Followers

Sunday 23 August 2015

2
Komen

CALON SUAMI KE DUA bab 6

Makin rumit sahaja masalah mereka berdua? eh siapa pula Khair ni? dia ke calon suami ke dua? keliru jap. kalau nak tahu, jom baca dulu!


Bab 6
Khair merenung wajah Iqram yang selamba membuat hubungan dengan Khusnul Syakinah. Bila masa pula si Khusnul ni berkenalan dengan lelaki yang perasan bagus? Ada hati nak melamar jantung hati aku.
Apa pandang-pandang? Ingat aku takut dengan jelingan kau. Dah la nampak macam lembik! Geram Iqram dalam hati. Pandangan geramnya pada Khair jelas terpamer.
Mereka saling berpandangan di tempat letak kereta. Tidak bercakap, tidak bertumbuk dan tidak bergerak juga. Hanya jelingan sahaja yang berbicara.
“Aku rasa kau tak layak untuk Khusnul.” Akhirnya Khair bersuara. Itu yang sepatutnya. Lelaki ini tiada hak untuk bersama Khusnul Syakinah.
“Kenapa pula? Aku ada pekerjaan aku sendiri. Aku boleh sara hidupnya!” Panas pula hati Iqram mendengar Khair berkata begitu. Eh, yang aku beriya-iya untuk memiliki Khusnul ni kenapa? Ah! Aku tak peduli. Walaupun aku benci Khusnul tapi aku nak dia jadi milik aku!
“Ini bukan kes boleh sara dia atau tak. Khusnul suka lelaki yang sederhana. Dia tak nak lelaki yang dia suka tu sibuk melebihi sultan!” sinis Khair. Dia sudah lama berkawan dengan Khusnul Syakinah. Dia tahu cita rasa Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah seorang yang memilih dalam menjalinkan hubungan persahabatan. Aku dalam insan yang bertuah dapat berkawan dengan Khusnul Syakinah.
“Apa sultan-sultan ni?!” marah Iqram. Apa kaitan aku dengan Sultan? Aku hanya insan biasa.
“Yelah. Kalau tak nak sultan. Aku ubah sikit ayat aku.” Khair memikirkan sesuatu. “Sibuk yang melebihi PM.” Katanya lagi. “Kau mesti tak tahu PM tu apa. Biar aku bagi tahu. PM tu perdana menteri. Sekarang dah tahu kan?”
Khair ketawa kecil. Seronok pula dapat kenakan lelaki yang cuba merampas Khusnul Syakinah daripadanya.
“Sudahlah! Cakap dengan kau memang tak kan habis.” Iqram ingin berlalu. Agak pedas juga cara Khair bercakap dengannya.
“Tunggu!” Nada Khair serius.
Iqram berpaling. Apa lagi kau nak? Nak penumbuk aku? Melihat kau bermesra dengan Khusnul pun aku rasa nak cekik-cekik kau sampai mati tau!
“Jangan kacau dia lagi!” jelingan Khair lebih tajam dari tadi. Kalau kehadiran lelaki ini akan menggugat hubungannya dengan Khusnul Syakinah, dia akan cuba halang.
Kesabaran Iqram hilang. Dia akan buat Khair terdiam. Hanya melalui kata-kata sahaja. Dia tersenyum sinis.
“Kau tahu tak, perempuan yang kau suka tu adalah perempuan yang aku paling benci! Aku nak kahwin dengan dia sebab aku nak seksa dia. Aku tak nak ada lelaki lain dapat dia selain aku. Aku nak dia terseksa seumur hidup aku sebab pernah menduakan aku!” tegas suara Iqram.
Terbayang peristiwa Khusnul Syakinah dipeluk oleh Aqiff. Sakit matanya. Sakit hatinya. Argh!
“Tak guna!” Khair tidak dapat mengawal marahnya apabila mendengar apa yang dikatakan oleh lelaki di hadapannya ini.
Bukk!
Satu tumbukan hinggap di muka Iqram. Dia rebah ke belakang.
