka hati saya la. Bagi balik novel tu…” Khusnul Syakinah sudah berdiri. Dia ingin mengambil buku tersebut.
“Novel? Ingatkan orang yang pakai tudung labuh ni tak layan novel.” Kata Iqram lagi.
“Orang pakai tudung labuh pun manusia biasa juga. Dosa ke baca novel? Asalkan kita tak lupa agama sendiri. Baca Al-quran.” Khusnul Syakinah menjeling tajam pada Iqram. Biar dia sentap.
“Tersentap hati abang mendengar kata-kata sayang.” Memang dia akui yang dia jarang membaca Al-Quran. Dia bersyukur yang Khusnul Syakinah menegur dan mengingatinya. Ya Allah, tak salah Kau temukan aku dengan dia, Khusnul Syakinah.
“Bagilah balik!” Khusnul Syakinah masih berusaha mendapatkan novelnya kembali. Ceritanya menarik. Nak juga dia tahu penamat ceritanya. Walaupun pelbagai masalah yang hadir dalam hidupnya, dia kena teruskan hidup ini juga. Untuk melupakan perkara yang menyakitkan hatinya itu, dia perlu sibukkan diri dengan perkara-perkara seperti membaca buku.
“Kalau abang tak nak bagi sayang? Sayang nak buat apa?” duga Iqram.
Khusnul Syakinah rasa kesabarannya sudah sampai tahapnya. Dia tidak perlu melayan Iqram lagi. Lantaklah dia pernah rogol aku atau tidak! Aku kena pergi jauh dari mamat ni.
“Kalau tak nak bagi… Suka hati awak la!” Khusnul Syakinah sudah berpaling dan mahu meninggal Iqram yang masih berdiri sambil mengangkat tinggi buku tersebut.
“Hey! Hey!” Cepat-cepat Iqram memintas Khusnul Syakinah. “Merajuk ke? Comelnya muka dia. Nah!” Iqram hulurkan buku tersebut pada Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah mengambilnya dengan kasar. Geram dan marahnya masih ada untuk lelaki itu.
“Tak lama lagi sayang nak periksa, abang doakan sayang berjaya. Jangan terlalu banyak baca buku macam ni. Tak sesuai.” Nasihat Iqram.
“Suka hati saya la…” jawab Khusnul Syakinah.
“Lagi satu…” Iqram tersenyum. “Bila baca buku ni, sila bayangkan Mr.Bad Guy tu ialah Mr.Iqram Aznan tau. Pasti makin menarik bila sayang baca. Bye…” Dia melambai tangan pada Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah hanya memandang lelaki itu.
Kenapalah dia jadi begitu gedik sejak peristiwa tempoh hari. Aku ni nak gila memikirkan betapa hinanya diri aku. Kotornya diri aku. Adakah hanya Iqram yang sudi menerima aku sebab dia yang menodai aku?

Khusnul Syakinah terus termenung mengenangkan nasib diri yang malang.

0 kata kau:

Post a Comment

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi