Followers

Friday 27 January 2012

6
Komen

CERPEN : ISTERIKU VAMPIRE part 6


Tadi ayah beritahu aku yang perkahwinan itu seminggu lagi. Aku tak boleh keluar pergi mana-mana itu yang tak tahan ni. Sakit kepala aku. Aku mana reti duduk diam dalam rumah. Mesti nak keluar juga. Tetapi demi Ibu aku yang susah payah menyiapkan masjlis akad nikah ini. Aku akan jaga perangaiku.
                Aku pejam. Lepas tu aku celik balik. Aku pejam lagi. Aku celik lagi sekali dah datang hari yang aku tak ingin tunggu langsung ini. Orang kata muka aku berseri?? Tanda soal. Berseri tang mana la. Hati aku terseksa tau tak?
                Aku memakai warna skema yang menjadi pilihan si budak Izz, warna ungu gelap? Itu warna skema ke? Warna skema bukan ke warna hitam. Ungu gelap cantik gak tapi hati aku ni berdebar kencang. Sejak lima tahun lalu aku tak pernah jumpa dia. Sakit jiwa ragaku menahan perasaan debaran yang melanda hebat.
                “Wina!” Ada suara yang amat ku kenali menegurku.
                “Kak Ria!” aku menjerit bagaikan melihat hantu. Nasiblah kak Ria. I miss you.
                “Wah, makin cantik. Patutlah dulu sibuk duk tanya pasal Izz, rupanya jodoh korang. Akak tumpang gembira. Rasa diri ni tua pula.”
                “Kenapa akak cakap tu pula?”
                “Tak ada apa-apa la.” Aku melihat kak Ria termenung.
                “Rasa diri tu tua sebab tak kahwin lagi. Abang nak kahwin, tak sudi nak terima.” Abang sepupu aku masuk. Zeck. Alahai. Diorang ni memang sepadan.
                “Baik awak diam. Jangan nak memalukan saya. Wina, akak tunggu kat luarlah ya?” Aku tersenyum sahaja. Nak larikan dirilah tu. Kak Ria ni.
                Hati aku makin berdebar apabila ibu datang menghampiriku supaya bersiap sedia. Masa bertunang tak ada pula rasa macam ni. Masa kahwin, rasa nak tercabut jantung ni.  Dari jauh aku dah nampak Izz Irfan sudah siap sedia depan tok kadi. Aku tengok mukanya, mak ai,  kacak! Bakal laki siapa la? Aku ketawa nakal dalam hati.
                Aku pun berangan entah ke mana. Aku hanya tersedar apabila Kak Ria menyiku aku. Apa hal pula main siku-siku ni? Aku melihat dia tetapi bila aku tengok depan, baru aku sedar yang Izz Irfan sudah di hadapan aku. Aku terasa air liur ni pahit macam ubat demam. Bila masa dia ada hadapan aku ni? Dia sedang memegang cincin untuk sarungkan ke jari manisku.
                Menggigil tangan aku apabila menghulurkan jariku kepadanya. Dia mengenggam tangan aku terlebih dahulu. Dia tersenyum macam selalulah. Aku cuba tersenyum tapi tak boleh. Aku rasa mahu memenangis. Kenapa ini yang terjadi. Air mata yang mengalir pula. Aku sarungkan cincin dijarinya pula. Sejurus itu dia menyapu air mataku lalu mengucup lembut dahiku. Mataku terkebil-kebil. Terpana dengan tindakannya.
                “Siap kau nanti!”
                “Siap apa?” sempat lagi dia berbisik kat telinga aku. Yalah, orang ramai sangat ambil gambar. Terpaksa kaku seketika.
                “Berani kau buat tak tahu pada aku.” Agak keras suara Izz Isfan. Aku peduli apa. Janji aku dah buat apa yang kau mahu. Ni nak marah-marah aku pula.
                “Suka hati akulah.” Aku buat tak tahu.  Sia-sia aku menangis. Lelaki tak betul! Amuk aku.
                “Auwwwhhh!” aku terjerit kecil.. Tak guna punya laki! Sempat tangannnya sebelah merayau ke pinggan aku. Aku punya badan ni sensitif. Cepat rasa geli. Wajah aku sudah merah. Apa lagi ramai yang snap gambar aku. Si Izz tersenyum puas. Benci kau!
                Kenapa mesti malam? Malam untuk orang tidur dan berehat tetapi tidak bagi aku. Aku berasa gerun menghadapi malam pada hari ni. Apabila teringat kata-kata ugutan  Izz tadi, aku menjadi takut.
                “Ibu. Takutlah.” Aku mengadu kepada Ibu apabila terserempak dengan ibu ketika aku ke dapur untuk minum.
                “Takut apa?” ibu tersenyum. Aku tahu yang ibulah orang paling bahagia hari ini kerana tanggungjawabnya pada aku sudah lepas tapi aku tahu dia sayangkan aku. Aku pun sayangkan ibu juga.
                “Takutlah. Mana tahu si Izz tu buat yang bukan-bukan pada Wina.” Aku mula merepek.
                “Shhhh...” ibu meletakkan jari telunjuknya pada bibirku. Aku terdiam. “Tak baik cakap macam tu. Izz tu suami Wina. Selagi dia tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan agama, Wina wajib ikut segala perintahnya. Kita sebagai isteri, kena dengar kata-kata suami dan taat setia. Ingat pesan ibu ni ya?” nasihat ibu.
                “Awak kat sini rupanya. Lama abang tunggu kat bilik. Wina, dah kahwin pun tak reti-reti masuk bilik awal ke?” Ayah aku menyindir ku. Sebut pasal ayah, ayah banyak berubah sejak aku berkahwin pagi tadi. Muka bengisnya tiada lagi. Apa kaitannya muka bengis ayah dengan perkahwinan aku? Pelik.
                Aku pun bersalaman dengan ayah dan ibu lalu menuju ke kamar pengantin. Aku pasti Izz ada menanti aku.
                “Apasal kau lambat? Saje nak aku cepat tua sebab tunggu kau ya?” suara Izz yang suka marah-marah mula kedengaran. Aku cuba tersenggih. Habislah aku malam ni. Tolong....


ni part yang terakhir tau...lepas ni kena tunggu dalam p2u...terima kasih...

6 comments:

  1. ha ha .. tipah tertipu ... okay rin tunggu kat p2u .. cuDp2u ~

    ReplyDelete
  2. ish kena tggu kat p2u ke???
    jgn lmbt2 yek ria..
    x sbr tggu next n3...

    ReplyDelete
  3. kene tunggu penulisan2u pulak :(

    Akak, saya dah buat sambungan untuk cerpen saya tu, saya perlukan teguran akak lagi :)

    ReplyDelete
  4. Ala , tak sabarnya nak tunggu keluar kat p2u .

    ReplyDelete
  5. kt p2u.. isteri vampire gune name ape?

    ReplyDelete

jangan lupa komen...komen anda sangat bermakna bagi ria natsumi