“Kau ingat Khusnul tu apa?! Aku kenal dia! Dia seorang yang baik!” Khair mencengkam kolar baju Iqram dengan kasar. Geram!
“Aku lebih kenal dia! Dia ada tanda lahir di dada. Aku tahulah!” Senyum sinis Iqram. Dia meludah keluar darah yang ada dalam mulutnya. Puas hatinya.
“Cukup!” jerit Khusnul Syakinah.
Khusnul Syakinah terkejut mendengar kata-kata Iqram. Apa yang paling ditakuti semalam ini sudah berlaku. Tubuhnya menggigil melawan segala yang menimpa dirinya. Dia  kena kuat!
“Cukup, Iqram!” lemah suara Khusnul Syakinah. Dia cuba menahan air matanya dari terus mengalir. “Cukup Iqram! Jangan kau ungkit kisah lalu. Aku... Aku dah maafkan kau! Jadi... Tolong jangan buat aku benci kau seumur hidup aku,” pinta Khusnul Syakinah.
Iqram terkesima. Dia maafkan apa yang aku dah buat pada dia? Betul ke ni? Dia masih tidak percaya. Tetapi untuk apa dia mahukan kemaafan dari Khusnul Syakinah sedangkan dia benci Khusnul Syakinah menduakannya.
Khair hanya memerhati. Dia sendiri tidak faham dengan situasi ini. Kisah silam apa ni? Maknanya mereka dah kenal lebih lama dari aku?
“Kalau kau maafkan aku, kau kahwin dengan aku?” kata Iqram secara spontan.
Kini giliran Khusnul Syakinah pula tersentak. Dia tidak akan berkahwin dengan lelaki seperti Iqram. Dia tidak cintakan lelaki itu. Akhirnya dia terdiam.
Tiba-tiba Iqram ketawa. Kalau kau dah benci aku seumur hidup, tak kan kau dapat maafkan aku kan? Perempuan penipu!
“Mulut kata maaf tapi hati... Kau sama aje dengan perempuan lain!” kata kasar Iqram. Dia menarik kasar lengan Khusnul Syakinah kerana terlalu geram dengan kata-kata itu. Kuat dicengkamnya.
Khair yang melihat dari jauh mula rasa tak sedap hati. Melihat Iqram mencengkam lengan Khusnul Syakinah membuat dia rasa sakit hati.
“Kau ni dah lebih! Kalau dia tak nak kahwin dengan kau, dia akan kahwin dengan aku!” Khair sendiri menawarkan dirinya. Dia menolak tubuh Iqram dengan kuat dengan harapan lelaki itu melepaskan Khusnul Syakinah.
“Kau jangan mimpi!” marah Iqram. Tolakkan Khair menyebabkan pegangannya terlepas. Dia ni dah melampau.
Mereka berdua bersambung pergaduhan mereka. Saling tumbuk menumbuk antara satu sama lain tanpa mempedulikan Khusnul Syakinah yang memerhati.
Iqram menumbuk pipi kanan Khair.
Khair rebah ke belakang. Dia tidak akan mengalah. Dia meluah darah yang mengalir dalam mulutnya. Rasa sakit. Dia bangun dan menumbuk juga muka Iqram.
Iqram tidak sempat mengelak. Dia terdorong ke belakang sedikit akibat tumbukan itu. Mungkin di sebabkan tubuhnya yang lebih besar dari Khair. Jadi pertahanannya agak kuat. Dia pun sama, tidak akan mengalah.
Khusnul Syakinah yang memerhati sahaja, mula rasa risau. Dia kasihan dengan lelaki di hadapannya. Bergaduh kerana dirinya. Dia bukannya kaya. Bukannya tuan puteri yang menjadi rebutan. Kenapa dia menjadi pilihan mereka berdua? Kenapa?
Kakinya berundur setapak ke belakang. Lebih baik dia pergi dari sini. Dia berpaling dan ingin melangkah tetapi dia dapat rasakan ke dua-dua lengan tangannya dipegang kemas oleh mereka. Sebelah kanan Khair dan sebelah kiri Iqram.
“Khusnul aku yang punya!” Khair menarik sedikit kuat lengan Khusnul Syakinah agar gadis itu rapat dengannya.
Iqram tidak mengalah. Dia menarik juga lengan Khusnul Syakinah. Lagi kuat daripada Khair sehingga gadis itu tercampak ke dada bidang milik Iqram.
“Dia milik aku. Dan aku yakin dia akan jadi milik aku!” tegas Iqram.
Dup Dap Dup Dap
Mengapa aku rasa berdebar saat Iqram melafazkan kata-kata itu? Dia mendongak untuk melihat raut wajah Iqram.
Kenapa wajah dia nampak serius? Dia maksudkan ke apa yang dia katakan? Betul ke? Kenapa hati aku cair dan sukakannya? Tidak! Dia yang memusnahkan hidup aku. Dia yang merosakkan diri aku.
Tapi Khusnul, dia yang selamatkan kau dari mat-mat motosikal tu?
Betul ke dia yang selamatkan aku?
Khusnul Syakinah berperang dengan perasaannya sendiri. Apa yang perlu dia lakukan untuk menyelesaikan masalah ini.
Mereka berdua masih main tarik-tarik lengan Khusnul Syakinah. Disebabkan terlalu sakit permainan mereka berdua, dia perlu ambil tindakan segera
“Berhenti!” jerit Khusnul Syakinah sekuat hati.
Serentak Khair dan Iqram berhenti lalu melepaskan pegangan mereka.
“Kau orang ingat aku patung ke? Boneka yang tak bernyawa ke? Manusia yang tak ada perasaan ke? Aku ada perasaan, Iqram. Khair. Aku ada. Aku ada rasa cinta dan kasih. Tolong jangan hilangkan rasa cinta dan kasih aku menjadi dendam kesumat yang aku kan ingat sampai bila-bila.” Air mata Khusnul Syakinah mengalir.
“Kau kena buat keputusan.” Tegas Iqram.
“Keputusan apa?”
“Keputusan yang kau akan memilih siapa. Aku atau mamat ni!” kasar Iqram. Dia betul-betul  marah pada lelaki di hadapannya.
“Baiklah! Kalau itu yang akan membuat kau orang berhenti bergaduh, aku akan pilih. Dan aku nak kau orang terima keputusan aku.” Hati Khusnul Syakinah berdebar dalam membuat pilihan. Dia tahu yang mereka berdua akan kecewa sebab dua-dua tidak pernah ada dalam hatinya buat masa ini.
“Aku akan kahwin dengan Khair! Aku harap kau tak mempertikaikan lagi.” Khusnul Syakinah berkata dengan perasaan yang sayu. Entah mengapa ada perasaan sedih saat dia melafazkan kata-kata itu.
“Apa?”
Khair tersenyum.
“Kau akan dapat pembalasannya! Aku akan pastikan kau dan Khair tidak akan bahagia. Kau hanya akan bahagia dengan aku je. Dengan aku!”
Iqram jadi makin marah. Dia rasa tercabar. Akhirnya dia berlalu dari situ.
Khair makin lebar tersenyum. Dia tidak menyangka yang Khusnul Syakinah akan bersetuju.
Selepas Iqram pergi, barulah tubuh longlai Khusnul Syakinah rebah di lantai. Dia tidak kuat lagi mahu berdiri.
“Terima kasih, Khusnul. Kau memilih aku. Aku janji akan menjaga kau bersungguh-sungguh.” Khair membuat janji setia.
Khusnul Syakinah menangis mendengar janji tersebut.
“Kenapa ni, Khusnul? Kenapa kau menangis?” cemas Khair. Adakah dia rasa terharu dengan apa yang berlaku.
“Maafkan aku, Khair. Aku dah mempermainkan lamaran kau. Aku sengaja cakap begitu kerana tidak mahu Iqram mengganggu aku. Maafkan aku.”
Makin deras air mata Khusnul Syakinah mengalir. Dia tahu yang Khair juga akan rasa kecewa.
Hilang terus senyuman ceria Khair. Dia harus menerima kenyataan ini. Nasib. Kenyataan yang Khusnul tidak pernah menyintai aku…
Khair merenung wajah Khusnul Syakinah. Memaksa Khusnul? Rasanya tak perlu. Aku akan buat kau jatuh cinta pada aku, Khusnul.
“Khair, maafkan aku.” Pohon Khusnul Syakinah. Dia tahu semua ini berlaku terlalu pantas. Tetapi itulah hakikat sebenarnya. Dia tidak mempunyai apa-apa perasaan pada Khair apatah lagi Iqram.
Iqram? Makin laju air matanya mengalir. Hatinya sentiasa berdebar saat menyeru nama itu tetapi itu bukan bermaksud dia sukakan Iqram. Ye ke aku tak suka dia? Ya! Ya! Ya!
Geram Khusnul Syakinah. Soalan itu sering kali hadir dalam hatinya sehingga dia rasa tidak perlulah dia jawab banyak kali walaupun hakikat sebenar, hatinya sudah mengetahui jawapannya.
“Tak apa la, Khusnul. Aku cuba faham kau tapi aku tetap akan berusaha membuat kau memilih aku. Selagi kau tidak berkahwin dengan sesiapa, aku akan terus memikat kau sehingga aku tewas dengan pilihan hati kau.”
Khair memandang Khusnul Syakinah dengan penuh harapan walaupun dia dapat rasakan peluangnya sangat tipis.
“Khair…”
“Mari aku hantar kau ke wad semula.” Khair tidak sampai hati untuk meninggalkan Khusnul Syakinah di situ.
“Tak payah, Khair. Aku dah boleh balik. Aku dah ambil pun ubat. Kau jangan risau.” Khusnul Syakinah cuba tersenyum tetapi terasa pahit senyumannya.
“Jom aku hantar kau balik. Pasti ibu kau dah risau ni. Dah malam macam ni tak balik rumah lagi.” Khair cuba memujuk walaupun hatinya masih terluka.
“Terima kasih.” Khusnul Syakinah berdiri.
“Sofea macam mana?” soal Khair. Mereka berdua berjalan menuju ke tempat Khair letak kereta.
“Sofea? Dia suka Iqram. Dia nak kahwin dengan Iqram tetapi Iqram pilih aku dan melamar aku. Kerana perkara itu, Sofea benci aku, Khair. Sofea dendam dengan aku, Khair. Sakitnya hati aku!” Air mata Khusnul Syakinah menitis kembali. Dia tidak dapat menahan rasa sedihnya.
“Sudahlah, Khusnul. Sabar. Ini dugaan untuk kau. Allah ingin menguji kau.” pujuk Khair. Dia juga dalam ujian Allah. Allah menguji dia dengan penolakan lamarannya. Ah, Khusnul, kau istimewa bagi aku.
“Berapa kali untuk aku di uji, Khair? Kematian ayah aku? Kebencian ibuku? Penghinaan Iqram? Tuduhan Sofea? Apa semua ini? Aku tak kuat Khair. Aku tak kuat!” Khusnul Syakinah mengelap air mata yang mengalir. Tetapi air mata tersebut masih mahu mengalir.
Memang banyak dugaan dan ujian yang Khusnul Syakinah perlu hadapi tetapi itu semua ketentuan Allah. Bisik hati Khair.
“Sabarlah, Khusnul… Kuatkan hati kau, Khusnul. Ingat Allah selalu ada dengan kau. Kau kuat. Kau sabar. Pasti Allah bagi ganjaran tak terhingga pada kau.”
Hanya itu sahaja dapat dia katakan. Sedangkan hatinya juga tidak kuat mana pun. Semangatnya sudah tiada.
“Terima kasih, Khair. Jadi kawan aku…” Khusnul Syakinah tersenyum.
“Eh, Khusnul! Kau dah salah. Aku masih mahu menjadi suami kau. Aku akan pastikan kau pilih aku. Aku tahu aku layak untuk kau.” yakin Khair.
“Ikut suka hati kau la. Aku tak kisah. Jangan terlalu memaksa aku sudah. Aku tak suka tau.” Mereka ceria kembali.
“Okey, bos!”
Khair menghantar Khusnul Syakinah pulang ke rumah.

2 comments:

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi